أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

129870 ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه



ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

قصه ابكتني ونقلتها لكم




مباشر من سوهاج

سيدة تبيع شبت وبقدونس على ظهر قفص مقلوب على اﻷرض.. وجهها به منحنيات من آثار تعرضها للشمس.. كنت انتظر صديقى في السيارة بجوارها وسمعت هذا الحوار بينها وبين بائعة أخرى.

-الواد سابلي البيت وهج.. عايز حنفية فلوس.. عشان قلتله يابني بقالي 4 شهور ماجبتش الدواء.. عايزة اجيبه مرة قبل ما اتكوم جنبك ونجوع إحنا اﻷثنين.. شوح فيا ومشي ومدخلش البيت بقاله 3 أيام..

-يا لهوي ياختي الواحد يربي ويكبر وفي الاخر يترمي.. ربنا معاكي يام عبده إن شاء الله بجيلك هيروح فين يعني.....


المهم قررت انزل اشتري منها اي حاجة.. وأدردش.. سألتها: مش محتاجة حاجة يا أمي؟

قالتلي تسلم مستورة.. ورفضت تاخد أكتر من ثمن البقدونس.. اهو مافيش حاجة توجع قد واحد فقير وعفيف.. بس قلت هاحاول بردو..
قلتلها طيب يا حاجة أنا سمعتك وأنت بتتكلمي عن الدوا بصراحة وعايز اجيبهولك.. ممكن اسمه؟ بصت في اﻷرض.. مزيج من العفة والإحتياج والفرحة والحياء.. ست عظيمة الحقيقة..

قالتلي والنبي يا بنى ماعرف اسمه هو دواء السكر ب22.5 وحبوبه صفراء كده..

قلت خلاص هاحاول اوصله.. رحت الصيدلية وسألت الدكتور هل في كذا كذا قالي يعني اسمه ايه؟ قلتله هو لست غالبا مابتعرفش تقرا فمتعرفش اسمه.. الدكتور فضل يدور على الكمبيوتر ووصله في الاخر.. وبدل علبتين لقيته مديلي شنطة فيها الدواء.. سألته كام؟

قاللي ده هدية مني ليها.. وقول لها أول مايخلص هتاخده عندي ببلاش.. ربنا يكرمك.. وكاتبلي كارت في ظهره يصرف لحامل هذا الكارت الدواء كذا بالمجان .

الست كانت بتبكي وهي ماسكة الدواء ابو 22.5!! والكارت!

هو ده المعنى الحقيقي لﻹحسان عارف لما تكون مش عارف تفرح بأم مكافحة ولا ست قنوعة وراضية ولا دكتور طيب جميل ولا بربك الكريم؟.. الخير موجود في البلد دي مهما كنا مش قادرين نشوف فيها غير الوحش
تفاءلوا واحسنوا
وتحية للصيادلة الصالحين



ان الله واسع الرحمه فيا ربي ارحمني ووالدي كما ربياني صغيرا



إظهار التوقيع
توقيع : حياه الروح 5
#2

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه
إظهار التوقيع
توقيع : هبه شلبي
#3

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

موضوع رائع حبيبتي تسلمي فعلا
إظهار التوقيع
توقيع : لولو حبيب روحي
#4

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

ياجماعه مش انا اللي مستنيه صديق ده واحد صاحب جوزي شغلهم بيقتضي السفر الي سوهاج واسيوط وكان مستني جوزي وشاف الموقف ونشره علي الفيس بوك وانا جبت الموضوع منه
إظهار التوقيع
توقيع : حياه الروح 5
#5

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

لا حول ولا قوة الا بالله يا ريتنى اعرف زى الناس دى الواحد ياخد فيهم ثواب
#6

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

ينقل للقسم المناسب
#7

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

الف شكر حبيبتى

#8

افتراضي رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

لا إله إلا الله محمد رسول الله
جزاكى الله خيراً و هذا الصيدلى و كثر من أمثالكما
رد: ما اشد احتياجها وفقرها وعفتها قصه حقيقيه

إظهار التوقيع
توقيع : و عجلت إليك ربى


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
قصه حقيقيه مراهق يضع الخبز في الحمام ليكشف اسرار عالم الجن أم أشواق قصص - حكايات - روايات
[قصص حقيقية] قصه حقيقيه من حفر حفرة لأخيه وقع فيها طُمُوحي الجنّة قصص - حكايات - روايات
قصه مرعبه حقيقيه مضحكه موقف مرعب ضاحك حقيقى حكايه مرعبه مضحكه حقيقيه ريموووو فرفشة عدلات
قصه حقيقيه بفضل آية الكرسي . بحيرة البجع المنتدي الاسلامي العام
قصه حقيقيه حصلت لفتاة في لندن حبيبة نوناا قصص - حكايات - روايات


الساعة الآن 05:26 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل