الفصل الثالث
"انت مش بتكلمها ليه"
قالها عمر
نظر له احمد ثم قال
كلمتها امبارح اخوها قالي نايمه انا خايف يكونو جبرينها وابقي بظلمها معايا
.
هي الحمدالله بخير محاوله انتحار
قالها الطبيب
ذهب اليها حسام وجلس بجانبها
كانت نائمه والمحاليل معلقه في يديها
بينما ساره استغلت تلك الفرصه وقامت بارسال رساله الي احمد
.
عمر;متخافش مفيش بنات بتجبر علي جواز
قاطع حديثهم صوت هاتفه
"احمد احنا في مستشفي ال... فرح اتتحرت وكانت كاتبه ورقه انها بتحب امجد ابن عمتي ومش عايزاك"
دلو ماء ساخن سقط عليه....محاوله انتحار حتي تتخلص منه!!!!!وفي حياتها حب اخر في حياتها!
عمر:سرحت فين
...
فتحت عيونها ببطء
حسام:اتجننتي يافرح صح
فرح;عايزه ارتاح تعبت بجد انتو بتعملوا فيا كدا ليه بقالي واحد وعشرين سنه معاكم كلها زل ليه ياحسام.....هو انا مش اختك طيب لو انا مش اختك ماتسيبوني اروح اقعد في اي مكان او اعتبروني شغاله بتاعتكم زي سناء بس عاملوني حلو زي ما كنتوا بتعاملو سناء
ضمها حسام الي صدره ثم قال بهدوء:
حسام:احمد راجل وجدع وهترتاحي من كل دا وانتي معاه
فرح:انا مش عايزه حد غير امجد
حسام:امجد عمره ماهيفكر يحبك يافرح
قطع حديثهم طرقات الباب
اذن حسام له بدخول ثم نظر له بااستغراب قائلا
حسام:عرفت منين ان احنا هنا
احمد;كنت عندكم والبواب قالي
ممكن تسيبني مع فرح شويه
حسام:حاضر
تركهم حسام وخرج
احمد بحده:في عروسه تنتحر انتي مجنونه!!!!
فرح بخوف وعيونها تلمع بدموع:
فرح:اسفه والله اسفه مش هعمل كدا تاني
احمد:يابنتي اهدي انا بهزر اصلا بس مش حلوه انك تنتحري وخطوبتك كانت امبارح
فرح:هو انت كدا دايما هادي ومش بتزعق خالص
احمد:اه بس في القسم بقي بزعق واشتم واعمل كل الي تتخيلي
فرح بحماس:والقسم بتاعك زي الي في تليفزون وكدا
انفجر ضاحكا ثم قال
احمد:لا هو مش كله بتاعي يعني انا ليا فيه مكتب بس ابقي اخدك مره تتفرجي عليه
قطع حديثهم دخول جمالات قائلا بعصبيه:
جمالات:قومي يلا عشان تروحي
احمد:انا كلمت دكتور وقالي انها تخرج بعد يومين
جمالات:هي بقيت كويسه وبتدلع
التفت احمد لفرح قائلا
احمد:بصي يافرح تروحي ترتاحي شويه وانا بليل هعدي عليكي اخدك اي مكان تحبيه
جمالات بحده:بس دي لسه تعبانه
نظر لها احمد ثم قال ببرود
احمد:لا هي بقيت كويسه وبتتدلع
تركتهم جمالات وخرجت صفعت الباب بقوه
احمد:سيبك منها ساعه تسعه هعدي عليكي
فرح:لا مش عايزه
احمد:ليه
فرح;ورايا شغل بيت ومش عايزه اخرج
احمد:لا ملكيش دعوه بشغل البيت
..........
طيب ياقلبي اهو كويس معاكي
قالتها فريده
فرح:بس انا بحب امجد
فريده :امجد مستحيل يحبك,هتلبسي ايه
فرح بسخريه:دا علي اساس ان دولاب مليان هدوم
فريده:بكره هجيبلك شنطه هدوم من غير ما العقربه ساره ولا طنط جمالات تحس دلوقتي هجبلك من عندي لبس
اخرجت لها فريده بلوزه شيفون حمراء اللون وبنطال ازرق اللون وتركت شعرها متناثر وارتدت حذاء اسود اللون عالي الكعب...
دخلت عليهم ساره قائلا
ساره:ياصلاه النبي احسن وانتي فاكره انك هتخرجي مثلا معاه
فريده:اطلعي منها ياساره خارجه مع خطيبها مش حد غريب
سحبتها ساره من يديها واخرجتها
واغلقت الباب بالمفتاح
ظلت فريده تبحث عن احد في البيت لم تجد احد....
.........
فرح بصياح:ابعدي عني حرام عليكي
سدحتها علي الارض وظلت تصفعها بقوه ضربات متتاليه قائلا بعصبيه
ساره:فاكره نفسك مين تاخدي احمد مني
فريده:ياساره حرام عليكي افتحي هتموت تحت ايدك
ساره بعصبيه وهي تسحبها من شعرها قائلا
ساره:ابقي وريني هيتجوز واحده قرعه ازاي
وامسكت المقص بيديها
.........
احمد:فرح جهزت
فريده: ساره هتموت فرح فوق
احمد:انتي بتقولي ايه!!!
..........
ساره:اختاري تسريحه اخده خالص ولا اخليلك شعريتين في راسك
قامت بقص البعض منه بينما فرح ظلت تصيح بقوه
"ساره افتحي بدل مااكسر الباب "
قالها احمد
كانت ساره غير مباليه لما يقولو احمد
فرح بصياح وبكاء قائلا
فرح:يااحمد الحقني هتقص شعري كله
فريده:اهدي يافرح
حطم احمد الباب
احمد بعصبيه وهو يسحب فرح منه قائلا
احمد:انتي مجنونه
نهايه الفصل الثالث