أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

جديد هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا يا بنات
عملين اه اتمنى تكونوا كويسين
انا اريد اكتب لكم هذه القصة
قصة حب انا الى كتبتاها
ويا رب تعجبكم
المقدمة
ايها الحبيب الذى عشقته بجنون
اريد ان اقول لك انك لن تخسر اى فتاه
لكن خسرت شىء سمين غالى الثمن
لا يقدر بثمن هذا الشىءلا يشترى بمال
لكن يشترى بحب وحنان
ايها الحبيب انت اخطات عندما
فكرت انه يشترى بمال
انت اعطته جرحا كبير
وهو اعطاك كل شىء جميل
مثل وردة اعطتك رائحة جميلة
وانت قطفتها وابعدها عن الحياه
انا لن اجرحك مثلما جرحتنى بل
اتركك لعالم الجحيم .

الاشخاص
البطلة : ان فتاه جميلة طيبة ملامح وجهها بسيطة عندها 18 سنة
البطل : مراد شاب ذكى ووسيم عنده 25 سنة
والد البطله : استاذ مصطفى رجلا كبير فى السن مشلول من حادثة هنعرفها فى الاحداث عنده 50 سنة
والدتها واختها متوفين فى الحدثة
اخت البطل : فريدة شابة مازحة جميلة وتحب اخوها اوى عندها 17 سنة




والد ووالدت البطل مسفرين فى شغل قليل لما ياتون الى اولادهم
صديق مراد : شاب شقى شوية يحب المزاح اوى اسمه ماجد

بقيت الاشخاص هنعرفهم من القصة

مستنية تشجعتكم
وهنزل البارت الاول لما اشوف التعليق




إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#2

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

يسلموووو يا غالية

إظهار التوقيع
توقيع : مريم ملوكة
#3

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

تسلم الايادى
#4

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

مواضيعك جميلة كالعادة
يسلموو حببتى ♥

إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت
#5

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

شكرا يا بنات على الردود



إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#6

افتراضي تنبيه اداري

تم نقل الموضوع من قسم قصص - حكايات - روايات.
بواسطة : صفاء الحياة

#7

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

انا حاسه ان فيها حزن اهيء اهيء
طبعا بانتظارك يا قمروكل يوم جزء عشان الكل يقراو الروايه حبيبتي

إظهار التوقيع
توقيع : صفاء الحياة
#8

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

البارت الاول
يوم من الايام تشرق فيه الشمس اشعتها الذهبية كعادتها وتدخل اشعتها الى منزل بسيط الاثاث وقديم وفيه غرفتين فقط ندخل الى غرفة نرى فتاه نائمة على سرير بسيط فتاه جميلة تستيقظ على اشعة الشمس وتدخل الى المرحاض لتستحم وتغير ملابسها وتلبس عباء جميلة رقيقة اعطتها منظر جميل وتدخل الى غرفة الثانية لترى والدها نائمة على سريره تذهب اليه يستيقظ من دخولها وقال بتعب : ان ان انتى
ان : ايوه يا بابا انا ان اخدت الدواء
مصطفى والدها : ايوه يا بنتى
ان تنظر على التربيزة امامها لترى الدواء منتهى وتقول بحزن : بابا انت بتضحك عليا انت ماخدوش هو خلص انا هروح اجيب واحد تانى
مصطفى بتعب : لا يا بنتى لا انتى معاكى فلوس لكل ده مش مهم
ان مبتسمة لابيها : بابا ايوه معايا فلوس ومتشغلش بالك انت انا هنزل وهاجى علطول
مصطفى : ماشى يا بنتى متتاخريش
ان وهى مشية : ماشى سلام
فى مكان تانى يوجد فيلا كبيرة عالية الفخامة يوجد فيها خدم كتير فى الدور الاول نذهب الى الدور التانى يوجد فيه غرف كتير ذهب الى اول غرفة يوجد فيها اثاث فخم ونائم شاب على سرير كبير يستيقظ على صوت موبيل بجانبة ياخذه ويقول بصوت ناعس : الو
الشخص صوت رجولى : الو يا مراد انت لسه نايم
مراد لسة نائم : ايوه يا ماجد عايز ايه
ماجد(صديق مراد) : ياعم يلا عندنا شغل
مراد واستيقظ : حاضر انا امت بس انت نزلت اعلان السكرتيرة
ماجد : ايوه نزلته من امبارح
مراد : ماشى باى علشان ادخل استحم
ماجد : ماشى سلام
مراد : سلام
وفى غرفة الثانية فى الفيلا يوجد فيها فتاه جلسة على اللاب توب يدخل عليها الخادمة بالفطور
وتقول : اتفضلى يا فريدة الفطار
فريدة : شكرا يا دادا
دادا : استاذ مراد نزل يا فريدة
فريدة تقف بسرعة وتنزل الى اخوها قبل ما يمشى وتقول بصوتا عالى : مراد ميمو
مراد ينظر الى الخلف وعلى وجه ابتسامة ويقول : صباح الخير يا عسل
فريدة تجرى عليه وتقف امامه : صباح النور يا حبيبى
وتفضل وقفة من غير ما تتكلم
مراد ينظر اليها بشك ويقول : حبيبت مراد مالك عايزة تقولى حاجة
فريدة : بصراحة اه يا احلى اخ
مراد : اه يا احلى اخ يبقى فى حاجة قولى عايزة ايه قولى
فريدة :: فى حفلة النهاردة وعايزة اروحها مع اصحابى
مراد : نعم يا ختى حفلة ايه من امتى وانتى بتروحى حفلات
فريدة : انا مبروحش خالص اى حفلة بس الحفلة دى كل اصحابى ريحنها علشان خاطرى يا مراد
مراد بغضب : لا يعنى لا ما فيش حاجة اسمها حفلة فهمة
فريدة بعياط بسيط : ماشى خلاص يا مراد انا اسفة
وقامت من امامه وذهب وهى بتجرى على غرفتها
يغضب علشان زعلها
ويقوم ويذهب اليها ويفتح الباب ويراها بتعيط على السرير
فقال وهو يذهب اليها : ايه ده حببتى بتعيط
تقول بدون النظر اليه : ايوه بعيط علشان انت زعلتنى
مراد : خلاص متبقيش وحشة انا موافق تروحى الحفلة بس انا هوديكى واجيبك
فريدة فرحت وقالت : انا موافقة
عند ان فى المنزل
تجلس ان على كنبة صغير فى المنزل وكانت تقرا صفحة الاعلانات المبوبه
علشان شغل تقرا اعلان شركت


متنسوش التقييييييم
وان شاء الله بكرة هنزل البارت الثانى


إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#9

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
مواضيعك جميلة كالعادة
يسلموو حببتى ♥
البارت الاول نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#10

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
مواضيعك جميلة كالعادة
يسلموو حببتى ♥

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العدوله ريم
تسلم الايادى
البارت الاول نزل يا عسل

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#11

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
انا حاسه ان فيها حزن اهيء اهيء
طبعا بانتظارك يا قمروكل يوم جزء عشان الكل يقراو الروايه حبيبتي
البارت الاول نزل يا قمر يارب يعجبك

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#12

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم ملوكة
يسلموووو يا غالية
البارت الاول نزل يا حببتى

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#13

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العدوله ريم
تسلم الايادى
البارت الاول يا عسل

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#14

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rodna
البارت الاول
يوم من الايام تشرق فيه الشمس اشعتها الذهبية كعادتها وتدخل اشعتها الى منزل بسيط الاثاث وقديم وفيه غرفتين فقط ندخل الى غرفة نرى فتاه نائمة على سرير بسيط فتاه جميلة تستيقظ على اشعة الشمس وتدخل الى المرحاض لتستحم وتغير ملابسها وتلبس عباء جميلة رقيقة اعطتها منظر جميل وتدخل الى غرفة الثانية لترى والدها نائمة على سريره تذهب اليه يستيقظ من دخولها وقال بتعب : ان ان انتى
ان : ايوه يا بابا انا ان اخدت الدواء
مصطفى والدها : ايوه يا بنتى
ان تنظر على التربيزة امامها لترى الدواء منتهى وتقول بحزن : بابا انت بتضحك عليا انت ماخدوش هو خلص انا هروح اجيب واحد تانى
مصطفى بتعب : لا يا بنتى لا انتى معاكى فلوس لكا ده مش مهم
ان مبتسمة لابيها : بابا ايوه معايا فلوس ومتشغلش بالك انتى انا هنزل وهاجى علطول
مصطفى : ماشى يا بنتى متتاخريش
ان وهى مشية : ماشى سلام
فى مكان تانى يوجد فيلا كبيرة عالية الفخامة يوجد فيها خدم كتير فى الدور الاول نذهب الى الدور التانى يوجد فيه غرف كتير ذهب الى اول غرفة يوجد فيها اثاث فخم ونائم شاب على سرير كبير يستيقظ على صوت موبيل بجانبة ياخذه ويقول بصوت ناعس : الو
الشخص صوت رجولى : الو يا مراد انت لسه نايم
مراد لسة نائم : ايوه يا ماجد عايز ايه
ماجد(صديق مراد) : ياعم يلا عندنا شغل
مراد واستيقظ : حاضر انا امت بس انت نزلت اعلان السكرتيرة
ماجد : ايوه نزلته من امبارح
مراد : ماشى باى علشان ادخل استحم
ماجد : ماشى سلام
مراد : سلام
وفى غرفة الثانية فى الفيلا يوجد فيها فتاه جلسة على اللاب توب يدخل عليها الخادمة بالفطور
وتقول : اتفضلى يا فريدة الفطار
فريدة : شكرا يا دادا
دادا : استاذ مراد نزل يا فريدة
فريدة تقف بسرعة وتنزل الى اخوها قبل ما يمشى وتقول بصوتا عالى : مراد ميمو
مراد ينظر الى الخلف وعلى وجه ابتسامة ويقول : صباح الخير يا عسل
فريدة تجرى عليه وتقف امامه : صباح النور يا حبيبى
وتفضل وقفة من غير ما تتكلم
مراد ينظر اليها بشك ويقول : حبيبت مراد مالك عايزة تقولى حاجة
فريدة : بصراحة اه يا احلى اخ
مراد : اه يا احلى اخ يبقى فى حاجة قولى عايزة ايه قولى
فريدة :: فى حفلة النهاردة وعايزة اروحها مع اصحابى
مراد : نعم يا ختى حفلة ايه من امتى وانتى بتروحى حفلات
فريدة : انا مبروحش خالص اى حفلة بس الحفلة دى كل اصحابى ريحنها علشان خاطرى يا مراد
مراد بغضب : لا يعنى لا ما فيش حاجة اسمها حفلة فهمة
فريدة بعياط بسيط : ماشى خلاص يا مراد انا اسفة
وقامت من امامه وذهب وهى بتجرى على غرفتها
يغضب علشان زعلها
ويقوم ويذهب اليها ويفتح الباب ويراها بتعيط على السرير
فقال وهو يذهب اليها : ايه ده حببتى بتعيط
تقول بدون النظر اليه : ايوه بعيط علشان انت زعلتنى
مراد : خلاص متبقيش وحشة انا موافق تروحى الحفلة بس انا هوديكى واجيبك
فريدة فرحت وقالت : انا موافقة
عند ان فى المنزل
تجلس ان على كنبة صغير فى المنزل وكانت تقرا صفحة الاعلانات المبوبه
علشان شغل تقرا اعلان شركت


متنسوش التقييييييم
وان شاء الله بكرة هنزل البارت الثانى

جميله اوى ياقلبى يسلموو

إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت
#15

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
جميله اوى ياقلبى يسلموو

شكرا يا حببتى هذا من زوقك

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#16

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

حلو اوي عفكره
انا بحب النوع ده من القصص
عندي احساس ان الجزء الثاني راح يكون كتير حلو
كملي نحنا معاكي يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : صفاء الحياة
#17

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
حلو اوي عفكره
انا بحب النوع ده من القصص
عندي احساس ان الجزء الثاني راح يكون كتير حلو
كملي نحنا معاكي يا قمر
شكرا يا قمر على هذا التشجيع


إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#18

افتراضي الفصل التانى

انا اسفة جد يا بنات على التاخير اصلى كنت قفلة علشان العيد وكده اسفة
هل للحب قواعد
الفصل الثانى
اللقاء
كانت ان تبحث عن شغل فى الجريدة
تتلقى اعلان من شركة كبيرة
محتاجين سكرتيرة
ان فكرت كتير فى الشغل
وقالت لابيها
رد ابيها : لا يا بنتى انتى هتشتغلى كفاية الى انتى فيه
ان : يا بابا انا هرتاح من الى ان فيه لو اشتغلت واجيب فلوس علشان احتياجتنا
مصطفى : يا بنتى حرام عليكى نفسك انتى من هنا وهنا وكلهم بيرفضوكى علشان معندكيش خبرة
ان حزينة : عرفة بس يا بابا ممكن يوفقوا عليا سعتها هنرتاح اوى صدقنى
مصطفى بفارغ صبر : ماشى
ان تذهب اليه وتقبله على جبينه
فى شركت مراد يذهب مراد الى مكتبة
ويجلس ويبدا فى العمل
ويدخل عليه ماجد مبتسم قائلا : اهلا يا معلم عامل اه
وكمل كلامه وقال بهيام وفريدة عملة اه
( بالمناسبة ماجد بيحب فريدة بس طبعا مستنى لما تدخل الجامعة ويطلب اديها )
مراد دون تفكير : الحمد لله هى كويسة........
ويقطع كلامه لما استوعب الكلام الى قاله صديقة ونظر اليه بشىء من الغضب
وقال : نعم يا اخويا انت قلت اه
ماجد يقف بسرعة ويقول : انا عندى شغل كتير ده انت رغاى اوى
وذهب بسرعة من امام مراد
ومراد يبتسم لافعال صدبقه
عند فريدة فى البيت بتكلم صديقتها : ايوه وافق انا مش مصدقة لحد دلوقتى انه وافق
الصديقه : بجد انا فرحانة انك هتعملى اللى انتى عايزاه
فريدة بحزن : وانتى مش هتعملى اللى انتى عايزه يا ان
ان : اعمل اه انا اللى عايزه هو انى اشتغل
فريدة : طب متشتغلى
ان : مانا شوفت اعلان فى الجريدة على شغل سكرتيرة
فريدة بفرح لزميلتها : بجد هتشتغلى خلاص
ان : لا يا بنتى لسة هقدم ........انا خيفة اوى
فريدة : متخافيش يل نون
(طبعا هتستغربوا ازاى وحدة غنية مثل دى صديقت دى ان عندها 18 وفريدة عندها 17 عادى متصاحبين مش لازم الصحوبيه تبيقى من نفس السن وكمان ان فقيرة وفريدة غنية هقولكم ان كانت غنية بس حصل مشكلة لوالدها فى الشغل وافلس
وبعدها عملوا الحدثة وتوفت والدتها واختها واتشل والدها بعد كل ده وفريدة مازالت صديقت ان
لانها تعتبرها اختها الكبيرة وان تعملها كانها طفله وانها مامتها لان فريدة
مامتها بعيده عنها من فترة كبيرة وكانت ان اللى بتعلمها ازاى تلبس وازاى تتعامل مع الناس بكل احترام
علشان كده فريدة عمرها محست ان ان صديقتها بل مامتها
فى بيت ان كانت ان تجلس على كنبة فى بيتها وذهبت الى والدها مصطفى لكى تخبره انها هتذهب الى الشركة بكره الصبح الساعو 7
ومراد وصل فريدة الحفلة وطبعا روحها بدرى عن اصحابها بس هى مزعلتش علشان عرفة هو بعمل كده
علشان مصلحتتها وهما فى الطريق للعودة الى المنزل
مراد : زعلتى اكيد علشان روحتك بدرى صح
فريدة : لا ابدا عادى
مراد مستغرب اوى من تصرفها لانه كان فكرها هتزعل
بس فريدة كانت فرحانه اوى لانها سمعت كلام ان لان ان قالت لها ان
متتاخرش فى الحفلة علشان اخوها ميزعلش وكمان علشان متتعودش
ودى من نصائح ان الى فريدة
وياتى تانى يوم وتستيقظ ان على الفجر كالعاده وتدخل تستحم وتغير ملابسها
وتذهب الى والدها لكى توقظه وتعطية الدواء قبل الذهاب
فدخلت عليه وجدته جالس على السرير وماسك صورت والدتها واختها وكان يبكى بشده بدون صوت
فبكت هى الاخرى وذهبت اليه وقالت ببكاء : بابا ......
قاطعها : لا متقوليش متعيطش انا مش قادر على بعدهم ابدا يا ان
ان بعياط : بابا هما فى ماكن احس مننا دلوقتى ادعلهم يا بابا
مصطفى : ديما بدعلهم يا ان ديما
ان تمسح دموع ابيها ودموعها وتقول لتغير الموضوع : طب يلا تاخد الدواء علشان انا همشى دلوقتى
مصطفى : ماشى بس خدبالك من نفسك ماشى
ان : حاضر يا احلى اب فى الدنيا
مصطفى فى حزن : احلى اب ازاى وانا مبهدلك كده
ان : بابا انا مش عايزة اسمع الكلام ده ابدا ماشى
مصطفى : .....
قالت ان : طب انا همشى لانى اتاخرت عايز حاجة
مصطفى : لا يا حببتى عايز سلامتك
عند مراد كان يلبس هدومه تدخل عليه فريدة
قائلة : اهلا يا حبيبى عامل اه
مراد : الحمد لله وانتى
فريدة : الحمد لله انا صحيه مبسوطة اوى
مراد : ليه يا ستى فرحانه
فريدة : علشان فى زميله ليه كانت بدور على شغل ولقيته اخيرا
مراد باستغراب : صحبتك ازاى بتشتغل فى السن ده
فريدة : لا هى اكبر منى بسنه
مراد : كان ده عادى يعنى فرقت هى
فريدة : اصل ظروفها وحشة اوى
مراد لانه كان مستعجل : طب انا ماشى علشان اتاخرت
ركب العربية وهو فى الطريق جاله تليفون رد قال : اهلا يا ماجد
ماجد :...
مراد:ايوة انا فى الطريق وجاى
ماجد:.....
مراد : لا مش هتاخر باى
وهو بيقفل الموبيل بص فيه وفجاه
ظهر احد امامة وخبطه
اوقف العربية بسرعة ونزل وذهب الى الشخص
تطلع ان فتقول بصوت منخفض :اه اه
هى اتعورت فى درعها بس بس كانت صعبة
فنزل فى مستواها وقال : انتى كويسة
ان : ايوة كويسة شكرا
وتقف من مكانها بسرعة وتذهب
فوقف امامها ليوقفها قائلا : انتى عرفة تمشى استنى اوصلك
ان تنظر اليه فى غضب وتقول : شكرا انا همشى لوحدى
مراد بغضب لطرقتها : انا غلطان يعنى علشان هساعدك
ان بغضب اكتر : انت بتتكلم كده كانك مش انت اللى خبطنى
مراد : وفيها اه يعنى
ان باستغراب : نعم!!!!! فيها اه
مراد : ايوه فيها اه لما انتى محصلكيش حاجة
ان تنظر اليه بغيظ وتذهب لا تبالى باى شىء اذا كان بيوجعها ولا اىن كان علشان متتاخرش على الشغل
هو ده كل الى همامها
الفصل انتهى
بااااااااى

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#19

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
مواضيعك جميلة كالعادة
يسلموو حببتى ♥
الفصل التانى نزل يا عسل
https://adlat.net/showthread.php?t=250430

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#20

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
انا حاسه ان فيها حزن اهيء اهيء
طبعا بانتظارك يا قمروكل يوم جزء عشان الكل يقراو الروايه حبيبتي
الفصل الثانى نزل يا قمر


إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#21

افتراضي رد: الفصل التانى

يسلموووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : دوما لك الحمد
#22

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

يسلمووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : دوما لك الحمد
#23

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنت.الرومانسة
يسلموووووووووو
شكرا يا حببتى اتمنى تكون عجبتك

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#24

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

جمييييييييلة اوووى
استمرى ياقمر

إظهار التوقيع
توقيع : ربي رضاك والجنة
#25

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rodna
انا اسفة جد يا بنات على التاخير اصلى كنت قفلة علشان العيد وكده اسفة
هل للحب قواعد
الفصل الثانى
اللقاء
كانت ان تبحث عن شغل فى الجريدة
تتلقى اعلان من شركة كبيرة
محتاجين سكرتيرة
ان فكرت كتير فى الشغل
وقالت لابيها
رد ابيها : لا يا بنتى انتى هتشتغلى كفاية الى انتى فيه
ان : يا بابا انا هرتاح من الى ان فيه لو اشتغلت واجيب فلوس علشان احتياجتنا
مصطفى : يا بنتى حرام عليكى نفسك انتى من هنا وهنا وكلهم بيرفضوكى علشان معندكيش خبرة
ان حزينة : عرفة بس يا بابا ممكن يوفقوا عليا سعتها هنرتاح اوى صدقنى
مصطفى بفارغ صبر : ماشى
ان تذهب اليه وتقبله على جبينه
فى شركت مراد يذهب مراد الى مكتبة
ويجلس ويبدا فى العمل
ويدخل عليه ماجد مبتسم قائلا : اهلا يا معلم عامل اه
وكمل كلامه وقال بهيام وفريدة عملة اه
( بالمناسبة ماجد بيحب فريدة بس طبعا مستنى لما تدخل الجامعة ويطلب اديها )
مراد دون تفكير : الحمد لله هى كويسة........
ويقطع كلامه لما استوعب الكلام الى قاله صديقة ونظر اليه بشىء من الغضب
وقال : نعم يا اخويا انت قلت اه
ماجد يقف بسرعة ويقول : انا عندى شغل كتير ده انت رغاى اوى
وذهب بسرعة من امام مراد
ومراد يبتسم لافعال صدبقه
عند فريدة فى البيت بتكلم صديقتها : ايوه وافق انا مش مصدقة لحد دلوقتى انه وافق
الصديقه : بجد انا فرحانة انك هتعملى اللى انتى عايزاه
فريدة بحزن : وانتى مش هتعملى اللى انتى عايزه يا ان
ان : اعمل اه انا اللى عايزه هو انى اشتغل
فريدة : طب متشتغلى
ان : مانا شوفت اعلان فى الجريدة على شغل سكرتيرة
فريدة بفرح لزميلتها : بجد هتشتغلى خلاص
ان : لا يا بنتى لسة هقدم ........انا خيفة اوى
فريدة : متخافيش يل نون
(طبعا هتستغربوا ازاى وحدة غنية مثل دى صديقت دى ان عندها 18 وفريدة عندها 17 عادى متصاحبين مش لازم الصحوبيه تبيقى من نفس السن وكمان ان فقيرة وفريدة غنية هقولكم ان كانت غنية بس حصل مشكلة لوالدها فى الشغل وافلس
وبعدها عملوا الحدثة وتوفت والدتها واختها واتشل والدها بعد كل ده وفريدة مازالت صديقت ان
لانها تعتبرها اختها الكبيرة وان تعملها كانها طفله وانها مامتها لان فريدة
مامتها بعيده عنها من فترة كبيرة وكانت ان اللى بتعلمها ازاى تلبس وازاى تتعامل مع الناس بكل احترام
علشان كده فريدة عمرها محست ان ان صديقتها بل مامتها
فى بيت ان كانت ان تجلس على كنبة فى بيتها وذهبت الى والدها مصطفى لكى تخبره انها هتذهب الى الشركة بكره الصبح الساعو 7
ومراد وصل فريدة الحفلة وطبعا روحها بدرى عن اصحابها بس هى مزعلتش علشان عرفة هو بعمل كده
علشان مصلحتتها وهما فى الطريق للعودة الى المنزل
مراد : زعلتى اكيد علشان روحتك بدرى صح
فريدة : لا ابدا عادى
مراد مستغرب اوى من تصرفها لانه كان فكرها هتزعل
بس فريدة كانت فرحانه اوى لانها سمعت كلام ان لان ان قالت لها ان
متتاخرش فى الحفلة علشان اخوها ميزعلش وكمان علشان متتعودش
ودى من نصائح ان الى فريدة
وياتى تانى يوم وتستيقظ ان على الفجر كالعاده وتدخل تستحم وتغير ملابسها
وتذهب الى والدها لكى توقظه وتعطية الدواء قبل الذهاب
فدخلت عليه وجدته جالس على السرير وماسك صورت والدتها واختها وكان يبكى بشده بدون صوت
فبكت هى الاخرى وذهبت اليه وقالت ببكاء : بابا ......
قاطعها : لا متقوليش متعيطش انا مش قادر على بعدهم ابدا يا ان
ان بعياط : بابا هما فى ماكن احس مننا دلوقتى ادعلهم يا بابا
مصطفى : ديما بدعلهم يا ان ديما
ان تمسح دموع ابيها ودموعها وتقول لتغير الموضوع : طب يلا تاخد الدواء علشان انا همشى دلوقتى
مصطفى : ماشى بس خدبالك من نفسك ماشى
ان : حاضر يا احلى اب فى الدنيا
مصطفى فى حزن : احلى اب ازاى وانا مبهدلك كده
ان : بابا انا مش عايزة اسمع الكلام ده ابدا ماشى
مصطفى : .....
قالت ان : طب انا همشى لانى اتاخرت عايز حاجة
مصطفى : لا يا حببتى عايز سلامتك
عند مراد كان يلبس هدومه تدخل عليه فريدة
قائلة : اهلا يا حبيبى عامل اه
مراد : الحمد لله وانتى
فريدة : الحمد لله انا صحيه مبسوطة اوى
مراد : ليه يا ستى فرحانه
فريدة : علشان فى زميله ليه كانت بدور على شغل ولقيته اخيرا
مراد باستغراب : صحبتك ازاى بتشتغل فى السن ده
فريدة : لا هى اكبر منى بسنه
مراد : كان ده عادى يعنى فرقت هى
فريدة : اصل ظروفها وحشة اوى
مراد لانه كان مستعجل : طب انا ماشى علشان اتاخرت
ركب العربية وهو فى الطريق جاله تليفون رد قال : اهلا يا ماجد
ماجد :...
مراد:ايوة انا فى الطريق وجاى
ماجد:.....
مراد : لا مش هتاخر باى
وهو بيقفل الموبيل بص فيه وفجاه
ظهر احد امامة وخبطه
اوقف العربية بسرعة ونزل وذهب الى الشخص
تطلع ان فتقول بصوت منخفض :اه اه
هى اتعورت فى درعها بس بس كانت صعبة
فنزل فى مستواها وقال : انتى كويسة
ان : ايوة كويسة شكرا
وتقف من مكانها بسرعة وتذهب
فوقف امامها ليوقفها قائلا : انتى عرفة تمشى استنى اوصلك
ان تنظر اليه فى غضب وتقول : شكرا انا همشى لوحدى
مراد بغضب لطرقتها : انا غلطان يعنى علشان هساعدك
ان بغضب اكتر : انت بتتكلم كده كانك مش انت اللى خبطنى
مراد : وفيها اه يعنى
ان باستغراب : نعم!!!!! فيها اه
مراد : ايوه فيها اه لما انتى محصلكيش حاجة
ان تنظر اليه بغيظ وتذهب لا تبالى باى شىء اذا كان بيوجعها ولا اىن كان علشان متتاخرش على الشغل
هو ده كل الى همامها
الفصل انتهى
بااااااااى


صدفه حلوه في اخر شيء
تابعي حبيبتي انا معاكي

إظهار التوقيع
توقيع : صفاء الحياة
#26

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

جميلة
إظهار التوقيع
توقيع : زاهرة الياياسمين
#27

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زاهرة الياياسمين
جميلة
شكرا يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#28

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
صدفه حلوه في اخر شيء
تابعي حبيبتي انا معاكي
شكرا على تشجيعك ليا

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#29

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا عسولة
جمييييييييلة اوووى
استمرى ياقمر
شكرا يا عسل

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#30

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

جميل للغاية
#31

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

شكرا يا بنات على رودودكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#32

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

روووووووعه
انتظر جديدك

إظهار التوقيع
توقيع : ana menna
#33

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

شكرا يا بنات


إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#34

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

يسلمووووووووووو
إظهار التوقيع
توقيع : αττяαcτɪvє sмɪℓє
#35

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

اهلا يا بنات وحشتونى
اوى اتمنى تكونوا بخير
الفصل الثالث
ذهبت ان الى الشركة التى سوف تقدم فيها لشغل سكرتيرة
ومراد بعد ما ذهبت ان من امامه ذهب بكل غيظ من هذه الفتاه التى رفضت ان يرافقها ويقول لنفسه : ازلى واحده ترفض ان اوصلها
وركب عربيته وانطلق بها
دخلت ان البوابة الرئسية للشركة وضغطيت على زر الاسنسير للدور الذى قالت علية صاحبت الرسبشن عندما سالتها ان
فتح الاسنسير ودخلت وفجاه توقف الاسنسير وفتح الباب تانى وظهر امامها
فتحت ان عينيها بزهول وفمها وهو وقف متسمر مكانه لكنة لا توجد على ملامحة اى علامة الاندهاش
قالت ان فى نفسها : انه هو الشخص المغرور الذى صدمها بعربيته
ابعدت ان وجهها من امامه ونظرت الى ماكن اخر
مراد كان مندهش من داخله لكن شخصية مراد من النوع الذى لا يظهر ملامح وجه
دخل مراد الاسنسير ووقف بجانبها وعلى ثغره ابتسامه صغيرة ويقول الى نفسه : اكيد عرفت غلطها وجاية تعتزر يا واد يا مراد
ضغت مراد على الزر
اهلا يا بنات وحشتونى
اوى اتمنى تكونوا بخير
الفصل الثالث
ذهبت ان الى الشركة التى سوف تقدم فيها لشغل سكرتيرة
ومراد بعد ما ذهبت ان من امامه ذهب بكل غيظ من هذه الفتاه التى رفضت ان يرافقها ويقول لنفسه : ازلى واحده ترفض ان اوصلها
وركب عربيته وانطلق بها
دخلت ان البوابة الرئسية للشركة وضغطيت على زر الاسنسير للدور الذى قالت علية صاحبت الرسبشن عندما سالتها ان
فتح الاسنسير ودخلت وفجاه توقف الاسنسير وفتح الباب تانى وظهر امامها
فتحت ان عينيها بزهول وفمها وهو وقف متسمر مكانه لكنة لا توجد على ملامحة اى علامة الاندهاش
قالت ان فى نفسها : انه هو الشخص المغرور الذى صدمها بعربيته
ابعدت ان وجهها من امامه ونظرت الى ماكن اخر
مراد كان مندهش من داخله لكن شخصية مراد من النوع الذى لا يظهر ملامح وجه
دخل مراد الاسنسير ووقف بجانبها وعلى ثغره ابتسامه صغيرة ويقول الى نفسه : اكيد عرفت غلطها وجاية تعتزر يا واد يا مراد
ضغت مراد على الزر الاسنسير وان كانت خائفة جدا لحاجات كتير اولا : لانها لاول مرة مع شاب لوحدها ثانيا : علشان هو مغرور وممكن يعمل فبها حاجة
بجد وقت قصير يدور فيها الافكار من رئسه الى رئسها توقف الاسنسير فجاه ويهتز ببط ان خافت لدرجة انها مسكت فى دراعه
وهو كان ينظر اليها بشىء غريب بحب يقول لنفسه : الله كم انت جميلة ايتها الفتاه
فجاه ينظر امامه ويبعد نظره من عليها عندما يتوقف الاسنسير من الاهتزاز
و*ان* انفزعت من جانبه وتركت دراعه وبعدت عنه بخوف
فيقول : متخفيش انا هحاول اتصل باى حد فى الشركه يشوف العطل ده من اه
فهزت راسها وهو ظل يفكر وقال لها : انا بقول انك تعتزرى على الى عملتيه
ان تنظر اليه باستغراب وتقول : نعم . اعتزر من اه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مراد وهو يقترب منها بخطوات قليله ليبقى مواجها اليها : على الطريقة الى عملتينى بيها وانا بطلب المساعدة
ان بغضب : نعم انتى باين عليك عندك زهايمر
مراد بغضب اكتر : اتكلمى عدل بدل ما ....
ان بغضب مماثل : بدل اه يا استاذ وكمان انتى الى الاصول تعتزر مش انا
مراد ببرود واحتقار : انا اعتزر ليكى انتى بتحلمى
ان بغضب لطريقته : انتى شخص مغرور ومتجعرف ومتكبر
مراد ببرود : شكرا
وبعدها بلحظة ينفتح الاسنسير ويخرج مراد وهو يبتسم



إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#36

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana menna
روووووووعه
انتظر جديدك
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#37

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة αττяαcτɪvє sмɪℓє
يسلمووووووووووو
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#38

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coolnakla
جميل للغاية
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#39

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زاهرة الياياسمين
جميلة

الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#40

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنت.الرومانسة
يسلموووووووووو
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#41

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
صدفه حلوه في اخر شيء
تابعي حبيبتي انا معاكي
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#42

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا عسولة
جمييييييييلة اوووى
استمرى ياقمر
الفصل الثالث
نزل يا بنات يارب يعجبكم

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#43

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

روووووووووووعه
بس ممكن تحاولى انك تطولى الجزء شويه
انتظر جديدك

إظهار التوقيع
توقيع : ana menna
#44

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

يسلموووووو
إظهار التوقيع
توقيع : imane mimi
#45

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imane mimi
يسلموووووو
شكرا يا حببتى

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#46

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ana menna
روووووووووووعه
بس ممكن تحاولى انك تطولى الجزء شويه
انتظر جديدك
شكرا يا قمر
ان شاء الله
هنزل واحد
دلوقتى
يا رب تعجبك


إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#47

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rodna
شكرا يا قمر
ان شاء الله
هنزل واحد
دلوقتى
يا رب تعجبك

لما تنزلى ابعتى ليا الموضوع فى رساله زوار

إظهار التوقيع
توقيع : ana menna
#48

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

الفصل الرابع
بعد ان خرج مراد من الاسنسير ظلت واقفة *ان* بزهول تام لا ترى شخص مثله من قبل فهو شخص مستفز
فى منزل *ان* عند والدها التعبان الذى يسمى مصطفى
كان جالس مصطفى على كرسى المعاقين وكان ممسكن بالجريدة يقراها
يدخل عليه شخص بعد ان كسر الباب يتخض مصطفى ويقول بسرعة : انت . عايز اه امشى
يقول الشخص ساخرا : امشى امشى اه يا عمى واسيب عمى ابو زوجتى المستقبلية قاعد لوحده مش ممكن يكون عايز حاجة كده ولا كده
يقول مصطفى بغضب : لا مش عايز حاجة منك وكمان متقولش عمى دى تانى انت فاهم و*ان* مش زوجتك المستقبلية يا مسعد
مسعد وهو ينزل الى مستوى مصطفى وممسكن بيديه بقوه : *ان* بتعتى انا انت فاهم يا عمى ههههههههههه
ويقف مسعد وينادى الى احد رجاله : محمد..
اعرفكم على مسعد قبل ان نكمل مسعد : شاب فى اواخر العشرينات ومعجب ب*ان* ويريدها حتى لو بغصب عنها
بعد ان ياتى محمد مسرعا الى مسعد يقول : نعم يا فندم
مسعد : عيزك تعرف عمى مصطفى انى انا ل*ان*
يفهم محمد مقصد مسعد ويذهب الى مصطفى ويمسك الكرسى الى قاعد علية مصطفى ويقلبه فيسقط مصطفى على الارض وهو يشعر بالم فى رجليه
فيضحك مسعد ضحكه عاليه وذهب هو ومحمد
فى الشركة كانت *ان* جالسة على اركية وبجانبها فتيات كتير تخرج السكرتيرة وتقول : استاذة *ان مصطفى* اتفضلى هذا دورك
تدخل *ان* ترى امامها شخص فى اواخر الثلثينات يجلس خلف مكتب كبير
تقول *ان* : السلام عليكم
يقول الشخص : وعليكم السلام اجلسى يا بنتى
تجلس *ان* على الكرسى الذى امامه وتعطيه الملف تبعها وتقول : هذا هو الملف
يمسكه ويقره جيدا ويقول باستغراب شديد : انتى عندك 18 سنة
تقول *ان* وهى تنظر الى الارض : نعم
يقول الشخص الذى يدعى حسن : ازاى فى سنك ده تشتغلى وكمان ازاى عملتى كل الكورسات دى
تقول *ان* : انا عملت الكورسات دى وانا فى الاجازة اصلى مبحبش الاجازة خالص
حسن : ماشى طب ليه عايزة تشتغلى فى السن ده
ان: دى حاجة شخصية معلش
حسن : بصى انت ملفك كتير جميل فى حكاية الكورسات هتساعدك فى كسب الشغلانه
ان بشكر : شكرا جدا على هذه الثقة
حسن : بصى احنا ان شاء الله لو قبلناكى هنتصل بكى ونقولك على معاد علشان تقبلى مديرك وصاحب الشركة ماشى
ان : طبعا شكرا يا استاذ
خرجت *ان* من المكتب وعندها ثقة فى نفسها
وعند عودتها الى المنزل اتصلت بفريدة لتقول لها على الى حصل
فريدة : حببتى يا *ان* عملة اه والمقبلة
ان : مافيش السلام عليكم يا بت
فريدة : طب يستى السلام عليكم وبعدين بت دى نبقى نتحاسب عليها
ان : نعم نعم نتحاسب عليها هو انتى تقدرى تجى جنبى
فريدة :بصراحة لا بس سبينا نتكلم ماانتى عرفة انى بتكلم من غير فعل
ان : ايوه كده اتعدلى
فريدة : يلا قولى حصل اه
ان : هقولك
وحكت *ان* كل الى حصل لفريدة من اول دخولها المكتب
فريدة : تعرفى انا متاكدة انك هتكسبى الشغل
ان : تصدقى وانا كمان بس لما شوفته فى الشركة وعرفت انه بيشتغل فيها حسة انى انا الى هرفض الشغل
فريدة دون فهم : شوفتى مين وعرفتى اه
ان : الوالد الغلس ده
فريدة : لالا احكلى الحكايه من اولها كده
ان : معلشى يا حببتى هتصل بيكى احكيلك كل حاجة بعدين اصلى فى الشارع
فريدة : ماشى يا نونو بااااااااى




إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#49

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

الفصل الرابع
بعد ان خرج مراد من الاسنسير ظلت واقفة *ان* بزهول تام لا ترى شخص مثله من قبل فهو شخص مستفز
فى منزل *ان* عند والدها التعبان الذى يسمى مصطفى
كان جالس مصطفى على كرسى المعاقين وكان ممسكن بالجريدة يقراها
يدخل عليه شخص بعد ان كسر الباب يتخض مصطفى ويقول بسرعة : انت . عايز اه امشى
يقول الشخص ساخرا : امشى امشى اه يا عمى واسيب عمى ابو زوجتى المستقبلية قاعد لوحده مش ممكن يكون عايز حاجة كده ولا كده
يقول مصطفى بغضب : لا مش عايز حاجة منك وكمان متقولش عمى دى تانى انت فاهم و*ان* مش زوجتك المستقبلية يا مسعد
مسعد وهو ينزل الى مستوى مصطفى وممسكن بيديه بقوه : *ان* بتعتى انا انت فاهم يا عمى ههههههههههه
ويقف مسعد وينادى الى احد رجاله : محمد..
اعرفكم على مسعد قبل ان نكمل مسعد : شاب فى اواخر العشرينات ومعجب ب*ان* ويريدها حتى لو بغصب عنها
بعد ان ياتى محمد مسرعا الى مسعد يقول : نعم يا فندم
مسعد : عيزك تعرف عمى مصطفى انى انا ل*ان*
يفهم محمد مقصد مسعد ويذهب الى مصطفى ويمسك الكرسى الى قاعد علية مصطفى ويقلبه فيسقط مصطفى على الارض وهو يشعر بالم فى رجليه
فيضحك مسعد ضحكه عاليه وذهب هو ومحمد
فى الشركة كانت *ان* جالسة على اركية وبجانبها فتيات كتير تخرج السكرتيرة وتقول : استاذة *ان مصطفى* اتفضلى هذا دورك
تدخل *ان* ترى امامها شخص فى اواخر الثلثينات يجلس خلف مكتب كبير
تقول *ان* : السلام عليكم
يقول الشخص : وعليكم السلام اجلسى يا بنتى
تجلس *ان* على الكرسى الذى امامه وتعطيه الملف تبعها وتقول : هذا هو الملف
يمسكه ويقره جيدا ويقول باستغراب شديد : انتى عندك 18 سنة
تقول *ان* وهى تنظر الى الارض : نعم
يقول الشخص الذى يدعى حسن : ازاى فى سنك ده تشتغلى وكمان ازاى عملتى كل الكورسات دى
تقول *ان* : انا عملت الكورسات دى وانا فى الاجازة اصلى مبحبش الاجازة خالص
حسن : ماشى طب ليه عايزة تشتغلى فى السن ده
ان: دى حاجة شخصية معلش
حسن : بصى انت ملفك كتير جميل فى حكاية الكورسات هتساعدك فى كسب الشغلانه
ان بشكر : شكرا جدا على هذه الثقة
حسن : بصى احنا ان شاء الله لو قبلناكى هنتصل بكى ونقولك على معاد علشان تقبلى مديرك وصاحب الشركة ماشى
ان : طبعا شكرا يا استاذ
خرجت *ان* من المكتب وعندها ثقة فى نفسها
وعند عودتها الى المنزل اتصلت بفريدة لتقول لها على الى حصل
فريدة : حببتى يا *ان* عملة اه والمقبلة
ان : مافيش السلام عليكم يا بت
فريدة : طب يستى السلام عليكم وبعدين بت دى نبقى نتحاسب عليها
ان : نعم نعم نتحاسب عليها هو انتى تقدرى تجى جنبى
فريدة :بصراحة لا بس سبينا نتكلم ماانتى عرفة انى بتكلم من غير فعل
ان : ايوه كده اتعدلى
فريدة : يلا قولى حصل اه
ان : هقولك
وحكت *ان* كل الى حصل لفريدة من اول دخولها المكتب
فريدة : تعرفى انا متاكدة انك هتكسبى الشغل
ان : تصدقى وانا كمان بس لما شوفته فى الشركة وعرفت انه بيشتغل فيها حسة انى انا الى هرفض الشغل
فريدة دون فهم :شوفتى مين وعرفتى اه
ان : الولد الخلس ده
فريدة : الولد الخلس يبقى الحكاية طويلة احكى احكى
ان : اسفة يا فريدة اصلى فى الشارع ابقى اتصل بيكى بعدين لما اوصل ماشى
فريدة : ماشى يا نونو بااااااااى

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#50

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imane mimi
يسلموووووو
الفصل الرابع نزل يا عسل

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#51

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tota 7adota
تسلم الايادى
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#52

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مريم ملوكة
يسلموووو يا غالية
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#53

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
مواضيعك جميلة كالعادة
يسلموو حببتى ♥
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#54

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صفاء الحياة
انا حاسه ان فيها حزن اهيء اهيء
طبعا بانتظارك يا قمروكل يوم جزء عشان الكل يقراو الروايه حبيبتي
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#55

افتراضي رد: الفصل التانى


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنت.الرومانسة
يسلموووووووووو
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#56

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة انا عسولة
جمييييييييلة اوووى
استمرى ياقمر
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#57

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة coolnakla
جميل للغاية
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#58

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زاهرة الياياسمين
جميلة
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#59

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة αττяαcτɪvє sмɪℓє
يسلمووووووووووو
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#60

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imane mimi
يسلموووووو
الفصل الثالث والرابع نزل يا قمر

إظهار التوقيع
توقيع : rodna
#61

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية

جميل ياقمر
إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت
#62

افتراضي رد: هل للحب قواعد (روايتى الاولى rodna ) رومنسية


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فرفوشة منكوشة
جميل ياقمر
شكرا يا عسل

إظهار التوقيع
توقيع : rodna


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
قواعد كتابة الهمزات / كتابه الهمزات / قواعد كتابه الهمزات لؤلؤة الايمان المرحلة الابتدائية
وسائط حب توبيكات رومنسية وساط رومنسية طُمُوحي الجنّة رسائل وتوبيكات
خلفيات ايفون مميزة 2025, خلفيات ايفون للحب 2025,خلفيات اى فون رومنسية ريموووو موبايلات - جوالات
صور رومنسية جميله، صور رومنسية جديدة ريموووو صور x صور
قواعد للحب شروق ملكة زمانى المنتدي الادبي


الساعة الآن 11:38 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل