الحمد لله الواحد الأحد الفرد الصمد الذى لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد
وصلِ اللهم وبارك على عبدك محمد وعلى آله وصحبه وسلم
ثم أما بعد
فهذا حوار دار بين شاب مسلم وفتاة نصرانية بحضور محارم الشاب المسلم حيث ان الفتاة النصرانية جارة لهم .
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,الحوار,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
قلت السلام عليكم
قالت سلام ونعمة
قلت لها كيف الحال
قالت نحمد الرب
قلت لها سمعت انك زعلانة مع بعض جيرانك من المسلمين ؟
قالت يعنى
قلت ولماذا
قالت أنا هحكيلك ولو أنا غلطانة يبقى ليهم حق ,بس المهم متتعصبش ليهم.
قلت أحكيلى اللى حصل وانا مش هتعصب..
قالت كنت باتكلم مع جارتنا( فلانة ) وجات سيرة أحداث نجع حمادى فقلت ان السبب فيها تعصب مشايخ القنوات الأسلامية راحت زعلانة وسبتنى وأهانتنى ده ينفع ؟
قلت لها :احنا دينا يأمرنا أن لا نسب ولا نؤذيكم ؟
قالت: بصراحة داه كلام ...........
قلت: لها ليه
قالت : المسلمين بيطهدونا ويكرهونا وبيعاملونا معاملة سيئة ؟
قلت لها: هناك بعض المسلمين مشف فاهمين دين الاسلام صح وبيعملوا كده فعلا
ولكن عندكم برضوا كتيييييييير بيعملوا نفس الموضوع وخصوصا أقباط المهجر ولا أيه ؟
قالت : طيب معاك فى كده ولكن انتم بتبدأوا وبتكفرونا وتقولو أن أحنا مش على حق ماتخليكم فى حالكم واحنا فى حالنا والمثل بيقول الى بيشيل قربة مخرومة بتغرقه .ولا انت مش معايا ؟
قلت: لها قبل ان اقول معكى او لا ,هسألك سؤال ؟
قالت: أتفضل
قلت لها : انتى عارفة ان شارعنا فيه مسلمين ومسيحيين صح؟
قالت : نعم
قلت لها : لو انكى واقفة على أول الشارع ورأيتى أمراءة أو طفل والنار مشتعلة بجسمه وانتى مش عارفة مين هو هتساعديه وطفى النار الى بجسمه ولا هتسألى الأول ده
مسلم ولا مسيحى ؟
قالت : لااااااااااا طبعا هساعدوا من غير معرف أو أسأل هو أنا معنديش قلب .
قلت لها : ان نار الدنيا جزء من سبعين جزء من نار الأخرة التى أعدها الله لمن يكفر به
قالت : أحنا مش كفار وممكن اتكلم براحتى من غير ما تزعل , أنا عارفة أنك طيب علشان كده هتكلم معاك فى الدين , وانت عارف انى السنة دى فى بكارليوس التجارة , وصدقنى أنا بقراء
فى دينى كويس , المهم أنك متزعلش علشان هتكلم معاك بصراحة .موافق ولاااا؟
قلت لها : انا طبعا موافق , ولكن بشرط!
قالت : ايهههههه
قلت :أولا أن كان كلامنا ده مجرد جدال فارغ لكى تظهرى ثقافتك لى وأظهر ثقافتى لكى
فأرفض الحوار ولكن أن كنا هنتفق أحنا الاثنين على أن نؤمن بالحق والأدلة وما نتوصل اليه بالعقل الذى وهبه الله لنا ونتبع الحق اينما كان أنا موافق,أيه رأيك.
قالت: طبعا موافقة ,
قلت: لها لازم نوحد موضوع ونتكلم فيه
قالت :موافقة
قلت :لها ابدائى لو تحبى .
قالت: أسأل سؤال ,ليه النبى محمد تزوج أمكم عائشة وسنها صغير 9 سنوات؟
قلت لها : أولا المرأة فى بلدنا مصر ببتتجوز لما تكون بالبلدى تنفع للزواج صح ؟
قالت معاك ؟
قلت لها: أيه انتى خايفة تقولى صح من أولها,
قالت: خلاص ياسيدى متزعلش صح.
قلت لها :ثانيا المرأة تبلغ فى البلاد الحارة أسرع من البلاد البارد ثم كان منتشرا الزواج فى هذا السن وبعدين هنروح بعيد ليه لو سألتى جدتك أو حتى أمك هتعرفى أنهم تزوجوا قبل الخامسة عشر ,يعنى 12 أو 13 سنة دى أكبر حاجة .
قالت أم الشاب التى تجلس معهما: فعلا يابنى أحنا فعلا كنا بنتجوز بدرى عن بنات اليومين دول وكنا بتقدر نشيل المسؤلية.
قلت لها واسمعى الى ما جاء فى موسوعة قصة الحضارة لوول ديورانت الجزء الثالث عشر
ص 138 وعلى الأنترنت ص4569
وهويتكلم عن البيئة العربية
(وكانت البنات يزوجن فى العادة قبيل سن الثانية عشرة , ويصبحن أمهات فى الثالثة عشرة أو الرابعة عشر ة ,ومنهن من كن يتزوجن فى سن التاسعة أو العاشرة.)
قالت ماشى انا معاك فى دى .لكن مش شايف ان فارق السن كبير ؟
قلت على فكرة قبل مانسى أمنا عائشة كانت مخطوبة قبل زواجها من النبى محمد صلى الله عليه وسلم.واسمحيلى أرد على سؤالك بسؤال كم كان عمر مريم عليها السلام عندما ولادة المسيح؟
قالت الفتاة (اثنى عشر سنة) (12) .
قلت لها يعنى قبل خطوبتها بيوسف النجار أم بعد الخطوبة ؟
قالت قبل الخطوبة لان اليهود أتهموها بانها زنت معه.
يعنى كانت مخطوبة ليوسف النجار قبل الولادة تقريبا بعام صح . قلت
قالت يعنى.
قلت لها كم كان عمريوسف النجار عند ولادة المسيح ؟
قالت تقريبا 90سنة.
قلت لها هو 90 بالضبط وليس بالتقريب .
إذن كان فارق السن بينهما أكبر من فارق السن بين رسول الله صلى الله وسلم وأمنا عائشة رضى الله تعالى عنها.وبعدين فيه أنبياء تزوجوا وهم كبار فى السن وداه فى الكتاب المقدس تزوج ابراهيم وهو اكبرمن 100سنة (تكوين 25-1) وموسى تزوج وهو عنده 90 سنة سفر العدد(12-1).
قالت لاااااااا أستنى ( مريم ويوسف) دول كانوا مخطوبين .
قلت لها يعنى كان خطبها يعمل معها شوبنج ولا الخطوبة تعنى استعداد للزواج؟
قالت خلاص متتعصبش كده .
قلت لها أظن الأن ليس هناك كلام فى الموضوع ده
وأسألك انا سؤال هل ما أنتى عليه الأن من تعرية شعرك وملابسك الضيقة جدا هو الذى كانت عليه مريم عليها السلام
قالت أيه دخل البس فى الدين؟
قلت لها الدين كل شىء ومع ذالك ردى على هل كانت مريم عليها السلام تلبس هذه الملابس؟
قالت بصراحة لااااااا
قلت لها ولما ترتديها ؟
قالت يعنى تقريبا تعليمات ابونا (......) وبصراحة اللى بيجدوها تلبس حشم وطويل بيقولوا عليها عايزة تسلم
قلت لها وهل أبوكم فلان يدعوا الى منكر
قالت وايه فيها منكر أحنا كمسيحيين لا ننظر الى الصور ولكن ننظر الى الجوهر
قلت لها أولا أظهار جسمك يجعل كل من حولك يعاملكى على انكى أنثى ولا يحاور فيكى العقل بل كل ما يراه فيكى هو الشهوة فلا تجدى من يعاملك على أن لكى فكر وكذالك شخصيتك تبداء تتغير وتتعودى على المنكر (يعنى الجوهر كمان هيتعرى ذى الجسم),وأظن انتى شايفة أزاى بيعاملوا المرأة على انها سلعة ده غير التحرش الى المرأة بتتعرض ليه والمضيقات اللى بتحصل لها وحتى القساوسة مش معصومين. والدليل على كلامى ابوكم برسوم بتاع اسيوط , وما يحدث الأن فى الكنائس من عري وخلاعة وأختلاط.
قالت بلاش تجريح ؟
قلت لها اتفقنا ان نتكلم بصراحة ,
قالت على فكرة كلامك فيه شىء من الحقيقة,
قلت لها سوف أحكى لكى منظرا رايته على الفيس بوك ,كنت احاول أن احاور بعض المسيحيين ,فدخلت على فريق الأنبا كرولس المسرحى فوجدت فديوهات الأعداد لمسرحية ,فوجدت شيئا غريبا داخل الكنيسة بنات مع شباب وهات ياضحك وبنت بتعمل مكياج لولد والود ده عمال ينظر الى جسم الفتاة من فوق لتحت فقلت سبحان الله كيف تجتمع العبادة مع الشهوة فى مكان واحد.
قالت أنا معاك أنا نفسى لا أحب أن اذهب الى الكنيسة كثيرا بسبب الحجات دى بس الحجات دى عندنا وعندكم ؟
قلت لها هناك فرق من يزنى من المسلمين يعلم انه على معصية ومن يستحلها فقد كفر وقد نهانا الله عزوجل عن ذالك فقال(قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ)النور 31
وهذا تفسيرها فى التفسير الميسر
وقل للمؤمنات يغضضن من أبصارهن عمَّا لا يحلُّ لهن من العورات، ويحفظن فروجهن عمَّا حَرَّم الله، ولا يُظهرن زينتهن للرجال، بل يجتهدن في إخفائها إلا الثياب الظاهرة التي جرت العادة بلُبْسها، إذا لم يكن في ذلك ما يدعو إلى الفتنة بها، وليلقين بأغطية رؤوسهن على فتحات صدورهن مغطيات وجوههن؛ ليكمل سترهن، ولا يُظْهِرْنَ الزينة الخفية إلا لأزواجهن ؛ إذ يرون منهن ما لا يرى غيرهم. وبعضها، كالوجه، والعنق، واليدين، والساعدين يباح رؤيته لآبائهن أو آباء أزواجهن أو أبنائهن أو أبناء أزواجهن أو إخوانهن أو أبناء إخوانهن أو أبناء أخواتهن أو نسائهن
أما انتم فى فهذا الموضوع جعلتوه داخل الدين وهاهو فى كتابكم,
وسأعرض لكى الحياء فى القرآن واللاحياء فى الكتاب المقدس
قال تعالى فى القرأن فى وصف ابنة الرجل الصالح صاحب مدين عندما جاءت الى موسى عليه السلام
(فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا فَلَمَّا جَاءهُ وَقَصَّ عَلَيْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ }القصص25
وقال تعالى عن كيفية حمل مريم
(وَالَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهَا مِن رُّوحِنَا وَجَعَلْنَاهَا وَابْنَهَا آيَةً لِّلْعَالَمِينَ }الأنبياء91
وهذا تفسير الأية
(واذكر - أيها الرسول - قصة مريم ابنة عمران التي حفظت فرجها من الحرام, ولم تأتِ فاحشة في حياتها, فأرسل الله إليها جبريل عليه السلام, فنفخ في جيب قميصها, فوصلت النفخة إلى رحمها, فخلق الله بذلك النفخ المسيح عيسى عليه السلام, فحملت به من غير زوج, فكانت هي وابنها بذلك علامة على قدرة الله, وعبرة للخلق إلى قيام الساعة)
وقال تعالى فى ذكر كيفية جماع الرجل لزوجتهاستتنوا التكمله