" مقدرش أنسآكـ "
الحلقة الأولي
( فـ أوضة بنوتة نآيمة علي سريرهآ علي جمبهآ و حاضنة مخدة صغننة و نآزل جزء من شعرهآ علي وشهآ و مبتسمة أوي .. الشمس جت علي وشهآ و إتقلبت علي جمبها التآني و موبايلهآ رن )
" البنوتة دي كانت مريمـ "
مريمـ : يي ( و مسكت موبايلها و لقيتها أسمآء )
مريمـ : ربنـا يقلـق منامكـ زى ما قلقتـى منامـى .. ربنـا ياخدكـ
اسمـاء : يالهـوى يالهـوى .. ايهـ كل دهـ
مريمـ " بدلـع " : كنـت بحلـم يا حبـى
اسمـاء : ههههههههههـ طب قومـى يا حنينهـ.. قووومـى
مريمـ : هى الساعهـ كـام ؟!!
اسمـاء : 1و نـص
مريمـ : طب لسهـ شويهـ
اسمـاء : لا مش لسهـ.. تعالى اقعـدى معايـا بقا
مريمـ : طب هخطـف حلم سريـع و ارجعلـك ..
اسمـاء : و انا لسهـ هستناكـى لما تخطفـى الحلـم
مريمـ : اهـ.. بجـد عايزهـ انــام ( و هى بتتكلـم باب اوضتهـا خبـط )
أخوهآ : يـلا يا مريـم .. اصحـى كفايهـ كدهـ..
مريـم : كلكـوا عليـا ولا ايهـ
اسمـاء : هههههههههـ احسـن .. سلميلى عليهـ و تعالـى بقا
مريـم : اوكـ يا رخمهـ.. سـلام
~~~
مريم : شخصية متنآقضة .. إنطوآئية غآلباً وإجتمآعية أحيآناً .. أوقآت بتهزر وأوقآت قآفلة خآلص ع حسب الأشخآص اللي بتتعآمل معآهمـ
حكيمة فـ تصرفآتهآ .. مش بتثق فـ حـد إلا لو اتعـودت عليهـ جآمـد
طيبهـ و محبوبهـ و تكون انتيمهـ اسمـاء
عندهآ 17 سنة ورآيحة 3 ثآنوي
(بشرتهـا قمحيهـ.. عيونهـا بني غآمـق وضيقين شويهـ.. طويلة وجسمهآ منآسب مع طولهآ .. محجبهـ ،، إبتسآمتهآ رقيقة أوى )
أسمآء : شخصية طيبة أوى وعلى نيآتهآ .. مش بتعرف تخبى على حد حآجة وبتحب تتكلم مع صحآبهآ كتير أوى .. إجتمآعية وبتتعود ع النآس بطريقة غريبة .. دمهآ خفيف وبتحب تهزر دآيماً ..
ومع مريمـ فـ المدرسة
(بشرتهآ سمرآ شويهـ.. عيونهآ سوده .. مُحجبة .. طويلة ولآ رفيعة ولآ تخينة ،، نظرة عينيهآ بريئة وجذآبة)
~~~
( مريـم اتقلبـت و بعدين قامـت زاحـت الستارهـ من ع الشباكـ و فتحتهـ و بصـت فـ المرايهـ شويهـ و قعـدت تضحكـ .. بعدين فتحت الباب و طلعت مـ الاوضهـ و بصـت فـ اوضهـ أخوهآ لقيتهـ قاعـد ع الـلاب بتاعهـ.. )
مريـم : صبـاح الخيـر
أخوهآ : صباح الخيـر يا توتى
" عمري مآ نسيتكـ "
الحلقة التآنية
( مريـم بعد ما صبحـت على أخوهآ دخلت اوضه مامتهـا .. مامتها كانت قاعدهـ على كرسى تحت الشباكـ و بتتكلمـ فـ التليفون .. مريـم لما لقيتهـا بتتكلـم بصتلهـا و ابتسمـت و مشت دخلت تتوضى و طلعـت فرشت المصليهـ و هى بتصلـى كانت بتدعـى ان ربنـا يوفقهـا فـ اخر سنهـ ليهـا فـ الثانويهـ و كمان يهديهـا و انها تقرب من ربنـا فـ رمضـان و متتشغلـش بحاجهـ تانيهـ.. بعد ما خلصـت راحت لمامتها لقيتهـا خلصـت المكالمهـ.. راحت باستهـا من راسها ..)
مريـم : كل سنهـ و انتى طيبهـ يا ماما
مآمتهآ : و انتى طيبهـ يا حبيبتـى
مريـم : بابا نزل مش كدهـ
مآمتهآ : اهـ من بدري
مريـم : طب انا هروح لأسمـاء عشان اتصلـت بيا
مآمتهآ : ماشى متتأخريش
مريـم : ماشـى
-----
( طلعـت من الاوضه راحت اوضتهـا و قفلت الباب عشان تغيـر و بعد ما خلصـت راحت لأخوهآ حطت ايدها على عنيهـ و باستهـ.. )
مريـم : كل سنهـ و انت طيب يا مودى
أخوهآ : و انتى طيبهـ يا ميرووو .. على فيـن ؟!
مريـم : راحهـ لاسمـاء .. عايز حاجهـ ؟!
أخوهآ : سلامتكـ.. متتأخريـش
( بعدين نزلـت راحت لأسماء .. اسماء هى اللى فتحتلهـا .. اول ما شافـوا بعـض ضحكـوا و حضنـوا بعـض و فى صوت واحــد : كل سنهـ و انتـى طيبهـ.. و قعدوا يضحكـوا و دخلوا الاوضه و اتكلموا و هزروا شويهـ.. )
مريـم : يـــآهـ.. بعد بكرهـ اول حصهـ فـ درس الإنجلـش .. البت حبيبهـ وحشتنى اوى
~~~
حبيبهـ : صاحبهـ اسمـاء و مريـم .. معاهـم فـ المدرسهـ و بياخـدوا عندهـا دروس .."مش هتظهـر معانا كتيـر"..
~~~
( اسمـاء كانت قاعدهـ على السرير و مريم على كرسى قدامهـا .. اسمـاء خدت مخدهـ و حضنتهـا و نآمـت ..)
اسمـاء : و انا كمـــآن
مريـم "بخُـبث" : حبيبهـ بردوا اللى وحشتكـ ولا اخـوا حبيبهـ..
( اسمـاء بصتلهـا و بعدين بصـت للسقـف )
اسمـاء : مـراد !!
مريـم : اهـ مراد يا حبيبتـى .. هتعملـى عبيطهـ ولا ايهـ..
اسمـاء"بـإستعبـاط" : انـــا !!
مريـم : امـال انـا
اسمـاء : ليهـ يعنـى
مريـم : اصل انا اللى بتحجججججججججججج لما نروح و اجـرى افتـح الباب عشان اشوفكـ و بردوا انا اللى بصمم ادخـل المشروب للمستـر و افضل متنحالكـ و بردوا بتحجججججججججججج و ارد على تليفوناتكـ و غيرهـ و غيرهـ و غيرهـ
اسمـاء : انتى بتعملى كل دهـ من ورايـا
مريـم : يا رخمهـ.. طب مش متكلمهـ معآكـى تآنى
( و حدفتهـا بعروسهـ كانـت موجودهـ ع التسريحهـ .. رآحـت اسمـاء ضحكت و حدفتهـا بالمخدهـ و قامت تجـرى .. مريـم لسهـ هتقوم وراهـا .. موبايلهـا رن ..)
مريـم : دى روان
اسمـاء : يالهـوى .. دهـ انا نسيت اكلمهـا
مريـم : فالحهـ ياختـى .. الـووو
روان : ايوهـ ياختـى .. انتى فين؟!
مريـم : طب صبحـى حتـى .. يا سآتــر
روان : صباحـو .. انجـزى .. انتى فين ؟!
مريـم : عند اسمـاء .. هى نسيت تكلمكـ
روان : يا دزمهـ انتى و هى .. انا جايلكـوا
مريـم : مستنيينكـ.. بــآى
~~~
روان : بنوتهـ روشهـ.. مكبرهـ دماغهـا من كل حاجهـ.. إجتماعيهـ و جريئهـ.. مش معترفهـ بالحـب إطلاقـاً .. دلوعهـ اوى .. تكون انتيمهـ مريـم و اسمـاء
أمــورهـ اوى ( شعرهـا اسـود طويل و ناعـم .. بشرتهـا بيضـا .. عيونهـا بنـى .. قصيرة وتخينة شويهـ صغننهـ)
~~~
قصص حب
تم تسجيل الإعجاب بالصفحة · 27 ديسمبر، 2025 ·
" يَ وآحشني "
الحلقة التآلتة
(مريـم قفلت مع روان و قعدت هى و اسمـاء يتكلمـوا و روان دخلـت اوضتهـا و غيرت .. لبست بنطلون جينـز بنتكـور و بادى ابيـض نص كـم و لمت شعرهـا ديل حصان و نزلت آوصهـ و طلعت من اوضتهـا ..)
روان "بصوت عالى" : رووودى .. قولى لماما انى نزلـت .. بـــآى
( روان نزلت راحت لاسمـاء .. اسمـاء فتحتلهـا اول ما شافتهـا بصتلهـا و هى مزبهلهـ.. )
اسمـاء : يخربيتكـ.. ايهـ اللى انتى لبساهـ دهـ.. يا حبيبى احنـا فـ رمضـان
روان : اهـ منا عارفهـ.. كل سنهـ و انتى طيوووبهـ
( اسمـاء بصتلهـا بغيـظ و شدتهـا من ايديها و دخلتهـا الاوضهـ و قفلت البـاب .. مريـم بصتلهـا و عملت كدهـ .. و متكلمتـش خالــص ..)
اسمـاء : يابت هدومكـ دى متنفعـش فـ رمضـان بالذات .. حــــرآم
( روان بصتلهـا بكل برود و مريـم كانت بتقرا مجلهـ راحـت بصت لـروان بغيـظ
وقالـت : نـووو كومنـت
و رجعـت تقرا فـ المجلهـ تانى ..)
اسمـاء : انتى هتروحـى الدرس كدهـ ان شـاء الله
روان : امـال ايهـ يعنى
( مريـم بتبص لـروان اوى و قفلت المجلهـ.. )
مريـم : الهدوم دى يآريـت متتلبسـش تانى مش شايفهـ قصيرهـ و ضيقهـ ازاى .. مش مكسوفهـ من نفسكـ و انتى ماشيهـ كدهـ.. من بكرهـ هننزل و نجيبلـك هدوم عدلهـ شويهـ و الطرحهـ ان شـاء الله هتتلبـس
~~~
" ملحوظهـ => مريـم مُتحجبهـ من زمان و ملتزمهـ بحجابهـا
اسمـاء اتحجبـت قريـب و اوقات بتقلـع الطرحهـ
روان زى ما انتـوا شايفين "
~~~
( روان بصتلهـا جامـد اوى و اتضايقـت و بصت لاسمـاء .. اسمـاء هزت كتافهـا و سكتـوا كلهـم شويهـ.. )
مريـم : هبق اتصل بيكـوا بليل بقـن و يلا عشـان اطيـر
( اسمـاء طلعتهـا و سلمـت عليها و اتفقوا ينزلـوا يصلـوا التراويـح بليل و رجعـت تقعـد مع روان تانى .. اول ما فتحت الباب و دخلـت ..)
روان : مالهـا دى
اسمـاء : انتى على طول كدهـ معندكيـش دم .. هى مش قالتلكـ قبل كدهـ حاولـى تغيرى هدومكـ دى
روان : طب منا مجبتـش هدوم جديدهـ
اسمـاء : اهى قالتلك هننزل نجيب معاكى بكرهـ.. و ابقى صالحيهـا بليل بقـا
روان : مآشــى
-----
( نسيب اسمـاء و روان يتكلمـوا و نروح لواحـد نآيـم على سريرهـ و بيبـص للسقـف و سرحــآن و بيقـول فـ سرهـ.. اخيـراً هشوفكـ.. يـــآهـ.. مش متصـور انكـ هتكونى واقفهـ قدامـى .. بس للاسـف الحلـو مبيكملـش .. دى اخر سنهـ هشوفكـ فيهـا و لسهـ مقولتلكيـش اى حاجهـ .. بس انا خايــف و متـردد .. طب ياتـرى انتى ممكـن تكونى بتحبينـى ... و تظهـر على وشهـ ملامح الحـزن و يقطـع تفكيرهـ جـرس التليفون ..)
مامتهـ : يابنى رد
.. : هو مفيش غيـرى
مامتهـ : يابنـى اختكـ نايمهـ و انا مش فاضيهـ
.. : لا حول ولا قوهـ إلا بالله .. حآضــــر
( و يقومـ من ع السرير و يطلـع من اوضتهـ.. و يروح يقعـد على كرسـى الصالـون و يــرد ..)
.. : الــو .. نعـم
( المتصلهـ اول ما سمعـت صوتهـ فرحت اوى بس إرتبكـت من طريقهـ كلامهـ.. )
.. : إمممم اسفهـ لو ضايقتكـ بس انا عايزهـ حبيبهـ لو موجودهـ
.. : هى نايمهـ لما تصحى اقولهـا مين ؟!
.. : اسمــاء
مــراد : ا..اسمــاء
~~~
مـراد : اخـوا حبيبهـ.. عندهـ 19 سنهـ و فـ 1 حقـوق .. مـؤدب جـداً و خجـول .. محبـوب .. دمهـ خفيف .. ذكى .. ملآمحهـ حلوة بس شكلهـ العآم مش حلو أوى ( شعرهـ اسـود و ناعـم نازل على عنيهـ شويهـ.. بشرتهـ بيضا اووى .. عيونهـ بنـى واسعهـ أوى .. طويل وجسمهـ حلو )
~~~
" أجدع صحآب"
الحلقة الرآبعة
مـراد : أ..أسمـاء
اسمـاء "بنبرهـ حـزن" : اهـ.. متنساش تقولهـا لو سمحـت .. سـ ( قطـع مراد كلامهـا )
مـراد : اسمـاء .. إستنـى .. معلـش معرفتـش انهـ انتـى
اسمـاء : ماشى ولا يهمكـ.. سـ ( قطعهـا تانى )
مـراد : هو انتى زعلتـى ؟!
اسمـاء : لا و ازعل ليهـ..
مـراد "بصوت حزين" : طيــب
اسمـاء : سـلام
( مراد قفـل من غير ما يـرد عليهـا و كان متضايـق اوى و اسمـاء كانت فرحانهـ و زعلانهـ فـ نفـس الوقـت )
~~~
" ملحوظهـ :مراد حب اسمـاء من اول ما بـدأ يتعـرف عليهـا و يشوفهـا كتير فـ الدرس مـع حبيبهـ فـ اواخـر 1 ثانـوى و هى حبيتهـ بعدهـا بفترهـ.. هما الاتنيـن حاسين ببعـض شويهـ بس مش متأكديـن من مشاعـر بعـض ومرآد مآ عندوش الشجآعهـ إنه يعترف بحبه ليهآ
~~~
(عـدا اليـوم عادى جـداً و بليل اسمـاء و روان و مريـم نزلـوا عشان يصلـوا و روان صالحـت مريـم و هما ماشيين ناحيهـ الجامـع لقـوا إسـراء جايهـ عليهـم و بتبتسـم ..)
مريـم : انا مش كلمتكـ يا بنتـى .. مردتيـش ليهـ
إسـراء : ما كنت بغيـر و مسمعتـش و رصيـدى مفنـش
~~~
إسـراء : شخصيهـ لذيذهـ.. بتاخـد ع النـاس بسرعهـ.. متفوقهـ.. جريئهـ اوى .. مهيسهـ 24 ساعهـ.. صاحبهـ مريـم وأسماء وروان
(.. قصيرة .. بشرتهـا قمحيهـ.. عنيهـا سودهـ و واسعهـ .. مُحجبهـ )
~~~
( سلمـوا على بعـض و صلـوا و الوقـت عـدا و الصبـح مريـم كلمت أسمـاء و روان عشان ينزلــوا يجيبـوا الهدوم ..)
مريـم : الـو يا بـت .. قومى يلا خليكـى نشيطهـ..
اسمـاء : هههههههـ انا صاحيهـ من بـدرى اصـلاً هو انا زيـك بنام لحـد الساعهـ 2 و 3
مريـم : مآشـى مآشـى .. مقبولهـ يا ستـى .. يـلا إلبسـى و اما تخلصـى رنيلـى
اسمـاء : حآضـر و اتصلـى بـروان .. سـلامـوز
( مريـم لسهـ هتقفل و تتصل بـروان لقيتهـا بتتصـل بيهـا ..)
روان : ايوهـ يا حجهـ.. لسهـ نايمهـ
مريـم : لا يا بـت .. كنت هكلمكـ اهـون بس وفرتـى عليا الدقيقهـ..
روان : كمان حاسبهـ انها دقيقهـ.. يـلا يا دزمهـ.. انا هلبـس
مريـم : ماشـى يا كوتشـى و انا كمـان .. يـلا بـلا بــآى
( إتقابلـوا التلاتهـ و راحـوا المكـان اللى هيشتـروا منهـ و لفـوا على محـلات كتير و طبعـاً مفيش حاجهـ عجبت روان .. لحـد ما دخلـوا محـل فيهـ حاجات حلوهـ.. روان دخلـت البروفهـ تقيس و مريـم و اسمـاء مستنينهـا .. اسمـاء كانت سرحانهـ اوى و مريـم عمالهـ تبصلهـا و مستغرباها ..)
مريـم : اسمـاء
اسمـاء : ...
مريـم : اسمـــاء
اسمـاء : ..
مريـم "بصوت اعلـى شويهـ" : يا اسمـاء ( و نغزتهـا فـ كتفهـا )
اسمـاء "بنبرهـ هاديهـ" : نعـم
مريـم : نعم الله عليكـى .. صبـاح الفـل .. سرحانهـ فـ ايهـ
روان "بسخريهـ" : سيبى جولييت لوحدهـا يا مريـم
اسمـاء : هى رخامهـ و خـلاص يعنى .. ما انتى بتغيـرى مالكـ بيا دلوقتـى
مريـم : ايهـ يا بهـ.. براحهـ.. إحنـا بنهـزر يا اوختـى
اسمـاء : طيب طيب .. سيبكـوا .. شايفهـ الهدوم دى حلوهـ عليكـى إزاى
روان "بدلـع" : بكــد
-----
( نسيب البنـات شويهـ و نروح لمـراد وحبيبهـ ..)
مـراد : صحيح .. اسمـاء اتصلـت بيكـى إمبارح
حبيبهـ "بسخريهـ" : آآآهـ.. اسمـــآء
مـراد : بتبصيلـى كدهـ ليهـ ؟!
حبيبهـ : انا جيت جمبكـ
( و قعـدت على كرسى و مسكت سماعهـ التليفون و بتكتـب النمرهـ و بتبـص لمـراد ..)
حبيبهـ : نعـم !!!
مـراد : ايهـ
حبيبهـ : هو ايهـ اللى ايهـ.. عايزهـ اتكلـم
( مـراد إتحـرج و قام دخل اوضتهـ.. قعـد على كرسـى جمب الباب بشويهـ و ســآب الباب مـوارب و تركيزهـ مـع صوت حبيبهـ.. حبيبهـ مش إتكلمـك إلا دقيهـ و قآمـت رايحهـ على اوضهـ باباهـا ..)
حبيبهـ "بدلـع" : بابتـى بابتـى .. ينفـع انـزل مع صحباتى .. بيجيبـوا هدوم
( باباها كان قاعـد على كنبهـ و بيقـرا جرنـان ..)
قـال "بعـدم إهتمام" : طيـب
حبيبهـ "و هى بتبصلهـ اوى" : لو عجبتنـى حاجهـ هجبهـا و ابقا احاسبكـ
باباها "بتنهيدهـ" : مآشــى
( مـراد كان سمـع كلامهـم عشان صوتهـم كان عالى و اول ما حبيبهـ طلـعت مـ الاوضهـ راح نحيتهـا و اتكلـم بسرعهـ و هو مبتسـم و عنيهـ أكنهـا بتقول ارجوووكـى ..)
قـال : حبيبهـ.. اوصلكـ ؟!!
حبيبهـ : هههههههههـ مآشــى
( حبيبهـ إتصلـت بأسمـاء و قالتلهـا انها هتروحلهـم ...)
اسمـاء : حبيبهـ جايهـ.. يـلا نطلـع نستناها ع البحـر
روان : هنمشـى كل دهـ تآنـى
اسمـاء "و هى بتزوقهـا" : يـلا بقا بـلاش كسـل
( البنـات مشـوا لحـد البحر زى ما قالــوا و مراد و حبيبهـ نزلـوا و فـ المواصلات .. مـراد طول الوقت بيفكـر فـ اسمـاء و حبيبهـ عمالهـ تبصلهـ.. )
حبيبهـ : مش هتنطـق بقا
( مـراد يبصلهـا و ياخـد نفس و يبـص ادامهـ.. )
حبيبهـ : ايهـ يابنـى .. حـرام عليكـ.. متخافـش هى بتحبكـ
مـراد : تفتكـرى ؟!
حبيبهـ : اهـا افتكـر و متأكدهـ كمان
( مـراد يبصلهـا و يسكـت شويهـ.. )
مـراد : طب يـلا ننـزل .. يـلا
"ملحوظهـ : مـراد و حبيبهـ صحـاب جــداً و بيحكـوا لبعـض كل حاجهـ.."
-----
( البنـات كانـوا قاعديـن يتكلمـوا و اسمـاء بصالهـم و بتضحكـ لما يضحكـوا مش بتتكلـم .. مريـم لحظـت دهـ.. )
مريـم : لآ .. دهـ انتى حالتكـ مُذريهـ لازم تروحـى لدكتـور
( روان تضحكـ و اسمـاء تضايـق و تبـص الناحيهـ التانيهـ.. وقـع نظرهـا على حبيبهـ و مـراد و هما نازليـن من المشـروع )
اسمـاء : بت انتى و هى
روان : نعميــن
اسمـاء "بهيمنهـ و سرحـآن" : حبيبهـ وصلـت و معاها مـــــرآآد
" دآيماً عينيكـ وحشآني"
الحلقة الخآمسة
مريـم : هههههـ ماشيهـ معاكـ حلاوهـ يا عـم
اسمـاء : ياختـى بلا وكسهـ
( و يقومـوا يروحـوا ناحيهـ حبيبهـ.. سلمـوا على بعـض كلهـم و ماشيين ناحيهـ المحلات تانى عشان يكملـوا الحاجهـ.. البنات ماشيين مع بعـض و مـراد وراهـم بمسافهـ صغيرهـ .. اسمـاء تلتفـت لــورا و تلاقى مـراد باصص عليهـا و تتكسـف و تبص قدامهـا .. البنـات ملاحظيـن دهـ.. )
مريـم "وهى باصهـ لحبيبهـ" : اخوكـى مش هيتلحلح شويهـ
حبيبهـ : مش باينلهـا لحلحهـ
مريـم : مآشـى
( سكتـوا شويهـ و مريـم تتكلـم فجأهـ.. )
مريـم : بصى يا روان طرحهـ تليـق معاكـى أهـى
( وتغمز لروان وتشـدها من ايدهـا و يمشـوا و معاهـم حبيبهـ.. اسمـاء فضلت وقفهـ مكانهـا و بتبص عليهـم و بعديـن بصت للأرض و مشـت .. مـراد قـدم كام خطوهـ و بقا ماشـى جمبهـا ..)
مـراد "وهو باصصلهـا" : عاملهـ ايهـ ..؟
اسمـاء "بصتلهـ و إبتسمـت" : الحمد لله و انت ؟!
مـراد : مآشــى الحــال
اسمـاء : مالكـ.. فيهـ حاجهـ مضيقاكـ ..؟
مـراد "باصصلهـا" : لا مفيش بس وحشتينـى " و يبتسـم"
( اسمـاء ساكتهـ بصت فـ الارض شويهـ و بعدين بصتلهـ و تبتسـم و تروح الابتسامهـ و تبتسـم تانى و عنيها كأنهـا بتضحكـ و بتقولهـ و انت كمـان وحشتنـى ..
مـراد باصص فـ عنيهـا اوى و سرحــآن و بيقول فـ سرهـ "آآآهـ و الله العظيـم بموت فيكـى بس لمـا بشوف عينيكـى بحس ان لسانـى مش قـادر ينطـق" ..
همـا الاتنين ماشيين لحـد ما وصلـوا لحتهـ فيهـا محلات كتيرهـ كدهـ و فـ النص فيهـ جنينهـ فيهـا كراسـى .. راحـوا قعـدوا مستنيين البنات و هما على نفـس الحـال ..)
مـراد : آآآآآآآ .. همـا إتأخـروا ليهـ ؟!
( اسمـاء فـ سرهـا "ما إنت كنت كويــس" )
اسمـاء : اهـ فعـلاً إتأخــروا .. انا هتصـل بمريـم
( تتصل اسمـاء بمريـم و البنات يرجعولهـم و يعـدى شويهـ من الوقـت و يرُوحـوا يركبـوا عشان يراوحـوا .. البنـات ركبـوا و التاكسـى مشـا
مـراد فـ سرهـ "مشيتـى و خدتى قلبى معآكـى" )
-----
حبيبهـ "بسخريهـ" : ايهـ يا عـم روميـو .. إحكيلى
مـراد : هــا !!
حبيبهـ : لآ دهـ انت هتحكيلـى و حالاً .. الحكايهـ شكلهـا فيهـا منـه
مـراد : لما نـرَوح .. سبينى بقــا
حبيبهـ : طيب طيب .. الأول تعالى نـرُوح محـل ***- * و بعديـن نـرَوح
مـراد : ليهـ ..؟
حبيبهـ : عشان أجيب لأسمـاء هديهـ.. عيد ميلادهـا كمان يوميـن
مـراد : بجـد .. كدهـ تمـام اوووى
حبيبهـ : ههههههههههـ إيهـ رأيكـ انقيلكـ انا الهديهـ.. زوقكـ وحــش
مـراد : يـلا يا رخمهـ
-----
( عــدا اليوم كـأى يوم و تانى يوم كان الكل بيستعـد للـدرس ..
اسمـاء .. عمالهـ تفكـر فـ مــراد طبعـاً و مش هامهـا الدرس اوى
مريـم .. بتجهـز فـ الكتب و كدهـ و إتصلـت بالبنـات عشان يتقابلـوا تحت
روان .. كانت مستغربهـ شكلهـا بالطرحهـ خالـص بس خلصـت و نازلهـ
إسـراء .. خلصت بـردوا و رايحلهـم بس و هى نازلهـ موبايلهـا رن
حبيبهـ .. جهـزت كل حاجهـ و مستنياهـم
مـراد .. مستنى اسمـاء بفـارغ الصبــر
قولنـا رون خلصت و نازلهـ و هى ع السلـم كان فيهـ شـاب جنتـل اوووى و أول ما شافهـا صَفـر ..)
الشـاب : إيهـ النيولوكـ الجامــد دهـ.. انا مقـدرش على كدهـ
روان "بدلـع" : بس بقا يا مـورا بتكسـف .. الله
عمـر : ههههههههـ هتتكسفـى من اخوكـى يا بت .. بس إيهـ.. مش خايفهـ تتعاكسـى ولا حاجهـ
روان : لا ياخويـا مش خايفهـ "وهى بتزوقهـ" و يلا كدهـ بقا هتأخرنى ع الـدرس
عمـر : طب ما تيجى اوصلكـ
روان : صحباتى تحت يلا باى باى
عمـر : باى ( و فـ سرهـ "يووووهـ انتى على طول كدهـ مش حاسهـ بيـا" )
( بعـد ما نزلـت روان كام سلمهـ عمـر نــآدى عليهـا )
عمـر : روان .. بقولكـ ايهـ لما تخلصـى ابقى كلمينى عشان آجــيلكـ و نرجـع سـوا بقا و نفضى لصحباتكـ
روان :طيب طيب هشوف .. يلا بـاى بقا
~~~
عمر : شخصيهـ محبوبهـ.. لطيف .. محترم .. إجتماعى .. جنتل وأمور اوووى .. عندهـ 20 سنهـ و فـ 2 هندسهـ ( شعرهـ كيرلى بنى .. بشرتهـ سمرآ شويه.. عيونهـ خضـرا .. طويل و عريض شويهـ )
~~~
" ليآ فيكـ"
الحلقة السآدسة
( اسمـاء و مريـم و روان نزلـوا التلاتهـ و مستنيين إسـراء بقالهم مُدهـ و هى ما جتـش ..)
مريـم : موبايلهـا مقفول .. يـــآرب خير يـــآرب
روان : إن شاء الله .. بس إحنا هنفضل واقفين كدهـ يعنى
اسمـاء : إحنا يلا نروح الدرس و خليكى و راها بردوا و بإذن الله مفيش حاجهـ
مريـم : يـــآرب
( مشيوا و طول السكهـ عمالين يضحكوا و يهزروا بس بالهم مشغول بـإسراء .. وصلـوا عند حبيبهـ و روان رنت الجـرس
مـراد اول ما سمـع الجرس جـرى ع الباب ..)
حبيبهـ "وهى بتشدهـ من دراعهـ" : ايهـ حيلك حيلك .. دول صحابى انا ..
( مراد يتضايق جـداً و يجز على شفتهـ و يرفع ايدهـ كأنهـ هيديها بالـبوكس .. )
مراد : ماشى ماشى .. روحى إفتحى لصحابكـ " و يدخل اوضتهـ و يقفل عليهـ "
( حبيبهـ فتحتلهـم و دخلـوا قعدوا شويهـ و بعدين ييجى بقيت الشلهـ و المستر و إسراء لسهـ ما جتـش .. كانت الحصهـ تعارف ع الناس الجديدهـ و خـدوا حاجات بسيطهـ كدهـ و الحصهـ خلصت بسرعهـ و ماشيين .. بعد ما طلعـوا من باب الشقهـ,, مراد نزل وراهم بسرعهـ لقاهم مشيـوا حتهـ صغننهـ.. )
مراد : اسماء اسماء
اسماء "وهى بتلتفت لـورا عشان تبصلهـ" : نعـم
مراد "وهو ماشى نحيتها" : ممكن دقيقهـ
اسمـاء : اهـا اتفضل
مراد : ممكن رقمكـ عشان بتوحشينى و كمان اطمن عليكى
اسمـاء "وهى باصهـ فـ الارض" : إممممممـ ماشى
مراد : لو هتضايقى بلاش
اسمـاء : لا خآلــص
مراد "يبتسملها" : شكـراً
( اسمـاء تبتسملهـ بردوا و تمليهـ الرقم و بتسلم عليهـ عشان تمشى )
مراد : انا رنتلكـ اهـوا .. ممكن لما تروحى تطمنينى عليكى
اسمـاء : ممكن .. سلام
مراد : سلآم
( مراد فرحـان اوى و فـ سرهـ "يــآرب بحبهـا يــآرب .. يــآرب تكون من نصيبى"
و اسمـاء مبتسمهـ طول الوقت و فرحانهـ وفـ سرها "ب ح ب ك .. يــآرب اكمل حياتى معاك" )
مريـم : يلا نروح لإسراء بقا
اسمـاء : يـلا
روان : روحوا انتوا بقا عشان انا عمر هيروحنى و هبق اكلمكم اطمن عليها
اسمـاء و مريـم فـ صوت واحد : مآشى .. سـلام
-----
( اسمـاء و مريـم يمشوا و روان ترن لعمر و ربع ساعهـ و كان عندها )
عمر : وحشتينى يا بت
روان : ههههههههـ بطلوا بكـش بقا
عمر : طب و الله مش بهزر وحشتينى فعلاً
روان : ماشى يا عم .. ايهـ بقا اللى ورا تصميمك انك يا تودينى يا تجبنى من الدرس
عمر : طب امشى الاول بس .. يا ساتر عليكى
( و يشبكـوا ايديهم فـ بعض و يطلعوا يتمشوا ع البحر و عمر ساكت مش بيتكلم خالص )
روان : ايه يا عمر قلقتنى .. فيهـ ايهـ بقا
( عمر بردوا ساكت و راح اخدها و قعدوا على سور البحر .. و يقوم يقف و يبصلها اوى بنظرهـ إحتياج ..)
عمر : روان .."ويتكلم بسرعه" روان انا بحبكـ
روان : ........
عمر : ايه يا روان .. بقولك بحبك و الله العظيم بحبك و مقدرش استغنى عنك
روان : انت بتهزر؟!
عمر "إتجسدت ملامح الحزن على وشه و بصوت حزين" : هى دى حاجهـ ينفع اهزر فيها
روان : يا استاذ احنا زى الاخوات .. انت ازاى فكرت كدهـ.. ياريت تلغى الكلام دهـ من دماغك .. فاهمنى ؟!
عمر "بصوت مخنوق اوى" : اسف يا روان اسف بجد .. صدقينى هلغيهـ من دماغى لكن من قلبى صعب .. صعب اوى
( و يحس بحآجهـ جوآهـ .. إحسآس بشع ويمر قدآمهـ شريط حيآتهـ كله مع روآن من سآعهـ مآ كآنوآ أطفآل لحد اللحظهـ دى .. و روان تبصلهـ و تمشى .. يقعد هو و يحط راسه بين ايديه و يقول فـ سرهـ "انا غبى اوى مكنش المفروض اقولها اى حاجه .. كدهـ انا خسرت روان حبيبتى و اختى .. غبـــى" )
~~~
* ملحوظهـ: عمر والدهـ متوفى و كان صاحب والد روان .. كآنوآ الإتنين مسآفرين شغل وهمآ فـ الطريق عملوآ حآدثة ومآتوآ .. وهو الابن الوحيد لمامتهـ.. يكونوا جيران روان بقآلهم 12 سنهـ .. هو و روان اكتر من اخوات .. متعوديين على بعض بطريقهـ فظيعهـ..
عمر بيحب روان من وهو عندهـ 16 سنهـ و تعتبر اول حب فـ حياتهـ.. كتير أوى كآن بيحآول يقولهآ إنه بيحبهآ بس مآ كآنش بيحصل وكآن بيفتكر إنهآ عآرفة وفآهمة عشآن علآقتهم دى أكبر من علآقة إخوآت أو صحآب حتى
~~~
( فـ المكان اللى موجودهـ فيهـ إسراء .. واقفهـ فـ طرقهـ و دموعها مالية وشها و عمالة تدعى .. تتنى رجلها و تقعد و تطلع الموبايل و تتصل بمريم
مريم كانت ماشية هى و اسماء و موبايلها يرن و ترد بسرعة )
مريم "بلهفة" : ايه يا بنتى انتى فين و موبايلك كان مقفول ليه
إسراء "بصوت مخنوق و مش واضح من العياط" : انا فـ المستشفى
" طمني عليكـ"
الحلقة السآبعة
( عمر لسه قاعد على نفس الحال .. حاطط راسه بين ايديه و عمال يكلم نفسه " يعنى ايه اخوات .. اخوات ايه انا و روان مينفعش نكون اخوات .. انا .. انا مكنتش هجرحها انا مقدرش اجرحها اصلاً .. انا كنت ناوى اخطبها ايوة .. انا عشت معاها اجمل ايام حياتى بس كنت عايش فـ وهم ؟ .. لا مش وهم ده اجمل حلم حلمته فـ حياتى بس للآسف شكله مش هيتحقق .. بس إحنا مش اخوات ازاى تقول اننا اخوات .. هو فيه اخوات بيخرجوا مع بعض كل يوم و يتكلموا فـ الموبايل بالساعات ..
مين اللى هيتصل بيا كل يووم الصبح عشان يصبح عليا .. مين اللى لما اكون متضايق و اشوف ضحكته انسى كل حاجة و انسى نفسى معاها .. يـــآرب خليك جمبى يـــآرب انا مقدرش اعيش من غيرها" ..)
-----
مريم : مستشفى !!! مستشفى ايه يا إسراء و فيه ايه
" فلاش باك كام ساعة لـورا "
( الساعة 2 الضهر فـ اوضه إسراء .. كانت بتلف الطرحة و خدت حاجتها و نازلة موبايلها يرن بنمرة غريبة )
إسراء : ألو
... "بيتكلم بسرعة" : الو .. إسراء انا احمد صاحب معتصم .. معتصم عمل حادثة و نقلوه المستشفى .. إسراء ارجوكى تعالى هو محتاجلك
إسراء "بقلق" : مستشفى ايه ؟
احمد : ***- *
" نرجع للمكالمة تانى "
مريم : طب هو احسن دلوقتى ؟
إسراء : لسه فـ العمليات
مريم : طب معلش .. قدر الله ما شاء فعل .. إن شاء الله هيتحسن
إسراء "عيطت و صوتها بقا مش واضح" : يــآرب يا مريم
مريم : آجيلك يا إسراء ؟
إسراء : لالا ربنا يخليكى لو احتجت حاجة هكلمك
مريم : ماشى يا حبيبتى .. هستناكى تطمنينى .. لا إله إلا الله
إسراء : محمد رسول الله .. سلام
-----
( روان مروحة لوحدها و سرحانة شويه و بتقول فـ سرها "إزاى يا عمر .. انا كنت بعتبركـ اخويا .. ايوة اخويا و انت كنت بتقول كدهـ .. انا مش عارفة إتصرفت صح ولا غلط مش عارفة حاجة بجد .. بس .. بس ايه .. انا ممكن اكون بحبك !!! يآربى بقا .. اوووف "
و تطلع موبايلها و تتصل بأسماء )
اسماء : الـو
روان "بقرف" : انتوا فين ؟!!
اسماء : ايه يا بت بتتكلمى كدهـ ليه ما تتكلمى عدل
روان "بنفاذ صبر" : انتوا فين بقا اخلصى
اسماء : انا فـ بيتنا و مريم روحت
روان : طيب طيب .. سلام
( اسماء فـ سرها "مالها دى كمان .. الواحد مش ناقص قرف ع الـليل " )
-----
(وإتصلت إسرآء بآلبنآت خ
https://adlat.net/images/smilies/new2013/18.gifليتهمـ يمشوآ وهي هتبق تحصلهمـ )