الفهد العاشق
الحلقة التانية
في قصر الصاوي
الجد الصاوي ينادي ع اولادو محمد واحمد
الصاوي : حصلوني ع المكتب عايزكم
محمد واحمد : اتفضل يا ابا تحت امرك اؤمرنا خير
الصاوي : وهو يجلس ع المكتب
انتو طبعا عارفين اني بحب اجوز احفادي لبعض فانا قررت اجوز لين لفهد وريم لسليم
احمد بفرحة : دا يوم المنة يا ابا طبعا بس ناخد راي الاولاد
محمد متوتر : عشان عارف دماغ فهد : احم طبعا يا احمد لازم ناخد راي الاولاد
الصاوي بعصبية جامدة جدا : انا قولت كلمة واحدة و خلاص كلامي انتهي لين لفهد وريم لسليم
محمد الصاوي : بس انت يا ابا عارف تفكير فهد وعاش سنين في امريكا فمش مقتنع بحوار العادات والتقاليد دي ومش هيوافق يتجوز بطريقة دي
الصاوي بنرفزة : حتت ولد صغير هيغير تقلدنا ازاي يعني هيتجوزها ورجلو فوق رقبتو وانا اللي عندي قولتو كلامي خلص اتفضلوا برة
لين وريم قاعدين مع بعض
لين بتهمس لريم :هو جدو عمال يزعق ليه مع بابا وعمو
ريم بضحك : شكلهم عملو حاجة غلط فبيعقبهم
لين ضربتها في كتفها : ياشيخة اتنيلي
بعد شوية صوت زغاريط مليت القصر من قبل صباح والدت سليم ولين ومن قبل خديجة ام فهد وريم لين وريم بستغراب بصو لبعض وقالو في صوت واحد : مين بيتجوز عندنا
ريم بهزار : يمكن جدو ناوا يتجوز
ليخرج الجد من مكتبو من غير ماتعلم ريم او لين
الجد : اما وريتك ياريم مبقاش انا بس احب اقولك مش انا اللي هتجوز سيادتك انتي وهيا اللي هتتجوز لين بخوف انها هتتجوز وفي بالها : اتجوز غير فهد لا لا يمكن
لين تفوق من سرحانها : لا لا يمكن طبعا
الجد بعصبية من ردها : لا لا يمكن ايه يا بنت انتي اتجننتي
لين بخوف : ا انا قصدي اني لسة صغيرة ع الجواز
ريم : وانا كمان يا جدو صغيرة مش هتجوز دلوقتي لما نخلص جامعة
الجد : انا قولت اللي عندي والجامعة خلاص اخر سنة وبعد الامتحان تتجوزو ع طول انتهي
قاعدت تبكي لين عشان هيا متعرفش ان العريس فهد
ريم : اهدي يا بنتي اهدي مش يمكن العرسان تعجبنا
وبعدها بفكر ايه دا صح مش هو جدو مش بيجوزنا غير من بعض يبقي اكيد العرسان حد من ولاد عمنا وانا اكيد بما ان مفيش غير سليم فاكيد هو
لين مركزة في كلام ريم : يعني انا ممكن يكون فهد اللي هيتحوزني
ريم : اي نعم اكيد هو لين تنظرلها بحزن : وممكن يبقي فارس
ريم : تؤ تؤ اكيد فهد لانه الكبير
في شركة فهد الصاوي
فهد بيتكلم في التليغون : يعني هو ابن الالفي بيعمل كدا معايا طيب خلي يدخل الصفقة دي وهو الجاني ع روحو ليخبط الباب
الاسكرتيرة : واحدة عايزة سيادتك يا فندم
فهد بحدة : واحدة مين يعني اسمها ايه ملهاش اسم يعني
الاسكرتيرة بتهتهه من اسلوبه : واحدة يا فندم اسمها نانسي
فهد اتنفض من مكانة :نانسي خليها تدخل ع طول
نانسي : هاي
فهد بابتسامة : هاي واخدها وقعد يحضن فيها وحشتيني وحشتيني جدا جيتي امتي
نانسي : حالا من الطيارة لعندك ع طول
فهد يجذبها لحضنو : يا حبيبتي حجزتي في فندق ولا لسة
نانسي : تؤ تؤ لسة قولت اجي اشوفك وبعدين اروح احجز
فهد يلملم اشياءو : طب ياللي بينا نروح نتغدا اكيد جعانة
نانسي بمياصة وتبوسو : تؤ تؤ انا طول ما شوفتك شبعت
فهد : احم احنا في الشركة يالا بينا
( في قصر الصاوي )
لين ببكاء يا تري مين العريس انا لو اتجوزت غير فهد ممكن اموت وبعدين تبكي اكتر ولو اتجوزته هو برضو هموت من كرهو ليه دا عمره ما اداني ريق حلو هيتجوزني ازاي بس
ارحمني يارب ليدق الباب
لين تمسح دموعها : اتغضل
ريم : الحلو قاعد لوحدو ليه لين : مخنوقة فحبيت اقعد لوحدي شوية ريم انا لازم اتكلم مع جدو ريم بعدم فهم : تتكلمي معا في ايه
لين : في موضوع الجواز دا لازم نعرف هنتجوز مين انا لسة بدري ع الجواز
ريم بخبث : طيب حتي لو العريس هيبقي فهد برضو مش هتتجوزي
لين بقوة : حتي لو هيبقي فهد مش هوافق دا فهد بذات لازم ما وافقش انا هنزل لجدو حالا
واخلص من الموضوع دا احنا مش عبد عندهم كل حاجة حاضر ونعم وكل شي مطاع ليه يعني
ريم : يا ختي انا مالي انزلي قولي الكلمتين دول لجدك لو تقدري
لين بسرحان هقدر وهتشوفي والموضوع دا هينتهي نهاءي انا ماخدش واحد يذل فيه بمجرد ان حد غصبو عليه ويعيش معايا بلعافية انا مقبلش كدا ابدا
وفي جانب اخر يتفق الجد واولادو ع كل شي بدون علم اي احد
احمد : اللي انت شايفو يا حج احنا موافقين علية انت عارف منقدرش نكسرلك كلمة ابدا
محمد يبوس ايد والده : اللي حضرتك تعملو احنا معاك في
الصاوي : وهو دا عشمي فيكم يا ولادي يالا روحو شوفو هتعملو ايه