أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#401

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يعنى انا عماله اتأخر عشان اقرأمنها جزء كبير
ومع ذلك حسيت انى عايزه اقرأ تانى هههههه
روايه جميله ومشوقه وممتعه جدااااااااا





واسلوب غايه فى السهوله واليسر
متتأخريش عليا انتى عارفانى زنانه وهتعبك معايا

#402

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتينى يا قمرايه

#403

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوبر مامى
يعنى انا عماله اتأخر عشان اقرأمنها جزء كبير
ومع ذلك حسيت انى عايزه اقرأ تانى هههههه
روايه جميله ومشوقه وممتعه جدااااااااا
واسلوب غايه فى السهوله واليسر
متتأخريش عليا انتى عارفانى زنانه وهتعبك معايا

لالالالا انا مش مصدقه نفسى رحاب هنا يا مرحبا يا مرحبا ههههههه
انا قلت انتى حتستنى النهايه زى المرة اللى فاتت

#404

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ممتااااااااااز
جزء صغنن بس جميل ومشوق جداااااااااااااا
بجد الوليه ام حسام دى طلعت اوووووفر يخرب بيتها

#405

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حسام : لا لم ننتهى عندما اتفقنا على سفرى لتتزوجى
هذا الرجل لم نتفق على موضوع اخ لى

ام حسام : نعم وقلت لك انه لا يريد ان يعطينى النقود

ففكرت ان الحل الوحيد هو ولد يأخذ الميراث منه

حسام : لكننى لم اكن موافقا ابدا على أخذ رضيع من
الملجأ والادعاء بانه ولدك

ام حسام : لاتفكر بسطحيه انه لولا هذا الولد ماكان لى
هذه المكانه فى هذا البيت







وهنا الشيطان وقف وسقف وقاللهم يا ولاد الملعوووونه

#406

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شكرا على الموضوع الرائع
#407

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

هههه يالهوووى عليكى يا رحاب عليكى كلام ههههه

#408

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة logeen
شكرا على الموضوع الرائع
نورتينى يا قمر

#409

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل يا ست الكل فى انتظارك دايما
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#410

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حبيبتى اين انت اكملى ....يارب النهايه تكون سعيده وغير متوقعه ......عيزين نسمع حاجه تفرح
#411

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه شلبى
جميل يا ست الكل فى انتظارك دايما
نورتينى يا هبه

#412

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام الزين
حبيبتى اين انت اكملى ....يارب النهايه تكون سعيده وغير متوقعه ......عيزين نسمع حاجه تفرح
نورتينى يا قمر

#413

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل جدا
#414

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمى حبيبتى
إظهار التوقيع
توقيع : fatma7072
#415

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميييييييييل...
كملييييييييييي

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#416

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رائع حبيبتي صدمه كبيرةلابو ورد ربنا يستر ويلحق المحامي يعمل الورق روايه رائعه حبيبتي تسلمي في انتظار الجزء القادم علي نار
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#417

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ربي يحفظك حبيبتي احداث مشوقه بجد

اكملي لنا بسرعه متلهفه

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#418

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي يا قمر
بس مكنتش اتخيل الطمع والحقد يوصل ناهد لكده اعوذ بالله
ربنا يستر علي ورد انا خايفة من موضوع انه يردها ده البنت مش ناقصة
ويالا خلي المحامي يخلص الورق بسرعة
مستنياكي بس بالله عليكي متتأخريش

إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#419

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى وشرفتونى حبيبات كلكم والله

#420

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء روووووووووووعه
جميل جميل جميل
متتاخريش منتظره على نار
ربنا يستر فى اللى جاى وابو محمد يخلص الاجراءت قبل عزرائيل مايجى
ههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#421

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

هههههههه حلوة دى

#422

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يا خوفي ابو محمد يموت قبل ما يحل المشكلة بتاعة بنته وزوجته الحقيرة دي
يارب يلحق يتصرف

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#423

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

كل يوم اتشوقينى للمزيد اكثر فاكثر

انتظرررررررك

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#424

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميلة اوى اوى يا رورو
خسارة انى لسة بقراها دلوقتى بس
قرات 4 اجزاء بالليل ارجع واكمل كل الاجزاء
تسلم ايدك يا مبدعة

إظهار التوقيع
توقيع : توتى 1
#425

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يا لروعتك حبيبتى
الست ام حسام دى منها لله اية الشر اللى جواها دا كلة
بانتظار الجديد

#426

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

احسن حاجه ان ابو ورد سمع الخبيثه دى وهى بتتكلم
ابقى كبرى البارت يا رورو شويه
روعه يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#427

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شكررا لكي
والله انك خطيرة
بس احس الاجزاء صغيرة جدا

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#428

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووووووعة رووووووووووعة
الله عليكي يا قمر
جزء جميييييييل جدااااااااا
يسلموووو اديكي ايوه كدة اكشفيها ام حسام ربنا ينتقم منها ولية مفترية

إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين
#429

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

راااااااااائعه كالعاده
إظهار التوقيع
توقيع : سمسمه سمسم
#430

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

مش انا قلت لك ست باو استغفر الله العظيم
اياكش تخبطها عربية كدة وهى قاعدة قدام التليفزيون
ولاقدام البيت
بلا نيلة
المهم سيف شكله عنيد كدة
وشريف ماشية معاه حلاوة ههههههههههههه فرحينا بقه يارورو
تسلم ايديك وربنا يستر ع ابو ورد ماهو طلع مش ابو محمد

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#431

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووووووعه بجد
ومتميزة واكثر من متميزة
مجهووووود رائع جدا
فـ انتظارك ي قلبي

إظهار التوقيع
توقيع : بحبكm
#432

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحيق
يا خوفي ابو محمد يموت قبل ما يحل المشكلة بتاعة بنته وزوجته الحقيرة دي
يارب يلحق يتصرف



نورتينى حبيبتى




المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريموووو
كل يوم اتشوقينى للمزيد اكثر فاكثر

انتظرررررررك



بتسعدينى بمرورك يا ريمووووو بجد

#433

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توتى 1
جميلة اوى اوى يا رورو
خسارة انى لسة بقراها دلوقتى بس
قرات 4 اجزاء بالليل ارجع واكمل كل الاجزاء
تسلم ايدك يا مبدعة
نورتينى يا توتى

#434

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورى
يا لروعتك حبيبتى
الست ام حسام دى منها لله اية الشر اللى جواها دا كلة
بانتظار الجديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frawla
احسن حاجه ان ابو ورد سمع الخبيثه دى وهى بتتكلم
ابقى كبرى البارت يا رورو شويه
روعه يا قمر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة سعيد
شكررا لكي
والله انك خطيرة
بس احس الاجزاء صغيرة جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلسطين
رووووووووووعة رووووووووووعة
الله عليكي يا قمر
جزء جميييييييل جدااااااااا
يسلموووو اديكي ايوه كدة اكشفيها ام حسام ربنا ينتقم منها ولية مفترية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمسمه سمسم
راااااااااائعه كالعاده

نورتونى واسعدتونى بمروركم الف شكر ليكوا

#435

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عازفة على وتر الذكريات
مش انا قلت لك ست باو استغفر الله العظيم
اياكش تخبطها عربية كدة وهى قاعدة قدام التليفزيون
ولاقدام البيت
بلا نيلة
المهم سيف شكله عنيد كدة
وشريف ماشية معاه حلاوة ههههههههههههه فرحينا بقه يارورو
تسلم ايديك وربنا يستر ع ابو ورد ماهو طلع مش ابو محمد


هيه باو فعلا هههههههههههه وانتى صح مبقاش ابو محمد بس خفت احسن تتلخبطوا



المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحبكm
رووووووووووعه بجد
ومتميزة واكثر من متميزة
مجهووووود رائع جدا
فـ انتظارك ي قلبي
نورتينى يا سكرة

#436

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء الثانى عشر









عند سيف وشريف.....











شريف: اتعلم من يوم رأيتها واشعر بأن هناك شئ تغير

بداخلى اود لو أراها دائما وان اتكلم معها كثيرا وان

يختفى من حولنا وابقى فقط انا وهى







سيف : وما معنى هذا الاحساس الذى تصفه؟؟



شريف متعجبا: ولم تسأل بهذا الاهتمام؟؟



سيف : لا شئ صديقى واطمئن عليك



شريف : نعم نعم ..سأعتبرها هكذا...انه شئ يسمى



الحب



سيف : الحب ...مرة واحده هكذا اصبح حبا



شريف : تكون مخطئا لو اعتقدت ان الحب يأتى بالتقادم



انه يأتى فجأه ...وبدون سابق انذار



سيف: حسنا ...لنعد الى العمل...


أخذ شريف بعض الاوراق وجلس على مكتبه وأخذ يراجع ويدقق فيهم...



بينما ظل سيف يفكر فى كلمات شريف وادراكه التام لمشاعره وانه يحب....

سيف لنفسه:ولم لا اشعر بنفس وضوح مشاعرى مثله

لكن لالالا انها لا تناسبنى وليس لأنها جميله فقط انسى طلاقها يوم زفافها....



شريف : سييييف

سيف : ها ...ماذا ؟؟ماذا هناك؟؟

شريف : ماذا هناك ...لى ساعه اكلمك وانت لست هنا

سيف : ماذا كنت تريد؟؟

شريف : دعك من هذا الآن ماذا بك؟

سيف : سأقول لك لكنى لا اريد مزاحا

شريف :حسنا هيا تكلم

سيف : اشعر بأن مشاعرك تجاه هذه الفتاه واضحه جدا وانك ترى ماذا تريد بوضوح لكننى لا ارى هذا واشعر دوما اننى لا
اعرف ماذا اريد

شريف : اننى ارى ما اريده منها بوضوح فانا كل ما ابحث عنه هو الحب فقط وليس لى شروط اخرى


لكنك تبحث عن انسانه بصفات عديده وتبحث عنها وبدلا من ان تعجبك فقط لا...... انك تبحث عن ارضاءها لكل من حولك اذا
اردت رأيى فكر فى نفسك وفيها واخلاقها فقط ولا تعطى اعتبارات أخرى اى اهتمام ولا تظلمها




سيف : لا اعلم ...لا اعلم يا شريف ...اننى لا استطيع ان اتخيل ذلك واتعايش معه..








فى مكتب الاستاذ صلاح المحامى....



الاستاذ صلاح : وهذه هى كل الاوراق التى طلبتها ونقل ملكيتها لورد

نظرت ورد الى والدها بتعجب..........

ورد : لم فعلت هذا يا ابى ...انه ظلم لأخى وأنا لا اريد ذلك

ابو ورد: وقعى الآن على الأوراق ثم سأحكى لكى كل شئ

ورد : لكن يا ابى ....

ابو ورد : ارجوك يا ورد وقعى على الأوراق



وقعت ورد على الاوراق وهى غير راضيه لكن فقط لترضى ابوها



خرجت ورد مع والدها من المكتب....

ورد: ماذا هناك يا ابى لقد فعلت ما طلبته منى لكنى غير راضيه



ابو ورد: صدقينى يا ورد عندما تعرفين لماذا سوف تعذريننى

ورد : اذن قل لى لماذا؟

ابو ورد: هناك شئ آخر على عمله ووقتها سأقول لكى كل شئ بالتفصيل

ورد : كما ترى ..هيا بنا الى البيت

ابو ورد : هيا بنا لكن لا تقولى لأى أحد على ما حدث

ورد : حسنا...



مرت ثلاثه ايام ثم اتصل المحامى بابو محمد ليبشرة بانتهاء الاجراءات وتوثيق الاوراق



ذهب اليه ابو ورد ليأخذ منه الاوراق و هنا ادرك ابو محمد انه يتبقى على عدة ورد اسبوعا بالضبط



وقرر انه لن يخضع مرة اخرى لهذه السيده.....







حل المساء وذهب الجميع الى النوم وظل ابو ورد ساهرا يفكر وعم سواد الليل وما زال على وضعه متحمل الآمه التى
يشعر بها حتى حان موعد ذهابه الى المسجد ليصلى الفجر..







توضأ وتجهز للصلاة وذهنه شار مع ورد......



دخل الى المسجد وجاء المصلون وصلوا الفجر وانتهوا من الصلاه وخرجوا الى باحه المسجد....



نادى ابو ورد: سيف....سيف

التفت سيف الى ابو ورد ذهب اليه بهيبته المعهوده وابتسامه صافيه على وجهه تدل على مدى حبه لهذا الرجل



سلم سيف على ابو ورد ثم قال ابو ورد......





ابو ورد: اريد ان اكلمك فى موضوع هام جدا

سيف : تفضل ...تكلم..

ابو ورد : هيا بنا لنجلس فى اى مكان لنتحدث

سيف : خيرا باذن الله

ابو ورد : ان شاء الله خيرا







خرج الاثنان من المسجد وذهبوا الى حديقه عامه قريبه من البيت وبدأ ابو ورد بالكلام....





ابو ورد: منذ حوالى الثلاث شهور علمت اننى مريض وعلى وشك الموت وكنت احاول ان اطمئن على شؤن اولادى بعد
وفاتى

قاطعه سيف..........

سيف : ان الاعمار بيد الله عز وجل ولا داعى لهذه النظرة التشائميه وربى يحفظك ويطيل فى عمرك

ابو ورد : والله اننى اعتبرك كولد لى يا سيف

سيف : وانا وربى العالم بما تخفيه النفوس ان لك مكانه كبيره فى قلبى

ابو ورد: سأطلب منك طلب

سيف : أأمرنى

ابو ورد: تزوج ابنتى ورد بعد اسبوع

سيف : م..........ا........

ابو ورد : ارجوك يا ولدى اريد ان اطمئن عليها مع رجل مثلك قبل ان اموت

رق قلب سيف له ولم يستطيع الكلام فقط حرك رأسه ايجابا بالموافقه



ابو ورد: سنسافر غدا انا وورد الى الاسكندريه وسوف اتصل بك يوم الخميس لأقول لك اين مكاننا لتأتى ونكتب الكتاب بعد
ان تكون انهت عدتها يوم الخميس ثم نرجع جميعنا لأقامه حفل زفافكما هنا

سيف : حسنا بعد اذنك يا ابو محمد


ترك سيف ابو ورد وعاد الى بيته وهو يشعر بضيق رهيييب من طلب ابو ورد......



دخل الى غرفته وفورا الى الحمام وفتح الماء فوق رأسه وهو واقف بملابسه

ثم ابدل ملابسه وذهب الى العمل وهو يشعر ان ما يمر به لم يكن سوى حلم....



ذهب ابو ورد بعد الحديث مع سيف الى البيت وتوجه الى غرفه ورد وايقظها ....



ورد : ابى اهناك شئ امتعب انت؟

ابو ورد : لا ..حبيبتى هيا لترتدى ملابسك

ورد : الى اين نحن ذاهبان؟؟؟

ابو ورد: سنسافر الى الاسكندريه لنريح اعصابنا قليلا

ورد : الآن!!!!!!!!

ابو ورد : نعم حبيبتى ...فقط احضرى اشياءك الضروريه وبعض الملابس سريعا ..وبدون ان يشعر بك احد

ورد: حاضر ...لكن لم العجله؟؟؟

ابو ورد : سأقول لكى عما قريب..لكن هيا الآن اسرعى



جهزت ورد حقيبه صغيرة ووضعت فيها بعض الملابس والأشياء الضروريه وخرجت لتجد والدها معه حقيبه صغيرة هو الآخر



خرجا من البيت بدون ان يشعر بهم أحد

أوقف سياره تاكسى وطلب منه توصيله الى الاسكندريه رأسا

وبعد نصف ساعه شعر ابو ورد بالآلآم قويه برأسه ولم يستطيع المقاومه وغاب عن الوعى ....





فتح ابو ورد عيناه يحاول ان يستوعب اين هو وماذا حدث.....

وجد نفسه فى غرفه بيضاء وحوله بعض الأجهزة وينام فوق سرير معدنى بارد تيقن وقتها انه بالمستشفى....

رفع رأسه ليجد ورد تنظر اليه وتبتسم له وتحمد الله على سلامته لكن فى عيونها نظرة حزينه جدا..........





ابو ورد: ماذا حدث؟؟؟
ورد: لقد فقدت الوعى فى السيارة وجئت بك الى هنا فى المستشفى ...

ابو ورد : و........

ورد لم تستطيع ان تدعى القوة اكثر من ذلك فانهارت باكيه تقبل يدى والدها ...



ورد : لم لم تقول لى عن مرضك؟؟لم خبئته عنى ؟؟؟

لا اعرف ماذا افعل فى هذه الدنيا بدونك فليس لى غيرك؟؟؟؟هئ هئ هئ



ربتت يد حانيه على كتف ورد........

......: ورد لا تفعلى هذا بنفسك ولا بوالدك؟؟



ورد : سماااح؟!!!

سماح : نعم ...هيا اذهبى لتغسلى وجههك وارجعى الينا يكفى والدك ما يشعر به من الم ولا تزيديها عليه


تحركت ورد بصورة آليه الى الحمام لتغسل وجهها.....



ابو ورد : اريد ان اخرج من هنا؟؟؟



سماح : لقد قال الطبيب ان حالتك الآن لا تسمح بذلك فانه للأسف ان لم تراعى طبيا بصورة جيده الفترة القادمه فانت

معرض لغيبوبه....انا اسفه لقول هذا بهذه الطريقه لكن ما عرفته من الطبيب انك ترفض العلاج والمكوث فى المستشفى

بدون سبب





ابو ورد : اعدكم اسبوع واحد فقط وسأعود للعلاج لكنى يجب ان اذهب الآن ...

سماح : سأطلب الطبيب المختص بحالتك لكننى اظن انه لن يوافق.....

ابو ورد : لابد ان اذهب لشئ ضرورى اهم من حياتى نفسها.....واريد ان اطلب منك ان تهتمى بورد بعد وفاتى

سماح : لا تقلق على ورد ..فهى مثل ابنتى أو اختى الصغيرة وبدون ان توصينى فأنا احبها واهتم بامرها



سأذهب الآن لأحضر الطبيب.......





تم الجزء الثانى عشر

بانتظاركم

وردودكم

وتقييمكم





و يجعله عامر


#437

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ياسلام انا اول وجدة ارد على الجزء
الله عليكي
جزء روعة
يارب ابوا ورد يشفى
الجزء الجاي كبري شوي اكتر
ههه طماعين

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#438

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووووعة انا متشوقة لمعرفة الباقي
إظهار التوقيع
توقيع : روزة
#439

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

قصه ممتعه ومستنيه اجزائها ان شاء الله
إظهار التوقيع
توقيع : ملك كمال الدين محمد
#440

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى يا قمرات

#441

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووووووووعه يارب يخف ابو ورد طب ليه ماقلش لسيف علي حقيقة جواز ورد ولا عامله مفاجئة
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#442

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ما شاء الله عليكي
يسلمووووو اديكي على القصة الممتعة
بس يا ريت المرة الجاية تكبري الجزء شوية

إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين
#443

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووووعه يا رورو
جزء جميل جدا
يسلمو ايديكى يا حبى
منتظراكى على نااااااار

#444

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اله اله عليك يباقمر اية الجمال دة توتوتو مينفعش كدا
قصة جميلة أوي ياعسل
في إنتظارك إن شاء الله

إظهار التوقيع
توقيع : انا بلبلة
#445

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

منورين منورين منورين

ده حتى نوركم زغلل عينى ومشفتش انكم عاوزين بارتات طويله هههههه

#446

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمى يامبدعة ننتظر منكى المزيد

إظهار التوقيع
توقيع : اللهم ارزقنى التقى
#447

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

منورانى بجد

#448

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

راااااااااائعه كالعاده يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : fatma7072
#449

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلم ايدك وكل يوم بتشوقينا فى انتظارك يا كتكت
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#450

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

انتي ضحكتي عليه ده جزء صغنن خالص
كنت عايزاكي تكملي
بس كويس ان بباها اتصرف كده
ربنا يستر وتكمل علي خير

إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#451

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رائع قلبي احداث مشوقه


والاحداث تتوالى مسرعه والقلب متلهف لمعرفة ماسيحدث

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#452

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ياحررررررررام صعبان عليا ابو ورد
ربنا يستر ابتدت تسخن
ما تتاخريش
عسل عسل عسل

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#453

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اهئ اهئ اهئ
زعلانه على ابو ورد اوى اوى
ربنا يطمنه على بنته يارب
تسلم ايدك رورو

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#454

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#455

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fatma7072
راااااااااائعه كالعاده يا قمر

تسلميلى يا فطومه

#456

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبه شلبى
تسلم ايدك وكل يوم بتشوقينا فى انتظارك يا كتكت

ههههههه حلوة كتكت دى عسل يا هوبه

#457

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سماح الطيبة
انتي ضحكتي عليه ده جزء صغنن خالص
كنت عايزاكي تكملي
بس كويس ان بباها اتصرف كده
ربنا يستر وتكمل علي خير

لالالالا بلاش طمع صغير ايه ده كبييييييييير هههههه
نورتينى

#458

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام عشتار
رائع قلبي احداث مشوقه


والاحداث تتوالى مسرعه والقلب متلهف لمعرفة ماسيحدث

يسلم قلبك يا عسل نورتينى

#459

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قصرالاحلام
ياحررررررررام صعبان عليا ابو ورد
ربنا يستر ابتدت تسخن
ما تتاخريش
عسل عسل عسل

ههه منوره يا قشطه

#460

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frawla
اهئ اهئ اهئ
زعلانه على ابو ورد اوى اوى
ربنا يطمنه على بنته يارب
تسلم ايدك رورو

والنبى يا اختى ما تعيطى وتزعلى نفسك ههههههه
مفيش حد يستاهل

#461

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله واكبر عليكي رورو يـ سكرتي

اي الجمال دا

بس انا نفسي تكملي مش تعلقينا
ههه

مش بحب اتعلق فـ انتظارك بسرعه بئا

إظهار التوقيع
توقيع : بحبكm
#462

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

انا زعلانة اوي علي ابو ورد لانه
ممكن ميكملش معاها
تسلمي يا رورو يا مبدعة يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : princess_shosho
#463

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

على فكره انتى بايخه اوى يا مرمر

كبرى شوى مش حاله دى
دحنا لسه حننسجم لقيناكى خلصتى
مالك بتركضى ليه؟؟

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#464

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"



في انتظارك ياعسل

إظهار التوقيع
توقيع : الملكة نفرتيتي
#465

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي يا قمر


رووووووووووعة

#466

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

بليييييييز لا تسيبيه يموووت .. عالاقل تتزوج و تفرح شوية.. و لو شهر كده ههههههههه
إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#467

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

مساء الخير عليكي يارورو يا عسل
الرواية تحففففففة من البارت الأول للبارت ده عيشتيني في جو ممتع بجد برااااااااااافو عليكي يا مبدعة
مستينة الباقي بشوووووووق

#468

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

دى احلوت قوى
ايوا كدا يا عسل عايزين البت تجوز بقى
هههههه

#469

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

امممممممممم انا مش هقولك الجزء صغير
بس هقولك انى طول النهار مخنوقة عشان كان ف كابل بايظ وبيغيروه ومن الصبح مفيش نور واول ماجه جريت عشان اقرا الجزء والله
تسلم ايديك يارورو
ويارب ابو ورد مش يموت دلوقت ع الاقل تكمل بس العدة عشان مش تقدر الست الباو دى تعمل حاجة واحسن شيء انه كتب لها كل شيء ف انتظارك ياحبى احلوت اوى بس مش تتاخرى علينا

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#470

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء رااااائع حبيبتي
بس بسرعه ماتتأخريش علينا

إظهار التوقيع
توقيع : جويريه
#471

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ماليش دعوة انا قريت 12 جزء مرة واحدة
ودلوقتى بقى ها استحمل ازاى تنقطينى بجزء صغير كل يوم
من فضلك كبرى الجزء شوية
وتسلم ايدك يا احلى رورو فى الدنيا

إظهار التوقيع
توقيع : توتى 1
#472

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحبكm
الله واكبر عليكي رورو يـ سكرتي
اي الجمال دا
بس انا نفسي تكملي مش تعلقينا
ههه
مش بحب اتعلق فـ انتظارك بسرعه بئا

ههههههه ولا يهمك يا قمر وهوة فيه حد يعلقك انتى

#473

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة princess_shosho
انا زعلانة اوي علي ابو ورد لانه
ممكن ميكملش معاها
تسلمي يا رورو يا مبدعة يا قمر

لا حبيبتى متزعليش يا قمر

#474

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريموووو
على فكره انتى بايخه اوى يا مرمر

كبرى شوى مش حاله دى
دحنا لسه حننسجم لقيناكى خلصتى
مالك بتركضى ليه؟؟

ابدا يا قمر والله ده انا بكتب الجزء فى ساعه ونص انا بطيئه جدا فى الكتابه وده السبب مش حاجه تانيه هههههه خيابه يعنى نورتينى

#475

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ♥عائشة قدوتي وأم المؤمنين♥
رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"
في انتظارك ياعسل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة درية ماهر
تسلمي يا قمر

نورتونى يا قمرات
رووووووووووعة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الـمـتـألـقـة
بليييييييز لا تسيبيه يموووت .. عالاقل تتزوج و تفرح شوية.. و لو شهر كده ههههههههه
قنوعه جدا والله يا عسل

#476

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jira
مساء الخير عليكي يارورو يا عسل
الرواية تحففففففة من البارت الأول للبارت ده عيشتيني في جو ممتع بجد برااااااااااافو عليكي يا مبدعة
مستينة الباقي بشوووووووق

نورتينى نورتينى حبيبتى وحشتينى بجد

#477

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورى
دى احلوت قوى
ايوا كدا يا عسل عايزين البت تجوز بقى
هههههه
حاضر حجوزهالك ههههههه

#478

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عازفة على وتر الذكريات
امممممممممم انا مش هقولك الجزء صغير
بس هقولك انى طول النهار مخنوقة عشان كان ف كابل بايظ وبيغيروه ومن الصبح مفيش نور واول ماجه جريت عشان اقرا الجزء والله
تسلم ايديك يارورو
ويارب ابو ورد مش يموت دلوقت ع الاقل تكمل بس العدة عشان مش تقدر الست الباو دى تعمل حاجة واحسن شيء انه كتب لها كل شيء ف انتظارك ياحبى احلوت اوى بس مش تتاخرى علينا

حظبطلك الباو دى متقلقيش نورتينى يا نونو

#479

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حلم عابر
جزء رااااائع حبيبتي
بس بسرعه ماتتأخريش علينا
نورتينى يا سكره

#480

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة توتى 1
ماليش دعوة انا قريت 12 جزء مرة واحدة
ودلوقتى بقى ها استحمل ازاى تنقطينى بجزء صغير كل يوم
من فضلك كبرى الجزء شوية
وتسلم ايدك يا احلى رورو فى الدنيا

ههههه طيب اعمل ايه دلوقتى والله ححاول انى اطول الجزء

#481

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

انا حبدأ الكتابه وربنا يستر اول ما اخلص حنزلهولكوا على طووووول

#482

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء الثالث عشر










فى الشركه...








شريف :ما بك اليوم ؟؟تبدو غير طبيعيا....



سيف : لا شئ ..فقط اريد ان اكون بمفردى



شريف : الم اقل لك انك غير طبيعى!!!!

تكلم يا اخى ماذا هناك؟؟



سيف : متضايق قليلا ..اشياء بالبيت



شريف : على راحتك متى احببت الكلام ستجدنى موجود



وذهب شريف الى مكتبه يقلب فى الاوراق....بينما ظل سيف محدثا لنفسه.....



سيف : ماذا اقول لك وانا بنفسى غير مستوعب لما حدث

يا الله ...اووووووووه

ربما يأتى ابو محمد ويتراجع ويخلصنى من هذا الهم فانا لا اريد هذا الزواج اننى غير متقبل هذه الفكرة من الاساس فكيف
سأعيش معها لكن هذا الرجل له افضال عظيمه على ولم ارضى عليه ان يتذلل الى اكثر من ذلك

للزواج من ابنته ...لكن لم يريد زواجها بهذه السرعه ولم انا بالذات؟؟؟؟






اوووووه اسئلة كثيرة عالقه براسى لا اعرف لها اجابه ولا ارف ماذا افعل فقد وعدت الرجل ولن اخلف وعدى الا ان يتراجع
هو ...نعم ربما تأتى من عند الله والرجل يتراجع او ان الامور تتغير...







فى المستشفى .........



الطبيب: لكن خروجك من المستشفى به خطورة كبيرة

ابو ورد: ارجوك فقط اسبوع واحد وسوف اعود بنفسى لاستكمال العلاج

الطبيب: حسنا ..لكنى غير مطمئن

ابو ورد : الله المستعان...سأخرج الان





خرج الطبيب من الغرفه وملأ رأس ورد تساؤلات عديده



ورد : لماذا يا ابى ؟؟؟لماذا تريد الخروج بهذا الاصرار؟؟

ابو ورد : سنذهب الى الاسكندريه لنرتاح واكمل شئ مهم جدا عندى ثم نعود واكمل علاجى

ورد : لكنى اخاف عليك كثيرا يا ابى

ابو ورد: لا تقلقى لكنى اذا ذهبت سأرتاح كثير ا كثيرا

ورد: ....كما تحب





استعد الاثنان لمواصله الطريق الى الاسكندريه واوصلته السيارة امام فندق فخم بالاسكندريه...
ترجل ابو ورد وورد ودخلوا الى قاعه الاستقبال لحجز الغرفه ثم صعدوا الى الاعلى وكانت غرفه فخمه ذات اثاث راقى ....

توجهت ورد الى الشرفه وفتحت الستائر لتجد البحر بامواجه المتلاطمه المصتدمه بالكتل الصخريه تبعث فى الروح بهجه
رائعه ....



ابتسمت ورد من جمال المنظر وشعرت بالراحه من رؤيته ودخول هذا الهواء المنعش الى صدرها تنفست بعمق نسيم
البحر واغمضت عيناها من السعاده والراحه التى تشعر بها فهذه اول مرة تأتى الى هذا المكان....





ابو ورد : ها حبيبتى اسعيده انتى؟؟؟

التفتت ورد الى والدها..

ورد : جدا...جدا يا ابى

ابو ورد : الحمد لله حبيبتى ...اقول لكى اذا اتصل احد عليكى لا تردى

ورد : ولم ؟؟

ابو ورد : هكذا ...لا اريد ان يعرف احد مكاننا

ورد : لقد اصبحت غامضا جدا هذه الفترة يا ابى




ضحك ابو ورد من براءه ابنته وخاف عليها منها فى نفس الوقت ....



ابو ورد : اريدك ان تفرحى وتخرجى وتعوضى الايام الماضيه كلها ولا تكترثى لى فانا هنا سعيد جدا واريد الراحه فعلا



ورد بقلق: اتشعر بشئ يا ابى؟؟

ابو ورد : لا حبيبتى فقط اريد الراحه...

ورد : حسنا ارتاح قليلا وانا سانزل الى الكافيتريا التى باسفل الفندق لاشرب شيئا

ابو ورد : حسنا يا ابنتى على راحتك



خرجت ورد من الغرفه واسرع ابو ورد بوضع رأسه تحت الماء فربما يخفف من الالم الذى يشعر به ثم اخذ دوائه
والمسكنات وغفى قليلا على السرير









فى كافيتريا الفندق......








جلست ورد على احدى المناضد امام البحر مباشرة وطلبت كوب من عصير المانجو واخذت تشرب منه ببطء وراحه كبيرتين
ثم سمعت صوت من خلفها...

...: هل استطيع ان اجلس معك فليس هناك مناضد فارغه


ورد بابتسامه صادقه : نعم ...تفضلى

كات فتاه قمحيه اللون لكنها جذابه ويبدو على ملامحها المرح والتفاؤل

جلست الفتاه امام ورد ثم مدت اليها يدها لتصافحها بطريقه مرحه واجتماعيه جدا.....

..: انا لامار


مدت اليها ورد يدها ...

ورد : وانا ورد

لامار: اسمك جميل يا ورد فيه تفاؤل

ابتسمت ورد : شكرا لكى من ذوقك


لامار : اانت من هنا ؟؟

ورد: لالا اننى لست من الاسكندريه انا من القاهرة

لامار : وان فى الاصل من طنطا لكننى اسافر كثيرا

ورد : اانت هنا بمفردك؟؟

لامار : هاهاها لا هذه المرة مع والداى لكننا سنسافر بعد اسبوعين الى الغردقه لنكمل اجازتنا هناك

ورد : اجازة ماذا ؟؟

لامار: ان والدى يعمل بالخارج ونأتى هنا للأجازات او اننى اسافر بمفردى

ورد : اها...فهمت



ظلت الفتاتان تتحدثان وتتكلمان شعرت ورد انها ولأول مرة فى حياتها تتكلم مع احد فى مثل عمرها وتشعر معه بهذه
الراحه وقد كانت لامار طيبه القلب ومرحه لأقصى حد تستطيع ورد ان تتخيله ..........



قامت الفتاتان ودخلوا الى الفندق سويا فلامار ايضا تقيم بالفندق واتفقتا ان يتقابلا فى المساء مرة اخرى



ذهبت ورد الى الحجرة وهى تشعر انها بدأت حياه جديده متغيرة عن ورد فى السابق بمجيئها الى الاسكندريه ....



وجدت والدها مازال نائما اطمئنت عليه ونامت هى الاخرى





فى المساء ..........



استيقظت ورد وصلت صلاه المغرب وتجهزت لأنها ستقابل لامار بعد صلاه العشاء....





ابو ورد : الى اين سيذهب الجميل؟؟

ورد : لقد قابلت اليوم فتاه رائعه اسمها لامار وسنتقابل الان ...

ابو ورد : حسنا يا ابنتى احترسى على نفسك

ورد: لا تقلق على يا ابى

ابو ورد: لا تتأخرى

ورد: لا تخاف لن اتأخر فاننا سوف نجلس هنا امامك على البحر

ابو ورد : حسنا يا ابنتى اذهبى الان









قابلت ورد لامار وجلسوا تقريبا فى نفس المكان الاتى جلسنا فيه من قبل وظلوا يتحدثون ويضحكون .....



وكان ابو ورد يراهم من الشرفه وكان فى قمه سعادته لرؤيه صديقه لورد التى كانت طوال عمرها وحيده ومنطويه خاصه
بعد زواجه من ناهد.....










دخلت ورد الى الغرفه فى الفندق بعد قضائها وقت ممتع فعلا مع هذه الفتاه الرائعه وجدت والدها ممددا على السرير

ورد : كيف حالك الآن يا ابى ؟؟؟

ابو ورد : الحمد لله يا ابنتى ...كيف احوالك انتى؟؟؟

ورد : اننى اشعر اننى سعيده جدا

ابو ورد : الحمد لله

اجلسى يا ابنتى فاننى اود ان احدثك بموضوع مهم

جلست ورد : خيرا يا ابى

ابو ورد : خيرا باذن الله .....لقد تقدم الى شاب للزواج منك وانا وافقت انه شاب خلوق ويراعى الله فى كل افعاله ومصلى
وانا اعرفه منذ اكثر من عام...



قبض قلب ورد من الموضوع ....

ثم ردت بصوت مخنوق....

ورد : لكننى لا اريد الزواج يا ابى لا اريد ابدا...

ابو ورد : لا تتسرعى يا ورد ...اظن انك رأيتيه مرة

رأيناه انا وانتى فى المطعم بالقرب من المستشفى

سيف الا تتذكرينه..



تبدل وجه ورد وشعرت برعشه فى جسدها....وقالت فى نفسها.........

ورد :هو..... هو

ابو ورد : اننى موافق عليه بشده ولأجلى يا ورد وافقى حتى اطمئن عليكى قبل مماتى

ورد : اطال الله فى عمرك ...لا تتكلم هكذا...

ابو ورد : وافقى ولن تندمى

ورد: موافقه يا ابى ....موافقه

ابو ورد : حسنا انه سيأتى الى هنا لنعقد القران يوم الجمعه ثم نعود لنحضر لزفافكما هناك بعد اسبوع

ورد : بهذه السرعه!!!

ابو ورد : نعم يا ابنتى فاننى اريد الاطمئنان عليكى

ورد : كما تريد ....سأذهب الى النوم اتريد منى شيئا يا ابى

ابو ورد : لا حبيبتى تصبحين على خير........
ورد : تصبح على خير



دخلت ورد الى الحمام لتغير ملابسها وتذهب الى النوم



ابو ورد لنفسه: هكذا افضل من ان اقول لها اننى من طلبت منه ان يتزوجها فهى تتأثر نفسيا من اقل شئ









عند ام حسام .......







ام حسام: اين ذهبوا اذن ؟؟؟اين ؟؟اين؟؟

حسام : لقد بحثت عنهم فى كل مكان ...حتى المستشفى وقالوا لى انهم كانوا هناك فى الصباح ثم رحلوا وكان ابو محمد
مصر على الذهاب اسبوع ثم يعود

ام حسام : اسبوووووووع.....هذا معناه بعد انتهاء عده ورد......



اظن انه يعلم ما كنا سنفعله ...ترى ماذا فعل ايضا...ماذا فعلت يا عبد المقصود ....ماذا فعلت؟؟؟



حسام : ماذا تظنين ؟

ام حسام: لا اعلم لكنك يجب ان تتزوجها مرة اخرى بأى وسيله حتى ولو بالتهديد بعد ان تنتهى العده وتعود



وظلت ام حسام تدور حول نفسها لا تعلم ماذا يجب عليها ان تعمل.......


ام حسام: حتى انهم مغلقين التليفونات ولا يردون علينا ما العمل الآن؟؟

حسام : فلننظر حتى يعودوا فكيف سنعرف مكانهم؟؟؟

ام حسا بغيظ: نعم ...نعم ...ليس امامنا سوى ذلك ...





فى اليوم التالى ..........





بالاسكندريه .......









ورد : اشعر اننى سعيده جدا يا لامار

لامار: افرحينى معك

ورد : لقد تقدم لى شاب كنت افكر فيه منذ ان رأيته وعقد القرآن يوم الجمعه...

لامار : ومتى رأيتيه اول مرة

ورد : منذ حوالى ثلاثه اسابيع ..

لامار : فقط...وتحدثتم سويا..؟؟؟

ورد : لا حتى اننى لم اراه سوى هذه المرة؟؟

لامار : اتريدين ان تقنعيننى انك رايتيه مرة واحده ولم تتكلموا ووافقتى بهذه السرعه!!!!!!!!!!

ورد : ان ظروفى مختلفه

لامار : كيف؟؟؟؟؟

ورد : سأحكى لكى لاننى فعلا ارتحت اليكى واعتبرك صديقتى الوحيده....

لامار : وانا كلى آذان صاغيه.....











فى الفندق...





ابو ورد : السلام عليكم...

سيف : وعليكم السلام .........كيف احوالك وصحتك يا ابو محمد؟؟

ابو ورد: نحمد الله ...سيف اانت مازالت على وعدك لى؟؟

سيف : طبعا ...طالما وعدت لا اخلف وعدى

ابو ورد : الحمد لله ...فى هذه الحاله سأعطيك العنوان وتأتى الينا باذن الله يوم الجمعه لنتم عقد القران

سيف : نعم ...اعطينى اياه..........

ابو ورد: اكتبه عندك.........











تم الجزء الثالث عشر

اهوه جزء كبير اهوة مش صغير خالص

بس عشان عيون الحلوين



و يجعله عامر


#483

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رورو حبيبتي تسلمي يا قمر
دايما تشوقينا
لامار دى اللي شريف بيحبها
يا رب تكون كده
مستنياكي يا قمر
فاضل كام جزء
عايزة اعرف النهاية بسرعة

إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#484

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تصدقى الجزء ده احسن حاجه حصلتلى من بداية اليوم لحد دلوقتى
ربنا يفرح قلبك ويخليكى لينا يارب
منتظراكى على احر من الجمر

#485

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله عليكي يارب يتزوحوا قبل ماتجي هاذي ام حسام احسها ناوية على شي
ايوى كذا الجزء طويل منتظرينك يارورو

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#486

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل وطويل طبعا يا رورو
متتاخريش علينا يا قمر ♥

إظهار التوقيع
توقيع : princess_shosho
#487

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى يا قمرات

#488

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووووعة جزء جميل جدا بس انا خايفة الصراحة من الي جاي
إظهار التوقيع
توقيع : روزة
#489

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتينى يا روزة

#490

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الف شكر يا سكره
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#491

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يارب النهاية تكون سعيدة مبدعة حبيبتى
إظهار التوقيع
توقيع : اللهم ارزقنى التقى
#492

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

بجد الموضوع بقى كويس كدا بس انا خايفة من ردة فعل حسام وامة جدا
#493

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

امممممم
جزء جمييييييييل
بس بتيجى تقفى فى حاجات
مايصحش تفقى فيها
انتى قاصده تشوقينا مش كدا
ههه
مستنيه على نااار

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#494

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل جدا يارورو تسلمي حبيبتي في انتظار الجزء الجديد علي نار
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#495

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله عليك يـ جميل
طولتيه حبه اهوه
هههه
كملي بـ جميلمك وهاتي النهاية
ههههههههه
تسلمممم ايدك بجد
تسلمي عـ ذوئك

إظهار التوقيع
توقيع : بحبكm
#496

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله الله على الجزء حلو وفي قمة الرووووعة دائما تتحفينا بإبدعاتك يﻻ مستنين التكملة
إظهار التوقيع
توقيع : ريم عمر
#497

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل..
كملي

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#498

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جمييييييل جداااااا
بانتظارك يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين
#499

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمى يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : fatma7072
#500

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يارب تكمل على خير ياااااارب
تسلم ايدك رورو
بانتظار المزيد

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#501

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووووووووعة
ياريت مايصير أي شيء يقلب الحكاية كلها
ياخوفي من ناهد وحسام
كملي حبيبتي شوقتيني أكثر

#502

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ياخوفى يابدران لا تتعك الدنيا تانى بس خلينا نعيش مع احداث الجزء ده تحفة تسلم ايديك ياحبى
إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#503

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ربنا يكفيهم شر حسام وأمه
تسلم ايدك حبيبتي
منتظرين في شوق

إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#504

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

بجد جزء جميل جدا وفرحني
بس يا رب سيف يكلم أبو ورد ويسألو إيه سبب الطلاق عشان يرضى بورد
آآآآآآآآآآآآآآآمين

إظهار التوقيع
توقيع : hadeel tarek
#505

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووووعهـ
إظهار التوقيع
توقيع : توتة واحلى بنوتة
#506

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى نورتونى حبيباتى الف شكر لمروركم

#507

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الف مبروك يارورو
التثبيت انتى مبدعة وتستاهلى كل خير
يثبت رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#508

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الف شكر يا نورا يا رب ربنا يبارك فيكى

#509

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلم ايدك حبيبتى
متااااااااااااااااابعة

إظهار التوقيع
توقيع : حزنى مالة حدود
#510

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتينى يا عسل

#511

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزءالرابع عشر












فى الشركه.......







شريف : سيف ...مابك يا اخى لك يومان على هذا الحال تكلم معى

سيف : لا اريد التحدث الآن ...سأتكلم معك لكننى الآن لا اجد الكلمات لأقولها....

شريف : لكنك يبدو عليك التعب والارهاق ...اهناك مشكله ما؟؟؟؟

سيف : لا ابدا ...اطمئن ...كيف هى احوالك هذه الايام؟؟؟

شريف : بخير الحمد لله ...اتود ان نخرج اليوم قليلا فى المساء...

سيف : لا ...اود البقاء مع والدتى واختى بالبيت...

شريف : على راحتك......









فى الاسكندريه ........







لامار : ياااااه ....يا ورد ...انها حكايه صعبه جدا ويبدو انك تأثرتى منها كثيرا

ورد : فعلا ...فحتى الان وانا افكر فيها

لامار: لكن كيف ستقدمين على خطوة الزواج مرة اخرى؟؟؟

ورد : انه يبدو مختلفا ...غير اننى سأفعل اى شئ من اجل والدى

لامار : يجب ان تكونى مقتنعه بما سوف تفعلينه والا هذه المرة لا تدرى ما هى العواقب

ورد : لا تخافى ...لقد تعلمت الدرس جيدا

لامار : وفقك الله فى حياتك حبيبتى







فى الفندق......







ابو ورد : ما لى لا استطيع النهوض ....اشعر بتعب بالغ ودوار رهييب

يا الله اطيل فى عمرى حتى اطمئن على ورد ياااارب



واستلقى على السرير ولونه اصبح شاحبا واطرافه بارده



فتح الباب ودخلت منه ورد فزعت لرؤيه والدها بهذا المنظر اسرعت نحوه....







ورد : ابى ....ما بك؟؟؟!!!!

ابو ورد : اريد ان ارتاح فانا متعب ولا استطيع الرؤيه جيدا

ورد : استرح ...استرح ....هل اخذت دوائك؟؟؟

ابو ورد : نعم ...لكن اعطينى مسكن ...اشعر بالم بالغ





قامت ورد واحضرت الدواء والماء واعطته لوالدها الذى اخذ الدواء ونام فورا





جلست ورد على الكرسى المقابل له وهى تدعى له بالشفاء والتخفيف عنه ......





فى المساء ......











فى بيت سيف ......









ام سيف : لقد تأخرت اليوم يا سيف ....

سيف : ها قد جئت ....لا تقلقى ...اين دعاء؟؟؟

ام سيف : لديه فى الصباح امتحان فنامت مبكرا...

سيف : جيد ....لأننى اريد ان اتكلم معك فى موضوع مهم....

ام سيف : خيرا يا ولدى ...تكلم...

سيف : اتعرفين ابو محمد ....الرجل الذى وظفنى واسكنا فى هذا البيت.....

ام سيف : نعم يا ولدى ...اعرفه جيدا....

سيف : اريد .......ان اتزوج ابنته

ام سيف : ونعم النسب يا ولدى ...لكن....

سيف : لكن ..ماذا يا امى ؟؟

وهنا ظن سيف ان امه تعرف شيئا عن زواجها قبله وسترفض هذا الزواج وهو لا يقدر على غضبها منه لو تزوج بدون
موافقتها لكنه وعد الرجل ....قطع تفكيرة صوت امه.....



ام سيف : ان احوالهم الماديه ..عاليه جدا وهناك فرق كبير بيننا وبينهم فكيف سيحدث ذلك وهل سيوافق الرجل؟؟



سيف : امى انا لا افكر فى ما عندها من مال فانا رجل هنا ومالها لن تصرف منه قرش واحد فانا كفيل بها ...لكن والدها
المح الى بالموافقه فقررت ان أأخذ رأيك

ام سيف : على بركه الله ...اننى اخيرا سأراك تتزوج وتفرحنى وارى اولادك....







نظر سيف الى امه وظل يفكر فيما تقول ....



سيف فى نفسه : اولادى ...منها .....انا ...وهى ..

نفض الافكار عن رأسه وقال لأمه.......



سيف : سأذهب اليهم لنعقد القران وسيكون الزفاف الاسبوع القادم

ام سيف : بهذه السرعه يا ولدى

سيف : نعم ...اليس هذا ما تريدينه ...وابتسم

ام سيف : ربنا يوفقك ويهديه اليك يا ولدى ...كما تحب.....



دخل سيف الى غرفته ليرتاح ويفكر فيما حدث فى حياته من تقلبات غيرتها تماما عما كان يفكر فيه.........





مرت الايام سيف يذهب لعمله ويعود الى بيته ويدعوا من داخله ان يقرر ابو محمد ان يلغى الاتفاق بينهم





ورد تقابل لامار كثيرا واقتربتا من بعضهنا جدا فقد اصبحتا يعرفان الكثير عن بعض فى هذا الوقت القصير



ابو ورد مثلما هو وحالته تزداد سوءا يوما بعد يوم...



ام حسام وولدها متوترين جدا ولا يعرفون اين ورد وابو محمد لكنهم استطاعوا ان يعرفوا ان ابو محمد كتب كل

ما يملك لورد فقد جاء خطاب من مكتب الاستاذ صلاح المحامى على البيت واتصلت به ام حسا وعرفت الخبر

ومن يومها وهى مستشيطه غضبا مما فعله زوجها





وقررت انه لابد ان تعود ورد الى حسام حتى تضمن ان الاموال لها ولولدها.......









يوم الخميس.....







فى الشركه .........



شريف : لقد تعبت لك يا سيف ...ارحم نفسك من العمل فهذه الايام تعمل كثيرا حتى انك لا تذهب معى الى الغذاء

سيف : لا اشعر بالتعب يا شريف ...لا تقلق على ....

شريف : سأسافر الاسبوع القادم

سيف : تسافر ...لماذا؟؟؟....لم اعرف ان هناك سفر لك هذه الايام؟؟!!!!

شريف : لا لكن الفتاه التى قابلتها فى جنوة اتتذكرها....

سيف : نعم اتذكرها ...امازلت على تواصل معها؟؟

شريف : نعم ....ارسلت الى ان والدتها تجرى عمليه لازاله حصوة بالكليه وهى وحيده فسأذهب لأطمئن عليها واعود

سيف : الهذه الدرجه تحبها ...انها عمليه بسيطه جدا

شريف : لكننى اريد ان اكون بجوارها فى هذا الوقت

سيف : ومتى ستسافر؟؟؟

شريف : انها ستجرى العمليه يوم الثلاثاء القادم فسأسافر لها الاثنين باذن الله واعود آخر الاسبوع

سيف : الله يهنيك بحبك هذا يا شريف

شريف : وعقبالك....

سيف فى نفسه : عقبالى كيف وسأتزوج غدا ......!!!!!!!!



شريف : الى اين ذهبت ثانيه؟؟؟؟

سيف : لا عليك يا صاحبى ...لقد تأخر الوقت هيا بنا نذهب الى البيت







صباح الجمعه........





على الرغم من ان ابو ورد متعب ومرهق الا انه سعيد ....سعيد للغايه بما فعله ....



كانت ورد هى الاخرى تشعر بشعور غريب مختلط من الرهبه والخوف ببعض السعاده وتفاؤل بالمسقبل...



قابلت لامار وودعتها لأن والدها قال لها ان فور عقد القرآن سيعودون الى القاهره مع سيف...

ووعدتها لامار انها ستتصل بها دوما لتطمئن عليه وحالما تستطيع المجئ الى القاهره يجب ان تراها وتطمئن عليها......






قبل آذان العصر ........







رن تليفون ابو ورد.......



ابو ورد : انه سيف..........



رقص قلب ورد من الفرحه بمجيئه لا تعلم لماذا ...لكنها فرحت جدا بانه هو من سيتكلم مع والدها فى التليفون....



ابو ورد : وعليكم السلام.....

........

ابو ورد: حقا ...نحن جاهزان سننزل اليك حالا يا ولدى..

.........

ابو ورد : مع السلامه





نظر ابو ورد اليها وقال ......





ابو ورد: لقد جاء سيف ...هيا احضرى حقيبتك لنذهب



قامت ورد بسرعه كالطفله الصغيرة التى ترقص من فرحتها بيوم العيد واحضرت الحقائب وخرجوا من الغرفه

ليقابلوا سيف بالاستقبال بالاسفل...











كان سيف متوترا جدا ويشعر باضطراب رهيب ويود لو انه يجرى مسرعا خارج الفندق ليهرب مما وضع نفسه فيه.....





رفع رأسه ليجد ابو محمد مقبل عليه وخلفه ورد

كانت ورد ترتدى فستانا طويلا من الحرير الازرق ذو اكمام طويله وكان ينسدل عليها لتبدو اكثر من فاتنه

خاصه وانها رفعت خصلات من شعرها للاعلى وظهرت عيونها الزرقاء السماويه مضيئه كحبيبات من الفيروز النقى...وكانت
تشع بهاء وجمال ....



شعر سيف انه لا يستطيع ان ينزل عينيه عنها من جماها الفتان

لكنه وسواسه صور له ان طلاقها ربما لجمالها هذا وليس كل ما هو جميل من الخارج جميل من الداخل

فأحنى رأسه ناظرا الى الارض وقام ليسلم على ابو محمد......





بعد السلام توجهوا الى الخارج ليذهبوا الى مسجد المرسى ابو العباس لعقد القرآن هناك بعد صلاه العصر



جاء الشيخ وعقد قرانهما وكان ابو ورد فى منتهى السعاده والفرحه ومال على سيف وقال له....



ابو ورد : انك لا تعرف ماذا فعلت بى بزواجك من ورد وانك لن تندم ابدا على زواجك منها وانا الان لو اخذ الله روحى سأكون
فى منتهى السعاده والاطمئنان اسعدك الله يا ولدى



تأثر سيف بما قاله له ابو محمد....



سيف : لا تخاف عليه معى فاننى لن اضنيها ابدا ما حييت



زادت سعاده ابو ورد بهذا الكلام وطلب منهم ان يرجعوا الى القاهرة حتى لا يتأخروا.....







فى القاهرة ......







ورد : لا تعرفين يا لامار لقد كنت سأطير من شده فرحى عندما رأيته بالفندق

لامار : الهذه الدرجه ...اهذا حب ام ماذا ؟؟؟

ورد : لا ...ان الحب لا يأتى هكذا فجأه على ما اظن

لامار : هاهاها.. لاحبيبتى انه هكذا فجأه مثل قضاء الله هاهاها

ورد : اتظنين ذلك؟؟؟

لامار : طبعا الا ترين نفسك ...وهو ليس عيبا لقد اصبح زوجك الان ...لكن قولى لى ...ماذا قال لك بعد عقد القرآن

ورد : لم يقل شيئا ابدا تكلم قليلا مع والدى وركبنا السيارة واتينا الى هنا ولم يتكلم كلمه واحده طوال هذا الطريق الطويل

لامار : غريبه ....ربما لأن والد معكما ...

ورد : ربما....









عاد سيف الى البيت واخبر والدته انه عقد القران ويوم الخميس سيقيموا الزفاف ...وانه اتفق مع والد العروس على انها
ستمكث هنا فى البيت فى حجرة سيف لأنه لم يجد وقت كافى لتحضير مكان آخر ...

وانه بعد الزواج سوف يجهز بيت جديد للعروس









فى بيت حسام....







ام حسام : لقد زوجها !!!!!!!!!!!!!!

حسام : وما العمل الآن ؟؟؟

ام حسام : ليس امامنا الا شئ واحد سوف تقوم به مثلما سأقوله لك بالتفصيل......

حسام : حسنا يا امى ...قولى ......

















تم الجزء الرابع عشر

اشوفكم بقى فى الفرح

ماشى يا الحلوين



متنسوش الردود الحلوة والتقيييم هه



و يجعله عامر


#512

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي يا قمر ربنا يسهل ويهد ام حسام وابنها شكرا يا قمر مستنياكي
إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#513

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتينى يا سماح

#514

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حلو قوى يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#515

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي ياروحي ربي يخليك لنا

كملي الاحداث مشوقه ومخيفه من حسام وامه

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#516

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ايه ده يا رورو
احنا هنهزر
كل مره تقفى عند جزء مشوق وتقولى يجعله عامر!!!!
عليكى وقفات يامه

#517

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي رورو ربنا يعديها على خير من مكائد حسام وامه


بشوق للجزء التالي

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#518

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

إيه دا مش مصدقه أنو الجزء إنتهى
لأنو جزء جميييل
تسلم إيدك يارورو

إظهار التوقيع
توقيع : جويريه
#519

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى يا قمرات

#520

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميلة ياقمر هي اكيد ممكن تفكر تخحلص من ورد خالص علشان تاخد هي الفلوس
متابعاكي ياقمر كملي كملي

إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#521

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اهئ اهئ اهئ
اخص عليكى يارورو ماتكملى بقى
مالحقتش اشبع
كدا يعنى
ماااشى
اسيبك انهارده برحتك
وكل سنه وانتى طيبه
عيد جواز سعيد عقبال 100000000000 سنه

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#522

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله ع الجمال
بس خسااارة محصلش اللي أنا كنت عايزة
ياااارب سيف يسألها عن سبب الطلاق بقا عشان نستريح

إظهار التوقيع
توقيع : hadeel tarek
#523

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله عليكي يا رورو جزء جميل جدا
بس ربنا يستر من حسام وامه ربنا يهدها
يلا كملي بانتظارك بشوووق

إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين
#524

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ياي ترى حسام حيعمل اية هو وامة
ربنا يسترعلى ورد

#525

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ايه دا يرورو يبت مبلحقش اشبع خالص
هههه
طولى البارت شويتين بقا لاحسن اعيط اهئ اهئ
يجنن يا روحى بانتظار المزيد
وكل سنه وانتى طيبه وبسعاده

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#526

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء جميل جداااا
ربنا يستر من اللي جاي
كملي كملي حبيبتي في انتظارك
ويقولك كمان كل سنة وانتي طيبة حبيبتي

#527

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شرفتونى ونورتونى واسعدتونى بمتابعتكم الحلوة دى

#528

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قصرالاحلام
اهئ اهئ اهئ
اخص عليكى يارورو ماتكملى بقى
مالحقتش اشبع
كدا يعنى
ماااشى
اسيبك انهارده برحتك
وكل سنه وانتى طيبه
عيد جواز سعيد عقبال 100000000000 سنه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة frawla
ايه دا يرورو يبت مبلحقش اشبع خالص
هههه
طولى البارت شويتين بقا لاحسن اعيط اهئ اهئ
يجنن يا روحى بانتظار المزيد
وكل سنه وانتى طيبه وبسعاده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jira
جزء جميل جداااا
ربنا يستر من اللي جاي
كملي كملي حبيبتي في انتظارك
ويقولك كمان كل سنة وانتي طيبة حبيبتي
ربنا يبارك فيكم وفى عمركم وانتم طيبين حبايبى الف شكر ليكوا

#529

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اووووو يلى كملى بسرعة بقى
إظهار التوقيع
توقيع : توتة واحلى بنوتة
#530

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يسلمووووو
إظهار التوقيع
توقيع : توتة واحلى بنوتة
#531

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمى يا قمر

#532

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اكثر من رائعة تسلم اناملك حبيبتي
إظهار التوقيع
توقيع : روزة
#533

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

راااااااائعه حبيبتى
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#534

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل جدا


#535

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل جدا
#536

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شرفتونى ونورتونى يا قمرات

#537

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يالله الله يعين من الشريرة وولدها
انا خائفة كتير على ورد المسكينة
يارورو خليها تنتهي بسعادة لي سيف وورد
اهئ مساكين الاثنين مايعرفون وش بيصير لهم

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#538

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"
رد: رواية أشواك الورد  "بقلمى"

كل سنة وانت طيبة وعقبال 100 سنة

إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#539

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى ويبارك فيكى يا سماح يا رب

#540

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


مش هعلق ايه ده بقه
ده صغير خالص
انا سكتت اهو وشكلى كدة هدخل لك ف الرواية
واقتل ام حسام دى دى ست مقتدرية كدة ومفترية
ربنا ينتقم منها
فرحينا بقه وخليهم يكلموا بعض
عشان سيف يطمن لها
ف انتظار الجزء الجديد تسلم ايديك ياروحى

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#541

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

منتظرينك علي نار يا رورو
متتاخريش علينا بقي

إظهار التوقيع
توقيع : princess_shosho
#542

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حلو قوى يا قمر
إظهار التوقيع
توقيع : fatma7072
#543

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

فى انتظار نهاية ام حسام وابنها معاااكى ياقمرى
إظهار التوقيع
توقيع : اللهم ارزقنى التقى
#544

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلم ايدك يا احلي رورو
إظهار التوقيع
توقيع : ملك كمال الدين محمد
#545

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى يا حلويييين

#546

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

كم احسست بالروعة عند قرااتي الاجزاء الثلاثة مع بعض ، لكن ..........فجاة ...ارجوكي اسرعي ...

إظهار التوقيع
توقيع : alaa ilham
#547

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

انا مستنياكي يا رورو
إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#548

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

فييييييينك يا رورو مستينيينك حبيبتي
#549

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يالهوى ى ى ى ى على الجمال رائعه ممتازه بكل معنى الكلمه

اوعى تنسينى وفى الزء الجديد

إظهار التوقيع
توقيع : طم طم 2013
#550

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اسفه اسفه على التأخير
بس اتأخر احسن من مفيش انا مكنتش حنزل خالص
بس صعبتوا عليا ههههه

#551

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء الخامس عشر








يوم الجمعه......





تعالت الزينات والاضواء الملونه والورود احتفالا بزواج

العروسين السعيدين ....



لم تخلوا القاعه من بعض الوجوه المستنكرة على ورد
زواجها بعد العده مباشرة ولم تنتظر اى وقت ...

وهناك المهنئين من القلب ويتمنى السعاده للعروسين







وتجلس على احدى المناضد اسرة العريس وتظهر
الفرحه على وجه ام سيف واخته دعاء....











كان ابو ورد فى قمه سعادته ورضائه بمن اختاره زوجا
لأبنته ....الزوج الذى يخشى الله فيها وليس ذوى الجاه
والمال ...فهذا هو الشخص الذى يأتمنه على ابنته
الوحيده .....





كانت ام حسام فى شده الغيظ والغضب مما فعله
زوجها لذلك قررت عدم الذهاب الى الزفاف وبقيت
بالبيت مع ولدها.....





استعد سيف وارتدى حلته السوداء التى زادته وقار
ورهبه واظهرت رجولته ووسامته ....

لكنه كان مضطرب جدا ويمسح على وجهه كل فترة من
شده توتره....



اتصل به شريف ......



سيف : السلام عليكم

شريف : وعليكم السلام

كيف احوال العريس؟؟؟

سيف : بخير ....الم تأتى ؟؟؟

شريف : لا...لم اجد حجز للطائرات قبل بعد غد وانت لم
تقل لى سوى بالامس فقط

سيف : حسنا....لا عليك

شريف : لم تقل لى من هى العروس؟؟؟؟

سيف : ورد ..

شريف : ورد من؟؟؟ اتقصد..!!!!!

انك تمازحنى اليس كذلك؟

سيف : لا سأقول لك فيما بعد ...كيف احوال ام الفتاه...

شريف : تحسنت كثيرا وخرجت من المستشفى

سيف : الحمد لله ...منتظرك هنا بعد غد ..لا تتأخر

شريف : طبعا ..لن اتأخر حتى اعرف ما الذى حدث
وجعلك تغير رأيك فيها ....سلام

سيف : ...سلام





انهى المكالمه مع شريف ....ولكن رن التليفون مرة
اخرى فوجد رقم غريب...



سيف : السلام عليكم

.....:وعليكم السلام

انت الاستاذ سيف؟؟؟

سيف : نعم ...من معى ؟؟

......: انا زوج ورد الاول



وهنا احس سيف بغضب لمجرد سماع صوته يكلمه
...لكنه لا يعرف ما السبب لذلك



سيف : ماذا تريد؟؟

حسام: الا تريد ان تعرف لم طلقت ورد ليله الزفاف؟؟

سيف : لا

حسام : لكنى سأقول لك ..حتى لا تخطئ الخطأ الذى
وقعت فيه

اننى طلقتها لأنها لم تكن عذراء...لم اتحمل معرفه ذلك

وان اعيش معها على حساب كرامتى فطلقتها

سيف : اهناك شئ آخر...

حسام : لا

سيف : حسنا ...مع السلامه



انهى مكالمته مع حسام وشعر بالم فى قلبه غير محتمل

لكن وعده لوالدها اقوى فهو كان يعرف انها كانت
متزوجه فلن تفرق معه لكنه فى داخله قال لنفسه انه
سيحافظ عليها فى بيته كامه واخته ولا يضنيها كما قال
لوالدها لكن كزواج حقيقى فهو لا يتحمل ذلك








عند ام حسام وولدها...



ام حسام : ماذا قال لك؟؟

حسام : انه لا يهتم

ام حسام : كيف لا يهتم الن يثور ويطلقها

حسام : لا يبدو عليه ذلك ....ربما لأجل المال

ام حسام : لأجل المال ...لالالالالالالا

لن يضيع هذا المال منى مرة ثانيه ليأخذه هذا الحقير
الطماع

حسام : وما العمل الآن ؟؟
ام حسام : دعنى افكر ..فلا يوجد شئ فى رأسى الآن











عند ورد......



كانت ورد تتكلم فى التليفون....

لامار: وهل استعدت عروستنا

ورد : اشعر برهبه يا لامار وكنت اريدك معى

لامار : حبيبتى ...لم استطيع حضور الزفاف لكننى سأأتى
الى القاهره بعد اسبوعين واكيد سأأتى لاراكى

ورد : حسنا حبيبتى





طرق باب الغرف ....

ورد انهت المكالمه وردت....







ورد : تفضل



ابو ورد: هيا يا ابنتى لقد جاء سيف ليأخذك للقاعه


وقفت ورد استعدادا لدخول سيف ....



دخل سيف الى الحجرة وراى ورد كانت ترتدى فستان
زفاف ابيض بهيج تتلألأ فيه الكريستالات حول جسدها
الرائع ونصف شعرها منسدل فى خصل عشوائيه ونصفه
مرفوع مع تاج رقيق وطرحه من الدانتيل الناعم كانت
كأنها حلم يحلمه وليست حقيقه



نظر الى وجهها البرئ وابتسامتها العذبع وعيونها الرائعه

انها ايه من الجمال ...



لكنه رسم ابتسامه على وجهه ففى داخله مازالت صدى
مكالمه حسام له عن ورد وانها فتاه لعوب ...وربما هذا
من جمالها الطاغى وكان عليها نقمه وليس نعمه...







تقدم اليها ووضع يدها فى يده ليخرجوا الى القاعه



اصابت ورد رعشه من قربه منها ولمسه ليدها شعرت
بفرحه ممزوجه برهبه ....



تقدم العروسان وسط تهاليل اهليهما واصوات
الموسيقى الهادئه لدخولهم القاعه

وانبهارهم بجمال العروسان ....





اقترب منهم المدعوين ليباركوا لهم على الزفاف

انتهى حفل الزفاف واوصل اهل ورد وسيف العروسان
الى الفندق للاقامه اسبوع ثم العودة الى بيت سيف....




دخلت ورد الى الغرفه بينما ظل سيف يسلم على والدته
واخته وابو ورد ثم دخل الى الحجرة واغلق الباب من
خلفه....




نظر الى ورد التى احمر وجهها خجلا عندما نظر اليها

الشئ الذى أثار استغراب سيف لأنها ليست اول مرة تتزوج ولم يبدو عليها كل هذا الخجل ....





حاول ان يتكلم معها فاقترب خطوه منها .....



سيف : لا داعى للخجل يا ورد ..تستطيعين الذهاب
لتغيرى ملابسك ...بدلا من هذا الفستان المرهق فى
حمله ...انه يبدو ثقيل للغايه....



لا تعلم ورد لم شعرت بانها مخنوقه وتريد البكاء

لأن هذه الجمله قالها لها حسام فى ليله الزفاف وعندما
خرجت وجدته يشرب الخمر وحدث ما حدث



توترت جدا من افكارها ومن ربط الاثنان ببعض

فاندفعت نحو الغرفه واغلقت الباب وهى لا تستطيع التحكم فى ضربات قلبها وتنفسها





احتار سيف اكثر من رد فعل ورد وظن انه ربما اغضبها
فى شئ وهو غير مدرك لهذا ....





بعد مرور بعض الوقت قام سيف وطرق الباب لأنه يريد
ان يغير ملابسه ويرتاح بعد هذا اليوم المرهق...





لم يسمع رد...حاول ان يفتح الباب ببطء فربما تكون
نامت...



دخل الى الغرفه فوجدها جالسه على السرير وواضعه
مفرش السرير عليها لدرجه انه لا يظهر منها غير وجهها و

كانت ممسكه بارجلها الاثنين بيديها...

اندهش سيف اكثر منها.....



سيف : ممكن ابدل ملابسى ؟؟

ورد: اا...هنا؟!!!

سيف : لالا...سأأخذ ملابسى فقط

هزت ورد رأسها بالموافقه.....

دخل سيف الى الحمام وابدل ملابسه وخرج ليجد ورد
تمسك بنفسها اكثر واكثر ....

اقترب منها وكان سيبدأ الكلام معها...



انكمشت ورد منه اكثر وتساقطت الموع من عينيها



سيف : ما بك ...هل ضايقتك فى شئ؟؟

ورد: لا....

سيف : اذن ماذا هناك ...لم تبكين؟؟؟

ورد: لا شئ...انا....فقط.....متعبه واريد النوم

سيف : لا عليك...نامى وارتاحى ...وانا سوف انام على
هذه الكنبه



ارتاحت ورد عندما قال لها هذه الكلمه...وانتظرت حتى
ذهب لينام ثم نامت هى الأخرى....













فى بيت ابو ورد...





كان عائدا من حفل الزفاف سعيدا بما حدث دخل ابو
ورد

الى الداخل فوجد ام حسام تنتظرة ........





ابو ورد:.........

ام حسام: لماذا فعلت ذلك؟؟؟لماذا؟



ابو ورد: الا تعلمين لماذا؟؟؟

لأنك انسانه طماعه اعماكى حب المال

ام حسام : ماذا تقصد؟!!!!

ابو ورد: اننى اعلم ان محمد ليس ولدى ولهذا كتبت

كل ما املك لورد.....ولن تستطيعى فعل شئ الآن

فلقد تزوجت

ام حسام: هه....لاتظن اننى بهذه السذاجه واننى لا
اعلم انك مريض وعلى وشك الموت

ولتعلم سوف يطلق سيف هذا ورد وعما قريب وسأأخذ

كل اموالك هذه



ابو ورد: لن تقدرى على فعل اى شئ

ام حسام : راقبنى وسترى


ابو ورد: لا ...لن انتظر ذلك




انت طالق طالق طالق





ام حسام صرخت: انك مجنون فعلا وسوف انتقم منك
ومن ابنتك الغاليه


لم يستطيع ابو ورد تحمل ذلك مع الالم الذى يشعر به
منذ الصباح فوقع مغشيا عليه










فى اليوم التالى....




استيقظ سيف ونظر حوله وجد نفسه نائم على الكنبه
وتذكر ان الامس كان زفافه...



فنظر نحو السرير فوجد ورد مازالت نائمه...كانت كحوريه

بريئه نائمه اقترب منها ونظر اليها بتمعن كانت بشرتها
بيضاء صافيه وخداها بلونهما الوردى وشعرها الناعم
المنسدل على الوساده ...كانت بالنسبه اليه كقنبله قاتله



قال سيف لنفسه .........



سيف : اووووووووه ...ما ذنبى انا لتعذبيننى بجمالك هذا

ااااه لو لم تكونى تزوجتى غيرى ...

هذا غير ما قاله طليقك عنكى



مد يده نحو ورد وازاح خلصه من شعرها نزلت فوق
عينيها واقترب منها ليقبلها ....

تحركت ورد فجأه ...فانتبه سيف لما كان سيفعله
فانتفض وجرى نحو الحمام









دق جرس التليفون فاسيقظت ورد وردت .......







ورد: السلام عليكم



..........

ورد: ماذا؟؟؟!!!!!!!!!!!!

.........





قامت ورد من مكانها مفزوعه.....



نظرت حولها فعرفت ان سيف بالحمام.....



طرقت باب الحمام ..........



ورد: سيف.....هئ.......سيف



خرج لها سيف ونظر اليها فوجد الدموع فى عينيها





سيف : ماذا بك؟؟؟

ورد: ابى فى المستشفى واريد ان اذهب اليه الآن

سيف: حالا .........جهزى نفسك للذهاب اليه



وخرج الاثنان من الفندق متوجهين نحو المستشفى











تم الجزء الخامس

متنسونيش فى الردود الحلوة

والتقيييم طبعا هههه

و يجعله عامر

#552

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء الخامس عشر











يوم الجمعه......









تعالت الزينات والاضواء الملونه والورود احتفالا بزواج

العروسين السعيدين ....







لم تخلوا القاعه من بعض الوجوه المستنكرة على ورد

زواجها بعد العده مباشرة ولم تنتظر اى وقت ...






وهناك المهنئين من القلب ويتمنى السعاده للعروسين

وتجلس على احدى المناضد اسرة العريس وتظهر

الفرحه على وجه ام سيف واخته دعاء....








كان ابو ورد فى قمه سعادته ورضائه بمن اختاره زوجا

لأبنته ....الزوج الذى يخشى الله فيها وليس ذوى الجاه

والمال ...فهذا هو الشخص الذى يأتمنه على ابنته

الوحيده .....













كانت ام حسام فى شده الغيظ والغضب مما فعله

زوجها لذلك قررت عدم الذهاب الى الزفاف وبقيت


بالبيت مع ولدها.....













استعد سيف وارتدى حلته السوداء التى زادته وقار

ورهبه واظهرت رجولته ووسامته ....




لكنه كان مضطرب جدا ويمسح على وجهه كل فترة من




شده توتره....














اتصل به شريف ......










سيف : السلام عليكم

شريف : وعليكم السلام

كيف احوال العريس؟؟؟

سيف : بخير ....الم تأتى ؟؟؟

شريف : لا...لم اجد حجز للطائرات قبل بعد غد وانت لم

تقل لى سوى بالامس فقط

سيف : حسنا....لا عليك

شريف : لم تقل لى من هى العروس؟؟؟؟

سيف : ورد ..

شريف : ورد من؟؟؟ اتقصد..!!!!!

انك تمازحنى اليس كذلك؟

سيف : لا سأقول لك فيما بعد ...كيف احوال ام الفتاه...

شريف : تحسنت كثيرا وخرجت من المستشفى

سيف : الحمد لله ...منتظرك هنا بعد غد ..لا تتأخر

شريف : طبعا ..لن اتأخر حتى اعرف ما الذى حدث

وجعلك تغير رأيك فيها ....سلام

سيف : ...سلام















انهى المكالمه مع شريف ....ولكن رن التليفون مرة





اخرى فوجد رقم غريب...












سيف : السلام عليكم

.....:وعليكم السلام

انت الاستاذ سيف؟؟؟

سيف : نعم ...من معى ؟؟

......: انا زوج ورد الاول






وهنا احس سيف بغضب لمجرد سماع صوته يكلمه

...لكنه لا يعرف ما السبب لذلك

سيف : ماذا تريد؟؟

حسام: الا تريد ان تعرف لم طلقت ورد ليله الزفاف؟؟

سيف : لا

حسام : لكنى سأقول لك ..حتى لا تخطئ الخطأ الذى

وقعت فيه

اننى طلقتها لأنها لم تكن عذراء...لم اتحمل معرفه ذلك

وان اعيش معها على حساب كرامتى فطلقتها

سيف : اهناك شئ آخر...

حسام : لا

سيف : حسنا ...مع السلامه














انهى مكالمته مع حسام وشعر بالم فى قلبه غير محتمل

لكن وعده لوالدها اقوى فهو كان يعرف انها كانت

متزوجه فلن تفرق معه لكنه فى داخله قال لنفسه انه

سيحافظ عليها فى بيته كامه واخته ولا يضنيها كما قال

لوالدها لكن كزواج حقيقى فهو لا يتحمل ذلك



















عند ام حسام وولدها...

ام حسام : ماذا قال لك؟؟

حسام : انه لا يهتم

ام حسام : كيف لا يهتم الن يثور ويطلقها

حسام : لا يبدو عليه ذلك ....ربما لأجل المال

ام حسام : لأجل المال ...لالالالالالالا

لن يضيع هذا المال منى مرة ثانيه ليأخذه هذا الحقير

الطماع

حسام : وما العمل الآن ؟؟

ام حسام : دعنى افكر ..فلا يوجد شئ فى رأسى الآن



















عند ورد......

كانت ورد تتكلم فى التليفون....

لامار: وهل استعدت عروستنا

ورد : اشعر برهبه يا لامار وكنت اريدك معى

لامار : حبيبتى ...لم استطيع حضور الزفاف لكننى سأأتى

الى القاهره بعد اسبوعين واكيد سأأتى لاراكى

ورد : حسنا حبيبتى














طرق باب الغرف ....

ورد انهت المكالمه وردت....






ورد : تفضل

ابو ورد: هيا يا ابنتى لقد جاء سيف ليأخذك للقاعه

وقفت ورد استعدادا لدخول سيف ....

دخل سيف الى الحجرة وراى ورد كانت ترتدى فستان

زفاف ابيض بهيج تتلألأ فيه الكريستالات حول جسدها

الرائع ونصف شعرها منسدل فى خصل عشوائيه ونصفه

مرفوع مع تاج رقيق وطرحه من الدانتيل الناعم كانت

كأنها حلم يحلمه وليست حقيقه

نظر الى وجهها البرئ وابتسامتها العذبع وعيونها الرائعه

انها ايه من الجمال ...

لكنه رسم ابتسامه على وجهه ففى داخله مازالت صدى

مكالمه حسام له عن ورد وانها فتاه لعوب ...وربما هذا

من جمالها الطاغى وكان عليها نقمه وليس نعمه...

تقدم اليها ووضع يدها فى يده ليخرجوا الى القاعه

اصابت ورد رعشه من قربه منها ولمسه ليدها شعرت

بفرحه ممزوجه برهبه ....

تقدم العروسان وسط تهاليل اهليهما واصوات

الموسيقى الهادئه لدخولهم القاعه

وانبهارهم بجمال العروسان ....

اقترب منهم المدعوين ليباركوا لهم على الزفاف

انتهى حفل الزفاف واوصل اهل ورد وسيف العروسان

الى الفندق للاقامه اسبوع ثم العودة الى بيت سيف....


دخلت ورد الى الغرفه بينما ظل سيف يسلم على والدته

واخته وابو ورد ثم دخل الى الحجرة واغلق الباب من

خلفه....

نظر الى ورد التى احمر وجهها خجلا عندما نظر اليها

الشئ الذى أثار استغراب سيف لأنها ليست اول مرة تتزوج ولم يبدو عليها كل هذا الخجل ....

حاول ان يتكلم معها فاقترب خطوه منها .....

سيف : لا داعى للخجل يا ورد ..تستطيعين الذهاب

لتغيرى ملابسك ...بدلا من هذا الفستان المرهق فى

حمله ...انه يبدو ثقيل للغايه....

لا تعلم ورد لم شعرت بانها مخنوقه وتريد البكاء

لأن هذه الجمله قالها لها حسام فى ليله الزفاف وعندما

خرجت وجدته يشرب الخمر وحدث ما حدث

توترت جدا من افكارها ومن ربط الاثنان ببعض

فاندفعت نحو الغرفه واغلقت الباب وهى لا تستطيع التحكم فى ضربات قلبها وتنفسها

احتار سيف اكثر من رد فعل ورد وظن انه ربما اغضبها

فى شئ وهو غير مدرك لهذا ....

بعد مرور بعض الوقت قام سيف وطرق الباب لأنه يريد

ان يغير ملابسه ويرتاح بعد هذا اليوم المرهق...

لم يسمع رد...حاول ان يفتح الباب ببطء فربما تكون

نامت...

دخل الى الغرفه فوجدها جالسه على السرير وواضعه

مفرش السرير عليها لدرجه انه لا يظهر منها غير وجهها و

كانت ممسكه بارجلها الاثنين بيديها...

اندهش سيف اكثر منها.....

سيف : ممكن ابدل ملابسى ؟؟

ورد: اا...هنا؟!!!

سيف : لالا...سأأخذ ملابسى فقط

هزت ورد رأسها بالموافقه.....

دخل سيف الى الحمام وابدل ملابسه وخرج ليجد ورد

تمسك بنفسها اكثر واكثر ....

اقترب منها وكان سيبدأ الكلام معها...

انكمشت ورد منه اكثر وتساقطت الموع من عينيها

سيف : ما بك ...هل ضايقتك فى شئ؟؟

ورد: لا....

سيف : اذن ماذا هناك ...لم تبكين؟؟؟

ورد: لا شئ...انا....فقط.....متعبه واريد النوم
سيف : لا عليك...نامى وارتاحى ...وانا سوف انام على

هذه الكنبه

ارتاحت ورد عندما قال لها هذه الكلمه...وانتظرت حتى

ذهب لينام ثم نامت هى الأخرى....

فى بيت ابو ورد...

كان عائدا من حفل الزفاف سعيدا بما حدث دخل ابو

ورد

الى الداخل فوجد ام حسام تنتظرة ........

ابو ورد:.........

ام حسام: لماذا فعلت ذلك؟؟؟لماذا؟

ابو ورد: الا تعلمين لماذا؟؟؟

لأنك انسانه طماعه اعماكى حب المال

ام حسام : ماذا تقصد؟!!!!

ابو ورد: اننى اعلم ان محمد ليس ولدى ولهذا كتبت

كل ما املك لورد.....ولن تستطيعى فعل شئ الآن

فلقد تزوجت

ام حسام: هه....لاتظن اننى بهذه السذاجه واننى لا

اعلم انك مريض وعلى وشك الموت

ولتعلم سوف يطلق سيف هذا ورد وعما قريب وسأأخذ

كل اموالك هذه

ابو ورد: لن تقدرى على فعل اى شئ

ام حسام : راقبنى وسترى

ابو ورد: لا ...لن انتظر ذلك

انت طالق طالق طالق

ام حسام صرخت: انك مجنون فعلا وسوف انتقم منك

ومن ابنتك الغاليه

لم يستطيع ابو ورد تحمل ذلك مع الالم الذى يشعر به

منذ الصباح فوقع مغشيا عليه

فى اليوم التالى....

استيقظ سيف ونظر حوله وجد نفسه نائم على الكنبه

وتذكر ان الامس كان زفافه...

فنظر نحو السرير فوجد ورد مازالت نائمه...كانت كحوريه

بريئه نائمه اقترب منها ونظر اليها بتمعن كانت بشرتها

بيضاء صافيه وخداها بلونهما الوردى وشعرها الناعم

المنسدل على الوساده ...كانت بالنسبه اليه كقنبله قاتله

قال سيف لنفسه .........

سيف : اووووووووه ...ما ذنبى انا لتعذبيننى بجمالك هذا

ااااه لو لم تكونى تزوجتى غيرى ...

هذا غير ما قاله طليقك عنكى

مد يده نحو ورد وازاح خلصه من شعرها نزلت فوق

عينيها واقترب منها ليقبلها ....

تحركت ورد فجأه ...فانتبه سيف لما كان سيفعله

فانتفض وجرى نحو الحمام

دق جرس التليفون فاسيقظت ورد وردت .......

ورد: السلام عليكم
.
.........

ورد: ماذا؟؟؟!!!!!!!!!!!!
.
........

قامت ورد من مكانها مفزوعه.....

نظرت حولها فعرفت ان سيف بالحمام.....

طرقت باب الحمام ..........

ورد: سيف.....هئ.......سيف

خرج لها سيف ونظر اليها فوجد الدموع فى عينيها

سيف : ماذا بك؟؟؟

ورد: ابى فى المستشفى واريد ان اذهب اليه الآن

سيف: حالا .........جهزى نفسك للذهاب اليه

وخرج الاثنان من الفندق متوجهين نحو المستشفى



تم الجزء الخامس

متنسونيش فى الردود الحلوة

والتقيييم طبعا هههه

و يجعله عامر


#553

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء الخامس عشر








يوم الجمعه......





تعالت الزينات والاضواء الملونه والورود احتفالا بزواج

العروسين السعيدين ....



لم تخلوا القاعه من بعض الوجوه المستنكرة على ورد
زواجها بعد العده مباشرة ولم تنتظر اى وقت ...

وهناك المهنئين من القلب ويتمنى السعاده للعروسين







وتجلس على احدى المناضد اسرة العريس وتظهر
الفرحه على وجه ام سيف واخته دعاء....











كان ابو ورد فى قمه سعادته ورضائه بمن اختاره زوجا
لأبنته ....الزوج الذى يخشى الله فيها وليس ذوى الجاه
والمال ...فهذا هو الشخص الذى يأتمنه على ابنته
الوحيده .....





كانت ام حسام فى شده الغيظ والغضب مما فعله
زوجها لذلك قررت عدم الذهاب الى الزفاف وبقيت
بالبيت مع ولدها.....





استعد سيف وارتدى حلته السوداء التى زادته وقار
ورهبه واظهرت رجولته ووسامته ....

لكنه كان مضطرب جدا ويمسح على وجهه كل فترة من
شده توتره....



اتصل به شريف ......



سيف : السلام عليكم

شريف : وعليكم السلام

كيف احوال العريس؟؟؟

سيف : بخير ....الم تأتى ؟؟؟

شريف : لا...لم اجد حجز للطائرات قبل بعد غد وانت لم
تقل لى سوى بالامس فقط

سيف : حسنا....لا عليك

شريف : لم تقل لى من هى العروس؟؟؟؟

سيف : ورد ..

شريف : ورد من؟؟؟ اتقصد..!!!!!

انك تمازحنى اليس كذلك؟

سيف : لا سأقول لك فيما بعد ...كيف احوال ام الفتاه...

شريف : تحسنت كثيرا وخرجت من المستشفى

سيف : الحمد لله ...منتظرك هنا بعد غد ..لا تتأخر

شريف : طبعا ..لن اتأخر حتى اعرف ما الذى حدث
وجعلك تغير رأيك فيها ....سلام

سيف : ...سلام





انهى المكالمه مع شريف ....ولكن رن التليفون مرة
اخرى فوجد رقم غريب...



سيف : السلام عليكم

.....:وعليكم السلام

انت الاستاذ سيف؟؟؟

سيف : نعم ...من معى ؟؟

......: انا زوج ورد الاول



وهنا احس سيف بغضب لمجرد سماع صوته يكلمه
...لكنه لا يعرف ما السبب لذلك



سيف : ماذا تريد؟؟

حسام: الا تريد ان تعرف لم طلقت ورد ليله الزفاف؟؟

سيف : لا

حسام : لكنى سأقول لك ..حتى لا تخطئ الخطأ الذى
وقعت فيه

اننى طلقتها لأنها لم تكن عذراء...لم اتحمل معرفه ذلك

وان اعيش معها على حساب كرامتى فطلقتها

سيف : اهناك شئ آخر...

حسام : لا

سيف : حسنا ...مع السلامه



انهى مكالمته مع حسام وشعر بالم فى قلبه غير محتمل

لكن وعده لوالدها اقوى فهو كان يعرف انها كانت
متزوجه فلن تفرق معه لكنه فى داخله قال لنفسه انه
سيحافظ عليها فى بيته كامه واخته ولا يضنيها كما قال
لوالدها لكن كزواج حقيقى فهو لا يتحمل ذلك








عند ام حسام وولدها...



ام حسام : ماذا قال لك؟؟

حسام : انه لا يهتم

ام حسام : كيف لا يهتم الن يثور ويطلقها

حسام : لا يبدو عليه ذلك ....ربما لأجل المال

ام حسام : لأجل المال ...لالالالالالالا

لن يضيع هذا المال منى مرة ثانيه ليأخذه هذا الحقير
الطماع

حسام : وما العمل الآن ؟؟
ام حسام : دعنى افكر ..فلا يوجد شئ فى رأسى الآن











عند ورد......



كانت ورد تتكلم فى التليفون....

لامار: وهل استعدت عروستنا

ورد : اشعر برهبه يا لامار وكنت اريدك معى

لامار : حبيبتى ...لم استطيع حضور الزفاف لكننى سأأتى
الى القاهره بعد اسبوعين واكيد سأأتى لاراكى

ورد : حسنا حبيبتى





طرق باب الغرف ....

ورد انهت المكالمه وردت....







ورد : تفضل



ابو ورد: هيا يا ابنتى لقد جاء سيف ليأخذك للقاعه


وقفت ورد استعدادا لدخول سيف ....



دخل سيف الى الحجرة وراى ورد كانت ترتدى فستان
زفاف ابيض بهيج تتلألأ فيه الكريستالات حول جسدها
الرائع ونصف شعرها منسدل فى خصل عشوائيه ونصفه
مرفوع مع تاج رقيق وطرحه من الدانتيل الناعم كانت
كأنها حلم يحلمه وليست حقيقه



نظر الى وجهها البرئ وابتسامتها العذبع وعيونها الرائعه

انها ايه من الجمال ...



لكنه رسم ابتسامه على وجهه ففى داخله مازالت صدى
مكالمه حسام له عن ورد وانها فتاه لعوب ...وربما هذا
من جمالها الطاغى وكان عليها نقمه وليس نعمه...







تقدم اليها ووضع يدها فى يده ليخرجوا الى القاعه



اصابت ورد رعشه من قربه منها ولمسه ليدها شعرت
بفرحه ممزوجه برهبه ....



تقدم العروسان وسط تهاليل اهليهما واصوات
الموسيقى الهادئه لدخولهم القاعه

وانبهارهم بجمال العروسان ....





اقترب منهم المدعوين ليباركوا لهم على الزفاف

انتهى حفل الزفاف واوصل اهل ورد وسيف العروسان
الى الفندق للاقامه اسبوع ثم العودة الى بيت سيف....




دخلت ورد الى الغرفه بينما ظل سيف يسلم على والدته
واخته وابو ورد ثم دخل الى الحجرة واغلق الباب من
خلفه....




نظر الى ورد التى احمر وجهها خجلا عندما نظر اليها

الشئ الذى أثار استغراب سيف لأنها ليست اول مرة تتزوج ولم يبدو عليها كل هذا الخجل ....





حاول ان يتكلم معها فاقترب خطوه منها .....



سيف : لا داعى للخجل يا ورد ..تستطيعين الذهاب
لتغيرى ملابسك ...بدلا من هذا الفستان المرهق فى
حمله ...انه يبدو ثقيل للغايه....



لا تعلم ورد لم شعرت بانها مخنوقه وتريد البكاء

لأن هذه الجمله قالها لها حسام فى ليله الزفاف وعندما
خرجت وجدته يشرب الخمر وحدث ما حدث



توترت جدا من افكارها ومن ربط الاثنان ببعض

فاندفعت نحو الغرفه واغلقت الباب وهى لا تستطيع التحكم فى ضربات قلبها وتنفسها





احتار سيف اكثر من رد فعل ورد وظن انه ربما اغضبها
فى شئ وهو غير مدرك لهذا ....





بعد مرور بعض الوقت قام سيف وطرق الباب لأنه يريد
ان يغير ملابسه ويرتاح بعد هذا اليوم المرهق...





لم يسمع رد...حاول ان يفتح الباب ببطء فربما تكون
نامت...



دخل الى الغرفه فوجدها جالسه على السرير وواضعه
مفرش السرير عليها لدرجه انه لا يظهر منها غير وجهها و

كانت ممسكه بارجلها الاثنين بيديها...

اندهش سيف اكثر منها.....



سيف : ممكن ابدل ملابسى ؟؟

ورد: اا...هنا؟!!!

سيف : لالا...سأأخذ ملابسى فقط

هزت ورد رأسها بالموافقه.....

دخل سيف الى الحمام وابدل ملابسه وخرج ليجد ورد
تمسك بنفسها اكثر واكثر ....

اقترب منها وكان سيبدأ الكلام معها...



انكمشت ورد منه اكثر وتساقطت الموع من عينيها



سيف : ما بك ...هل ضايقتك فى شئ؟؟

ورد: لا....

سيف : اذن ماذا هناك ...لم تبكين؟؟؟

ورد: لا شئ...انا....فقط.....متعبه واريد النوم

سيف : لا عليك...نامى وارتاحى ...وانا سوف انام على
هذه الكنبه



ارتاحت ورد عندما قال لها هذه الكلمه...وانتظرت حتى
ذهب لينام ثم نامت هى الأخرى....













فى بيت ابو ورد...





كان عائدا من حفل الزفاف سعيدا بما حدث دخل ابو
ورد

الى الداخل فوجد ام حسام تنتظرة ........





ابو ورد:.........

ام حسام: لماذا فعلت ذلك؟؟؟لماذا؟



ابو ورد: الا تعلمين لماذا؟؟؟

لأنك انسانه طماعه اعماكى حب المال

ام حسام : ماذا تقصد؟!!!!

ابو ورد: اننى اعلم ان محمد ليس ولدى ولهذا كتبت

كل ما املك لورد.....ولن تستطيعى فعل شئ الآن

فلقد تزوجت

ام حسام: هه....لاتظن اننى بهذه السذاجه واننى لا
اعلم انك مريض وعلى وشك الموت

ولتعلم سوف يطلق سيف هذا ورد وعما قريب وسأأخذ

كل اموالك هذه



ابو ورد: لن تقدرى على فعل اى شئ

ام حسام : راقبنى وسترى


ابو ورد: لا ...لن انتظر ذلك




انت طالق طالق طالق





ام حسام صرخت: انك مجنون فعلا وسوف انتقم منك
ومن ابنتك الغاليه


لم يستطيع ابو ورد تحمل ذلك مع الالم الذى يشعر به
منذ الصباح فوقع مغشيا عليه










فى اليوم التالى....




استيقظ سيف ونظر حوله وجد نفسه نائم على الكنبه
وتذكر ان الامس كان زفافه...



فنظر نحو السرير فوجد ورد مازالت نائمه...كانت كحوريه

بريئه نائمه اقترب منها ونظر اليها بتمعن كانت بشرتها
بيضاء صافيه وخداها بلونهما الوردى وشعرها الناعم
المنسدل على الوساده ...كانت بالنسبه اليه كقنبله قاتله



قال سيف لنفسه .........



سيف : اووووووووه ...ما ذنبى انا لتعذبيننى بجمالك هذا

ااااه لو لم تكونى تزوجتى غيرى ...

هذا غير ما قاله طليقك عنكى



مد يده نحو ورد وازاح خلصه من شعرها نزلت فوق
عينيها واقترب منها ليقبلها ....

تحركت ورد فجأه ...فانتبه سيف لما كان سيفعله
فانتفض وجرى نحو الحمام









دق جرس التليفون فاسيقظت ورد وردت .......







ورد: السلام عليكم



..........

ورد: ماذا؟؟؟!!!!!!!!!!!!

.........





قامت ورد من مكانها مفزوعه.....



نظرت حولها فعرفت ان سيف بالحمام.....



طرقت باب الحمام ..........



ورد: سيف.....هئ.......سيف



خرج لها سيف ونظر اليها فوجد الدموع فى عينيها





سيف : ماذا بك؟؟؟

ورد: ابى فى المستشفى واريد ان اذهب اليه الآن

سيف: حالا .........جهزى نفسك للذهاب اليه



وخرج الاثنان من الفندق متوجهين نحو المستشفى











تم الجزء الخامس

متنسونيش فى الردود الحلوة

والتقيييم طبعا هههه

و يجعله عامر

#554

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ههه
ردود ده انا عايزة اخنقك يا روشه
استني كل ده وتضحكي عليه بالجزء ده
وبكره الجمعة وحتقولي اجازة يعني استني للسبت
حرام عليكي
وبعدين هو فاضل كام جزء انا حتجنن عايزة اخلص

إظهار التوقيع
توقيع : سماح الطيبة
#555

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الله جزء حلو جدا
يا ريت لو كنتي بتكتبي جزئين كل يوم
بانتظار الجزء الجديد

إظهار التوقيع
توقيع : hadeel tarek
#556

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووعه بس صغيييير
وشوقتينا أكثر يارورو
سلمت يداك

إظهار التوقيع
توقيع : جويريه
#557

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووعه تسلمي حبيبتي بجد تسلم ايديك في انتظار الجزء الجديد ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#558

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يلا كملي شوقتينا بجد
بس خليها عالاقل اسبوع زفافها بدون حزن هههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#559

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

بقى كدا يارشا
ماااااااشى يارشا
مش عارفه اقولك ايه ولا ايه
مادميش حل غير انى استنى غصب عنى
ههه
تسلمى يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#560

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء روووووووووووعة يارورو
التشويق بيزيد أكتر لا تطولي علينا حبيبتي

#561

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

اهئ اهئ اهئ
لما لم ترسلي لي الرابط انا زعلانا منك كتير
يارب مايموت يارب
وهاذي الشريرة الله ينتقم منها

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#562

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء جميل جدا جدا بس امتى سيف يعرف الحقيقة
إظهار التوقيع
توقيع : روزة
#563

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلممم ايدك ي رورو

يسلمووووو ي قلبي

إظهار التوقيع
توقيع : بحبكm
#564

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يلهوى هو انا اقدر استنى للسبت ههههههههههههه
اكتبلنا العنوان يا رورو واحنا هنجيلك نعرف منك
ههه
بجد مشوق اوووووى
تسلم ايدك يا سكره

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#565

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حرام عليكي روايه ممتعه جددددددددددا
إظهار التوقيع
توقيع : ملك كمال الدين محمد
#566

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ها وبعددددددددددين؟؟؟
إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#567

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ياحرام البت ملحقتش تفرح وراحت للابوها تانى يوم الفرح بالمستشفى
اوعى تخلية يموت

#568

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

حررررراااااااااااااام
ده جزء صغير اوى اوى
وكمان لسه هنفرح تقومى قالباها حزن
بس بما انك مش هتعرفى تدخلى
وكتبتى لنا جزء تسلمى بجد بس مستنين جزء كبييير بقه
تسلم ايديك ومعلش انا دخلت متاخر

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#569

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلم ايدك من هنا الى عندك ايا كنتى
جزء كتيير حلو انفعلت واندمجت معاة بشدة
انا سعيدة كتيير بمعرفتك لانى كسبت اتنين
صديقة رائعة مثلك وكاتبة مبدعة

إظهار التوقيع
توقيع : توتى 1
#570

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووعه تسلمي حبيبتي بجد تسلم ايديك في انتظار الجزء الجديد ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : fatma7072
#571

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميييييييييييل تسلمى
إظهار التوقيع
توقيع : اللهم ارزقنى التقى
#572

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

نورتونى حبيباتى

#573

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رورو يا حبيبتي انا ممكن اعتصملك هنا في المنتدي
اشواك الورد يا بلاش واحدة غيرها متنفعناش ....
علشان خاطري يا رورو ايدينا لو حتي سطرين نسد بيهم تشوقنا ده ههههههههههه روعة اكيد 100% فاكهة طبيعية ههههههههههههه متخديش في بالك هبلة انا بعيد عنك ههههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : princess_shosho
#574

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ههههههه يالهوى ع العسل
بس النهارده اجازتى ومكتبتش حاجه خالص النهارده
اعمل ايه

#575

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

زعلانه منك يارورو

يومين وكل شوي افتش ملفي يمكن القى رابط الروايه

ونسيتيني وماعلمتيني مشكوره يالغاليه

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#576

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جميل جدا
#577

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شرفتينى ونورتينى

#578

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

عشان الحلوييين ميزعلوش حنزل لكم جزء جديد
مع ان النهاده الجمعه وانن مش باكتب فيه بس عشان خاطر عيونكم الحلوة بس

#579

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

الجزء السادس عشر









اسرع سيف ومعه ورد الى المستشفى ......





صعدوا الى الدور الثانى مثلما بلغهما مكتب الاستقبال فى المستشفى ووجدوا ابو ورد فى العنايه المركزة....



حاولت ورد الدخول الى والدها لكنها فوجئت بان الزيارة عنه ممنوعه ....



حاول سيف طمئنتها وذهب الى الطبيب ليعرف منه ما هى حالته....







الطبيب: انه مريض بالسرطان وكان يهمل كثيرا فى العلاج والمتابعه وهذا اثر عليه جدا

لكنه بالامس زاد عليه انفعاله مما اصابه بارتفاع فى ضغط الدم وذلك اثر على المخ خاصه فى هذه الحاله

فاصيب باغماءه ومازال حتى الآن نائما بفعل المسكن

لكننى ارى انه من الممكن ان يدخل فى غيبوبه ويكون ذلك من رحمه ربى عليه



سيف : الهذه الدرجه ؟؟؟

الطبيب: اننى لن اكذب عليك فانه بهذا الوضع لن يتحمل كثيرا وربما يتوفى لكن كل شئ بيد الله





سيف انهار فوق الكرسى : سيموت !!!!

الطبيب: ادعى له بالشفاء او ان يريحه الله من الالم الذى يشعر به

سيف : لهذا كان متعجلا فى زواجنا!!!

الطبيب: فعلا كان هذا كل همه فى الفترة الماضيه حتى على حساب صحته وعلاجه...فانه اراد الاطمئنان على ابنته خاصه
بعد الحادث....



ظن سيف انه يتكلم عن حادث اصاب ورد وانه كان السبب فى الجبيرة التى رأها بزراعها وقدمها...






سيف : نعم نعم ...



رجع سيف الى ورد......




سيف : كيف حالك الآن؟

ورد : كيف حاله هو؟؟؟

سيف : سيظل قليلا بالعنايه ولن نستطيع رؤيته الان ...

هيا بنا الى البيت وسنعود مرة اخرى لرؤيته فور ان يسمحوا لنا بالزيارة....

ورد: لالالا...اننى سأظل هنا معه

سيف : وجودك هنا ليس له داعى هيا بنا





ذهبت ورد مع سيف الى البيت مجبرة .....





دخل سيف ومعه ورد الى بيته فوجدوا امه واخته دعاء جالستان امام التليفزيون....



وفور ان رأتهم دعاء قامت مهلله....





دعاء: يا اهلا ..يا اهلا ...

وقفزت على سيف وحاوطته بذراعيها ...



دعاء : الف مبروك ..يا عرييييس

ونظرت الى ورد ...

دعاء: الف مبروك يا عروووسه



كانت بخفه دم رائعه رسمت ابتسامه على وجه ورد وانستها للحظات ما تشعر به من الم



سيف : ايتها المجنونه انتظرى حتى ندخل ونسلم على امى

دعاء: لا ..انا اولا

سيف ضحك وكان يبدو اوسم فى ضحكته
مما جعل ورد تنظر اليه بتمعن وسرحت فى ضحكته الجذابه وتاعمله الدافئ مع اخته ...

راقبته يذهب الى والدته ويقبلها ويتكلم معها ويضحكان...

شعرت ورد بانجذاب نحو سيف الشئ الذى كانت متأكده

منه انه مختلف عن حسام وانها تشعر بشعور لذيذ باتجاه

سيف لم تشعر به نحو حسام





سيف : تعالى يا ورد سلمى على امى

اقتربت ورد ومدت يدها تسلم عليها لكنها فوجئت بها تأخذها فى احضانها وشعرت بشعور افتقدته جدا

الحنان الذى حرمت منه من سنين....



ام سيف : تعالى يا ابنتى اجلسى الى جوارى

جلست ورد بجوارها وشعرت ان هذه الاسرة بينها دفئ

اسرى بالغ وانها سعيده بوجودها معهم....



سيف : سأذهب لأحضر اغراضنا من الفندق ونقيم هنا مع امى ودعاء مؤقتا حتى اجهز بيت جديد لنا...



ورد بهدوء : كما تحب

سيف : حسنا ..بعد اذنكم...



انصرف سيف وظلت ورد مع ام سيف ودعاء تأسفوا لها عن وضع والدها وحاولوا ان يخففوا عنها وخاصه دعاء التى ظلت
تتكلم وتضحك مما جعل ورد تشعر بانها

اخيرا لها عائله كبيرة تهتم بها ......



احضر سيف الاغراض ودخل الى البيت فلم يجد احد منهم بالاسفل فتوجه الى غرفته ليضع الاغراض





فتح باب غرفته فظن لأول وهله انها ليست غرفته

فخرج مرة اخرى ليتأكد انها هى ....

ثم دخل واغلق الباب وتجول بنظرة فى الغرفه

كانت الانوار مطفأه وانوار الاباجورات الخفيفه فقط هى

المضيئه وبجوارها مزهريات للورد الاحمر

ووجد على السرير مفرش رائع باللون الذهبى وعلى المنضده الصغيرة مفرش بنفس اللون موضوع عليها اشياء ذات رائحه
عطرة ونفاذه


وامام المرآه توجد ادوات تجميل وعطور كثيره



ثم فتح الدولاب فوجد ملابسه معطرة ومنظمه جدا



التفت الى الحمام فوجد النور مضاء وعرف ان ورد بالداخل



اخرج ملابسه من الدولاب وبدلها قبل خروجها من الحمام

وجلس على كرسيه المفضل فى زاويه الغرفه وكانت الانوار لا تصل اليه فجلس ليفكر فى حياته وانه يجب ان

ينظمها اكثر من ذلك وان يضع النقط فوق الحروف فى

حياته مع ورد....




خرجت ورد من الحمام ولم ترى ان سيف رجع من الخارج...



فكانت تغنى بصوت منخفض وتتمايل وتدور حول نفسها

فلقد اتصلت بالمستشفى وعلمت ان حاله والدها مستقرة الآن فشعرت بسعاده لذلك فجهزت الغرفه لسيف لتعبر عن
اسفها عما فعلته الليله الماضيه وتركه ينام فوق الكنبه......



تركت شعرها الناعم منسدلا على كتفيها وكانت ترتدى

فستان ذهبى قصير ممسك على جسدها الرائع المنحوت

وامسكت بوردة ذهبيه ووضعتها بجانب شعرها

واستدارت لتجد سيف امامها......



كان سيف فى زاويه الغرفه سارحا فى افكارة فوجد ورد خارجه من الحمام بهذا المنظر البديع فلم يصدق عيناه من بهائها
وجمالها خاصه عندما رآها تتمايل وتغنى

اشعلت النار فى داخله وقام متقدما نحوها...






التفتت اليه وفوجئت به امامها....



ارتبكت ورد واحمر وجهها ....





ورد : سيف!!!!!!!!!!!



سيف : نعم ....

ورد : م...متى جئت ؟؟؟؟

سيف : منذ قليل ....ماذا تفعلين ؟؟؟

ورد :..اا...ولا شئ ....

سيف : ورد ...اا..انا ....اريد ...ان ....

ورد : ماذا هناك ؟؟؟هل ابى به شئ؟؟؟


سيف: لا....انا فقط ..اريد ان اتحدث معك

ورد : تفضل



سيف : تعالى لنجلس هنا



جلس سيف وورد على الكنبه وحاول سيف ان يفتح الموضوع معها لكنه كلما نظر اليها لا يستطيع الكلام...



ورد : ماذا هناك لقد اقلقتنى؟؟؟

تشجع سيف وكان سينطق باول كلمه لكنه وجد الباب

يطرق بشده



فتح سيف الباب مسرعا فوجد دعاء اخته...



دعاء : الحقنى يا سيف لقد انزلقت امى بالحمام ولا ترد على



جرى الجميع على غرفه ام سيف.....



فتح سيف باب الحمام فوجد والدته ملقاه على الارض

اخذت ورد بعض العطر وحاولت افاقه ام سيف

افاقت ام سيف وحاول سيف وورد ودعاء حملها ووضعها فوق السرير



اخذت ورد تضع الوسائد خلف رأسها وتعطى لها كوب من الماء حتى استطاعت ان تتكلم...

ام سيف : لقد اتعبتك يا ابنتى

ورد : لا يا امى



اندهش الجميع من قولها كلمه امى ...

ردت ورد مبررة والدموع فى عيونها...

ورد: اتمانعين فى قولها لأننى لم اقل هذه الكلمه منذ سنوات وشعرت بها معك

ام سيف : بل تفرحيننى يا ابنتى



ضمت ورد ام سيف بحرارة....

ورد : الف سلامه عليكى

ام سيف : الله يسلمك...

سيف : ماذا حدث؟؟؟

ام سيف : كنت ذاهبه لأغسل وجهى وانزلقت فى الحمام

سيف جلس بجوار والدته وامسك يدها يقبلها...



سيف : احترسى على نفسك لأجل خاطرى يا امى



وضعت ام سيف زراعيها حول رقبه سيف وورد وضمتهما

فكانا فى هذه اللحظه اقرب الى بعضيهما ولأول مرة

كانت بينهم نظرة طويله كانت لها معانى كثيره....



سيف شعر بانه قريب من ورد لدرجه كبيرة ورأى بقايا الدموع فى عينيها شعر بانه يريد ان يضمها اليه ليزيح عنها كل
الحرمان الذى حرمت منه ....



فقد اثر فيه وبشده كلامها وطريقتها مع والدته....





بينما شعرت ورد انها تريد القرب من هذا الانسان الى الابد تحب وجوده ووجوده بجوارة





قطع اللحظه الرومانسيه بينهم صوت دعاء....





دعاء بطريقه طفوليه: لقد نسيتونى بالمرة ...!!!!!!



نظر الجميع اليها وضحكوا على الموقف وعلى اسلوبها فى الكلام......





قامت ورد ونظرت اليهم جميعا.......



ورد : سأذهب لأحضر لكم عشاء لن تنسوه ابدا

ام سيف : هل انت جيده فى الطبخ؟؟

ورد : اننى ماهرة فيه جدا فانا كنت معتاده على الذهاب للجامعه والرجوع منها الى المطبخ مباشرة لا اخرج منه الا لأنام

دعاء: ولا تخرجين ولاتذهبين الى اصدقائك؟

ورد : ليس لى اصدقاء فقط تعرفت على واحده الاسبوع الماضى فقط





استغرب منها سيف فكيف انها لا تخرج من البيت ومع ذلك كانت على علاقه مع احدهم قبل زواجها الاول...





انتهت ورد من تحضير العشاء وكانت رائحته طيبه جدا

جلس الجميع حول الطاوله وظلوا يتحدثون ويتسامرون

الى ان ذهبوا جميعا الى النوم...



دخلت ورد فوجدت سيف ينام فوق الكنبه ....



ورد : اا..ستنام هنا

سيف : نعم

ورد : لكن ...انا.....

سيف : اننى مرتاح هكذا تصبحين على خير





شعرت ورد انه غاضبا عندما تركته بالامس ينام فوق

الكنبه بالفندق لكنها لن تحط من كرامتها وتطلب منه النوم فى السرير....



فقامت وكلها خيبه امل ونامت على السرير بمفردها





مرت اربعه ايام.....



كانت ورد تذهب يوميا الى المستشفى ترى والدها فقط من خلف الزجاج ولا يسمحون لها بالدخول...

ثم تعود الى البيت لتهتم بام سيف وترتب بالبيت وتطبخ الطعام الذى تعشقه فهو هوايتها الوحيد

ويتناولوا العشاء سويا ....



لكنها لا تعرف لماذا سيف بعيد عنها هكذا ولماذا لا يجلس معها ولا يقترب منها وينام بعيدا عنها ...






احتارت ولم تعرف ماذا تفعل .......




بينما سيف يحاول الهرب من ورد فانها تسبب له عبء

نفسى لا يريدها لم عرفه عنها وفى نفس الوقت يريدها

وبشده يريد ان يجلس معها ويسمع صوتها الهادئ الحنون مثلما تتكلم مع والدته ان تضحك معه مثلما تضحك مع دعاء ان
يقترب منها ويلمس بشرتها الناعمه ويضمها الى صدره .......بل و اصبح مدمنا للنظر اليها وهى نائمه وفور ان تستيقظ يرجع
الى مكانه على الكنبه ويصتنع النوم....









وبعد حوالى خمسه ايام...



ووقت صلاه الفجر.....



كان سيف عائدا من الصلاة فى المسجد اتصلت عليه

المستشفى .....



الموظف: البقاء لله السيد عبد المقصود توفى

سيف : لا حول ولا قوة الا بالله

لا حول ولا قوة الا بالله....





اسرع سيف خوفا على ورد لأنه عرف ان الموظف كلمها قبل ان يكلمه لكن قطع الخط.....







دخل سيف متلهفا صعد الى الاعلى بسرعه وفتح باب

الغرفه وجد ورد فاقده الوعى حملها وذهب الى المستشفى ....

افاقت ورد وهى تبكى بهستيريه على خبر وفاه والدها

اخرج سيف الممرضات الى الخارج.....





سيف : ارجوكى لا تبكى هكذا ان دموعك هذه تقتلنى

ورد : مات وتركنى وحيده اهئ وليس لى غيرة بالدنيا

سيف : لا تقولى هذا كلنا حولك يا ورد

وانه كان يتألم بشده لقد ارتاح من المه الآن

ورد : لالالالا ....لا استطيع اهئ تحمل ذلك



مد سيف يده ليمسح دموعها التى لا تجف ......



وانهارت ورد باكيه اكثر واكثر ...

سيف : ارجوكى لا اريد ان ارى هذه الدموع بعيونك ابدا

ورد:..........





لم يستطيع سيف تحمل رؤيتها حزينه بهذا الشكل

فأمسك برأسها ووضعها على صدره واحاطها بذراعيه

وضمها اليه بحنان



سيف : لا تخافى ...فانا معك وبجوارك يا ورد ولن اتركك ابدا ابدا......







انتهى الجزء السادس عشر

من غير كلام



وانتوا حفظتوا خلاص



ويجعله عامر



#580

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

تسلمي ياروحي ربي يسعدك


جزء مثير للقلق والفرح معا

رحم الله والدها الحمدلله انه اتطمن عليها

إظهار التوقيع
توقيع : ام عشتار
#581

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

كملييييييييييييييييييي بسرررررعه بزمتك دي لقطة تقفي عندها حرام عليكي ياشيخة دانا دخلت جوة الشاشة وعيشت اللحظة ههههههههههههههه بجد رووووووووووعه ياقلبي تسلمي
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#582

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

روووووووووعة رووووعة
يسلموووووو اديكي يا قمر
اسلوبك جميل جدا انتي عيشتينا معهم وكانا شايفينهم
يلاااا بانتظار التكملة بشوووق

إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين
#583

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ههههههههههههه والله مقصدش اتعبكم بس ايدى وجعتنى وانا اصلا بطيئه فى الكتابه

#584

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شكراا علي احي رواية
#585

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

لا و الله حرام تسيبينا نعيط و تهربي..
كملي عشان خاطري
ارجوووووووووووك

إظهار التوقيع
توقيع : الـمـتـألـقـة
#586

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يعنى نخرس خالص
ههههههههههه
ماشى ياستى على رحتك
انتى برضو بتتعبى
ميرسى ع الجزء التحفه ده
ولونك ختمتيها بنكد
هههههههههههه
وانتى وعتينى هتختميها بحاجه حلوه
ياله ملحوقه

إظهار التوقيع
توقيع : قصرالاحلام
#587

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

هههه
نورتينى والله

#588

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

بجد تسلم ايدك
إظهار التوقيع
توقيع : ملك كمال الدين محمد
#589

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

يا الله تحفة كملي
إظهار التوقيع
توقيع : نجمةk
#590

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

لا بقى
مش حكتم ولا حخرص

بت انتى دنا كنت باكل السطور اكل وخايف لا تخلص

بس بجد جزء صغير اوى
اسمعى اسمعى
انتى قوليلى وانا حكتب عنك ايه رائيك؟؟؟

ههههههههههههه

متتاخريش

إظهار التوقيع
توقيع : ريموووو
#591

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

شكراااا لانكي حطيتي جزء صغنون يروينا هههه

اهئ اهئ الله يرحموا مات ولم يقل لسيف قصة ورد الحقيقية
والله اني حاسة ان مشكلة كبيرة ستقع لهم
من الشريرة وولدها

إظهار التوقيع
توقيع : فاطمة سعيد
#592

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جاااامد جامدة
بس علقتيني ههه
حرااااام
كملي فـ انتظارك ي قلبي

إظهار التوقيع
توقيع : بحبكm
#593

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

انا كنت بقرأ وخايفه الجزء يخلص
بجد حرام كده اهئ اهئ
كبريه شويه يختى هه
الله يرحمك يا ابو ورد ويسعد ورد مع سيف
انا حاسه ان العقده فاللى جاى ربنا يستر
تسلم ايدك يا سكره

إظهار التوقيع
توقيع : Frawla
#594

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

رووووووووعة كملي بسرعة ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : روزة
#595

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

جزء روووووووووووعة
بس نهايته حزينة
كملي حبيبتي في انتظارك

#596

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"

ده انتى عليكى وقفات يعنى
حراااااااااااام عليكى انا انسجمت وكنت هعيط بس فرحت لما خدها ف حضنه الله بعشق الرومانسية اوى اوى
تقومى هوب يجعله عامر
وربنا انتى بتهزرى ده انا هاين عليا ادخل شاشة الكمبيوتر واخرج عندك نقعد تحكى لى هيحصل ايه وبعدين ارجع استناك تانى اصلى مدمنة الروايات مش بزهق من قرايتها خالص بصى ياستى انا مش بشرب حاجة ساقعة ولاشاي ولااى حاجة بشرب مية بس
وليكى عليا اجيب لك تسالى من الى قلبك يحبها وتحكى لى الحكاية كلها متخافيش مش هكلفك حاجة خالص انا موفرة اوممكن توفرى ده كله بقه وتكتبى جزء كبيييير عشان تترحمى من الزن بتاعى

إظهار التوقيع
توقيع : شقاوة آنثى
#597

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام عشتار
تسلمي ياروحي ربي يسعدك


جزء مثير للقلق والفرح معا

رحم الله والدها الحمدلله انه اتطمن عليها

الف شكر نورتينى

#598

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لولو حبيب روحي
كملييييييييييييييييييي بسرررررعه بزمتك دي لقطة تقفي عندها حرام عليكي ياشيخة دانا دخلت جوة الشاشة وعيشت اللحظة ههههههههههههههه بجد رووووووووووعه ياقلبي تسلمي


هههههههههه حلوة دخلت جوة الشاشه دى نورتينى يا لولو

#599

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلسطين
روووووووووعة رووووعة
يسلموووووو اديكي يا قمر
اسلوبك جميل جدا انتي عيشتينا معهم وكانا شايفينهم
يلاااا بانتظار التكملة بشوووق

ده انتى اللى عسل نورتينى

#600

افتراضي رد: رواية أشواك الورد "بقلمى"


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة درية ماهر
شكراا علي احي رواية
نورتينى يا عسل



قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
طريقة إستخدام ماء الورد, طريقة إستخدام ماء الورد لعلاج الهالات السوداء العدولة هدير العناية بالبشرة
رسائل صباح الخير للاصدقاء 2025, اجمل مسجات صباح الصداقة 2025 حڸآۉة آڸرۉح رسائل وتوبيكات
النباتـــات التزينيـــة الخارجيـــة الـمـتـألـقـة عالم النباتات والحشرات
طرق إزالة الهالات السوداء تحت العين دوما لك الحمد العناية بالبشرة
جمال العروس بماء الورد لافالانتينا العناية والجمال


الساعة الآن 04:13 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل