أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

منقول "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

السلام عليكم

كان يا مكان في قديم الزمان و لا يحلي الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه و السلام

عليه افضل الصلاه و السلام

كان في ارنب جميله اسمه طاطا جميل جداً و صغير كان بيحب مامته و باباه اوووي و كان طاطا

ارنب شطور و بيجيب درجات عاليه في المدرسه بتاعته في الامتحانات

و في يوم من الايام .. طاطا اعد في اوضته بليل بعد لما خلص مذكرته و فضل يفكر مع نفسه كده شويه

" انا خلاص عملت وجباتي بقي و زهقت و كل يوم اعمل وجباتي و في الاخر المدرسه تديني علامه كامله و خلاص مفيش حاجه جديده

بقي و المدرسه اصلا ممله و فترات المذاكره بتكون اطول من فترات الفسحه و مبلحقش العب مع صحابي"

فقرر انه يعمل حيله بكره بحيث انه ميرحش المدرسه بكره و قرر انه يعملها كل يوم علشان مامته و باباه ميخليهوش يروح المدرسه

طاطا قرر انه يعمل نفسه عيان علشان يقدر يغيب عن المدرسه

و لما الصبح طلع و الديك ادن في الغابه ..


صحي طاطا و لقي ان لسه فاضل خمس دقايق عقبال لما يصحي فقرر انه يعمل نفسه عيان

و فضل يكح و يكح و يكح و جاب علبه المناديل من جنبه و عمل نفسه كأنه بيعطس كل دقيقه

دخلت مامته عليه و حضنته بعد لما شفته قدامها بالمنظر ده و قالتله

مامت طاطا: ايه يا طاطا يا حبيبي انتا بتعطس كده ليه و بتكح كتير شكلك خدت برد

طاطا: ايوةيا ماما انا فعلا حاسس اني تعبان اووي

مامت طاطا: خلاص ماشي يا طاطا بلاش مدرسه النهارده

طاطا كان فرحان اوووي و اعد يكح و يعطس ...

و علي العصر دخلت مامته و معاها ازازاه كبيره و قالت لطاطا

مامت طاطا : خد الدوا ده يا طاطا علشان تبقي كويس و تخف علشان بكره تروح المدرسه و انتا مش تعبان

طاطا: لا يا ماما مش عايز

مامت طاطا : لا يا طاطا يا حبيبي لازم تاخد الدوا ده علشان تبقي كويس

شرب طاطا الدوا بس كان طعمه وحش اوووووي

طاطا: ده طعمه وحش اووي يا ماما

مامت طاطا: معلش يا طاطا بس علشان تخف

طاطا: طيب ينفع يا ماما اروح العب مع اصحابي بقي علشان انا زهقت من الاعده في السرير طول اليوم

مامت طاطا: لا مينفعش يا طاطا لازم يا حبيبي تعد في السرير طول اليوم علشان تخف علشان تروح المدرسه بكره

طاطا: يو بقي يا ماما انا مش عايزة اروح المدرسه دي تاني و عايزة العب مع اصحابي و بس و كمان في المدرسه احنا طول الوقت

بنذاكر بنذاكر و مبنلحقش انا و صحابي نلعب في الفسحه .. انا مش عايز اروح المدرسه دي تاني ابدا

مامت طاطا: لا يا حبيبي انتا لازم تروح المدرسه علشان تطلع انسان متعلم و ناجح علشان مستقبلك و طبعا لازم تلعب مع اصحابك بس انتا لازم تذاكر اكتر علشان تنجح

طاطا: يوووه بقي يا ماما انا افتكرت اني لو عملت عيان و مرحتش المدرسه انتي حتخليني العب مع اصحابي بره طول اليوم و في نفس الوقت مرحش المدرسه

مامت طاطا: كده يا طاطا تكدب عليا انا و باباك و تعمل نفسك عيان علشان مترحش المدرسه

اولا الكدب حرام و خصوصا لما بتكون بتكدب علشان مترحش المدرسه

ثانيا انتا لازم تروح المدرسه علشان تكون شاطر و تكون شخص ناجح في حياتك

طاطا: خلاص يا ماما انا عمري محعمل كده تاني و حروح المدرسه كل يوم علشان ابقي شاطر و عمر محكدب عليكي انتي و بابا تاني





حضنته مامته و قالتله :

اويه كده يا طاطا شاطر يا حبيبي


و توته توته خلصت الحدوته حلوة و لا ملتوته


ان شاء الله تكون عجبتكم



إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت
#2

افتراضي رد: "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

شكرا علي النقل

إظهار التوقيع
توقيع : ضــي القمــر
#3

افتراضي رد: "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

حلوة جدا

تسلمين

إظهار التوقيع
توقيع : sηfoorћ♪' 
#4

افتراضي رد: "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

نورتوا
إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت
#5

افتراضي رد: "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

يسلموو
إظهار التوقيع
توقيع : وغارت الحوراء
#6

افتراضي رد: "مش عايزة اروح المدرسه يا ماما" قصه مفيده جداً للاطفال

تسلمي ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : جويريه


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
بعض الأحاديث الضعيفة واشتهرت على ألسنة الكثيرين من العامة هـــدوء احاديث ضعيفة او خاطئة
عايزة واحدة تساعدني جداً سارة سرسور الكمبيوتر والانترنت
قصه نبى الله صالح قصه قوم صالح قصه ناقه صالح قصه قوم صالح والناقه معجزه نبى الله ريموووو قصص الانبياء والرسل والصحابه
قصة قصه مؤثرة جداً جداً عن فضل الدعاء بين الأذان والاقامة لولو حبيب روحي قصص - حكايات - روايات
كنت عايزة اروح الرحاب لو سمحتم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ rose23 دردشة عدلات


الساعة الآن 08:54 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل