أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

افتراضي يوميات حماة الحلقة 12

بعد ماقررت انى اركز مع تصرفات يوسف شوية...وكنت مكسوفة من مجرد شكى فيه...بس كان لازم ارتاح قلت اول حاجة اشوف تصرفاته مع حنان بس لقيت الامور ماشية عادية ودورت فى تليفونه على رقمها...ملقيتوش...اطمنت شوية على الاقل من ناحيتها
بس حسيت ان ممكن يكون قاعد فى البيت وييجى تليفون على موبايله بعدها على طول يقوم ينزل..ولما اسأله يقولى فلان عايزنى...فلان عنده مشوار...وهكذا
حاولت اطرد الافكار من دماغى وحياتنا تمشى طبيعى...كل خميس بييجى سمير عندنا البيت وكل جمعة ندى بتيجى تقضى طول اليوم معانا لحد بالليل زى ماطلب منها احمد علشان تحس انها مننا وتاخد علينا وناخد عليها حتى وهوغايب.
فى اكتر من مرة جالنا فيها سمير لاحظت انه بيتجنب الكلام فى المواضيع العامة ومش بيقول راى محدد فى القضايا العامة...لو بنتفرج على التليفزيون مش بيهتم بالاخبار ولا البرامج الحوارية...بصراحة استغربته وحسيت انه سطحى وفى يوم اتكلمت مع اسماء وقلتلها احساسى ده...لقيتها هى كمان مش عارفة تتناقش معاه فى حاجة ولو اتفتح موضوع عام يااما بيسمعلها او يغير الموضوع!!!
فى يوم كان عندنا سألته"سمير انت مقلتليش انت شهادتك ايه؟؟"
اتفاجئ ورد"انا معايا دبلوم صنايع"
"دفعة كام؟؟"
"ممم ...ممم...مش فاكر"
مرتاحتش لكلامه وتانى يوم سألت ندى
"مش انتى وسمير جيران من زمان"
"ايوه ياماما...ليه"
"متعرفيش هو خريج ايه"
"ممم..ممم...مش فاكرة بس تقريبا بكالوريوس تجارة"
سكت وفى اليوم ده اتكلمت مع اسماء وسألتها




"انتى حبيتيه يااسماء"
"بصى ياماما مش حب بس هو طيب ومؤدب وانا حبيت حبه ليه...بس مش بعرف اتكلم معاه فى حاجة مهمة"
بالليل بعد مايوسف جه وقبل ماينام اتكلمت معاه
"يوسف..انت لما سألت عن سمير فى الشركة اللى بيشتغل فيها سألت عن ايه؟؟؟"
"سالت عن اخلاقه وعن علاقاته باصحابه وان كان مثلا بيشرب حاجة كده ولا كده"
"طيب سألت هو شهادته ايه؟؟"
"لا مسألتش...حتى لو معاه شهادة متوسطة مش مهم يعنى"
"انا مقلتش حاجة بس انا عايزاك تسأل تانى عن شهادته"
"انتى بتقولى ايه؟؟ازاى"
"معلش خدنى على قد عقلى وروح اسأل عن شهادته وبيشتغل ايه بالضبط فى الشركة"
"حاضر بكرة ولا بعده اسأل...تصبحى على خ..."
رن موبايله...
"الو...ايوه ...لالالا...طيب ...انا جاى"
"مين اللى كلمك"
"واحد صاحبى تعبان ورايح له"
"انت مش كنت هتنام؟"
اتنرفز وزعق"قلتلك واحد تعبان...ايوه نازل"

قعدت طول الليل دماغى رايحة جاية فى المكالمة..يعنى صاحبه ده مالوش قرايب؟؟؟ولاد؟؟؟جيران؟؟؟
تانى يوم بعد الغدا لقيت يوسف بيندهلى وهو مكشر
"انا روحت سألت فى الشركة عند سمير"
"هااااا...وبعدين"
"الولد معاه اعدادية وبيشتغل مشاويرجى فى الشركة...يعنى بمقام ساعى"
"يا مصيبتى!!!"
"اعتقد دلوقتى مفيش غير حل واحد"
"قبل الحل الواحد...يعنى الواد وامه خبوا علينا...والزفتة اللى اسمها ندى دى كانت عارفة وسكتت....اسماااااااااء"
طبعا اسماء جت تجرى بعد الصوت الجهورى اللى طلع منى وحكيت لها على الحكاية من اول شكى لحد تأكدى بعد السؤال عليه
وطبعا ايدت رأينا
قلت ليوسف يقوم يتصل بيهم دلوقتى ويقوله مفيش نصيب ويبقى يبعتله الدبلة بأى طريقة
الحمدلله اننا اكتشفنا الحقيقة دى بدرى وكمان ارتحت من شكى ان جوزى يحن لماضيه وحبه القديم...كده خلاص مش هيبقى فيه تعامل بينه وبين حنان
لسه بقى ندى ...ازاى تخبى عليه وتتآمر على بنتى ...لازم احمد يعرف.



إظهار التوقيع
توقيع : mercy bird
#2

افتراضي رد: يوميات حماة الحلقة 12

جميلة جداً
تسلمي

إظهار التوقيع
توقيع : hadeel tarek
#3

افتراضي رد: يوميات حماة الحلقة 12


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hadeel tarek
جميلة جداً
تسلمي
رد: يوميات حماة الحلقة 12

إظهار التوقيع
توقيع : mercy bird
#4

افتراضي رد: يوميات حماة الحلقة 12

رووووعه.
إظهار التوقيع
توقيع : amira alzlam
#5

افتراضي رد: يوميات حماة الحلقة 12


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amira alzlam
رووووعه.
رد: يوميات حماة الحلقة 12

إظهار التوقيع
توقيع : mercy bird


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
يوميات عدلات ومحروس كاملة هـــدوء قصص - حكايات - روايات
يوميات حماة الحلقة 6 mercy bird قصص - حكايات - روايات
تحميل كتاب يوميات نائب في الأرياف للكاتب توفيق الحكيم ريموووو مكتبة عدلات
تحميل كتاب يوميات ألماني مسلم (مذكرات مراد ويلفريد هوفمان) ريموووو كتب اسلامية
تحميل ديوان يوميات جرح فلسطيني للشاعر محمود درويش ريموووو مكتبة عدلات


الساعة الآن 10:54 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل