أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

افتراضي يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء


يوميات أم شعره وابنها  كرشو ....حصريآ مع سما واسراء
بما إن احنى فى الاجازه فنى و
سما
قررنا ان نفرفش عننا
فعملنا اليوميات دى





عشان نخرج من الجو اللى كنا فيه طول الفتره اللى فاتت ونضحك مع بعض هنا شوية
وكل حاجه فى الروايه دى هزار مش جد عشان محدش يفهم حاجه غلط ....
احنى بنمثل الام مع ابنها لما تيجى تزاكرلو وتقعد معاه واليوميات بتاعتهم بشكل عام :
[ الهدف منها ان نضحك ونهزر ونفرفش مع بعض شوية ..وطبعآ بطل القصه شمشون حبيب الامهات
بنتمتنى تعجبكو هى من تأليفنا احنى الاتنين كل واحده ألفت مقطع
وعملنا منها ٣ بارتات هننزلهم فى الموضوع دا
بنتمنى التفاعل
ولو عجبتكم إن شآء الله كل يوم نزل بارت



إظهار التوقيع
توقيع : ಇESRAAಇ
#2

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

متبعاكووووو

منتظرة
بالتوفيق

#3

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

شمشوني حبيبي ايه اللي وداك عند الاشرار دول هههه
ماشي هسمحلك تروح بس لو الموضوع عجبني

إظهار التوقيع
توقيع : جنا حبيبة ماما
#4

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

يلا ياقمر سيرو على بركة الله ههههههههه

مستنين ياقمرات

إظهار التوقيع
توقيع : ام مالك وميرنا
#5

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

[b][center][color="blue"][center] فى ليلة من ذات الليالى لبارده كانت ام شعره تزاكر الى ابنها كرشو
ذهبت الام الى الحجره ثم اصطحبت معها شمشونها .
كرشو يا كرشوو بتعمل ايه يحبيبى ؟
بزاكر يماما
طب انا جايه ازاكر معاك ....ايه الوليه الرخمه دى عوزا تيجى ورايا فكل حته زهقت امى .الواحد ميتهناش بوايفايو خالص ..
دخلت امو وياريتك يختى مدخلتى استنى بس يمو شعره شوفى هتشوفى ايه ...



[B][COLOR=""قالت االام بتزاكر ايه يحبيبى ؟ .
رد كرشو:..وانتى مالك يوليه ازاكر اللى ازاكرو شيفانى عيل عشان تزاكريلى دابقيت ١٥ سنه ادامك اهوه ..
قالت الام :اتلم يواد لحسن شمشون جايلك فالطريق .وكان طائرآ فى حلقات الغرفه
قالتلو هات الكتاب يحبيبى امااسئلك شويه فاللغه عشان تنميها
دخل كلمة بليل فجمله ..
قال كرشو :وانتى مال امك بليل كدا بيا دايه دا !!
ام شعره مستنتش وشمشون اشتغل


وبعد شوية بتقولو محمد على كان متجوز مين ؟
قالها كان متجوز واحده ست ..قالتلو انتا مجنون يلا هو فى حد متجوز راجل قالها طب مخالتى متجوزه راجل
ثم فتحت العربى وقالتو كرشو يحبيبى مين هو المفعول به ؟
فكر كرشو طويلآ ثم طويلآ وقالها دااحنى لماالنت بيفصل بيبقا مفعول بنا منصوب بالحسره
فتحت كتاب العلوم ثم سئلته
من هو الشئ الذى لا نستطيع ان نحيا بدونه ؟
فكر اخونا كرشو طويلآ ثم طويلآ ثم قال الواى فاى
كانت نظرات الام الى شمشونها الطائر كنظرات العشيق الى عشيقته

إظهار التوقيع
توقيع : ಇESRAAಇ
#6

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

نكمل يا عدولات
***- *
ابنها يتصفح في هاتفه فصاحت به مثل باقي الامهات :"انت ياولالالا يا كرشووو , ماتقوم تذاكر يلالا"
ومتل باقي الابناء كرشو طنش [IMG]https://static.***- /images/emoji.php/v7/zd0/1/16/1f602.png[/IMG]
ثم عندما لم يستمع اللى حديثها أخذت حركات الشبشب الطائره تحلق فى سماء الغرف ..ثم اخذت الكتاب واأخذت تقيس مستواه
بدئت الاسئله
فتحت كتاب العلوم ثم سئلته
ام شعره :من هو الشئ الذى لا نستطيع ان نحيا بدونه ؟
فكر اخونا كرشو طويلآ ثم طويلآ ثم قال: الواى فاى
كانت نظرات الام الى شمشونها الطائر كنظرات العشيق الى عشيقته
ثم فتحت العربى وقالتو: كرشو يحبيبى مين هو المفعول به ؟
فكر كرشو طويلآ ثم طويلآ وقالها: دااحنى لماالنت بيفصل بيبقا مفعول بنا منصوب بالحسره
نظرت له الام بحده وقالت بغضب :" ديه مادة عربي مش حاسب الي "
كرشو بتفاجأ :"بجد ؟ انا فكرتها فسحه !"
صاحت به ام شعره :"ولالالاه والله هخلي شمشون يهيج عليك "
ثم اكملت :" اه صحيح تعالا هنا انتى جبت كحكه في امتحان العلوم"
كرشو بلا مبالاة :"اصله كان مفاجأ ينفع يعمل امتحان مفاجأ من غير ما يقول"
ام شعره :"وفيها ايه يابنى"
كرشوا:"يعنى انا ينفع اقولك انا تجوزت كده علي طول"
ام شعره :"طيب وفيها ايه؟"
كرشو:"طيب يا ماما .. انا اتجوزت"
ام شعره :"لا ده انا اتمديت فيها بقا"
ثم التقطت ام شعره شمشونها وعاش كرشو في ليله كان بطلها شمشمون
وفى صباح اليوم الباكر
كان اخونا كرشو يولاد خارج فبيقول لمامتو: انا خارج

ام شعره:اه عوزا ك يحبيبى تجيبلى حاجات قبل متمشى ...خد الخمسين جنيه دى وهاتلى بيها فرختين و٢ كيلو رز ومكرونه و٢ كيلوتفاح .واوعى تنسى الباقى يولا وبلاش خنصره هقول لابوك
وفى هذه اللحظات كان كرشو مذهول انذهالآ غريبا

قد نظر كرشو نظرة غريبه الا لخمسين جنيه ووبيكلمها: هو انتى سحريه ولا عمله مقلب انتى هتجيبى دا كلو وهيتفضل باقى كمان !!!واحنى فى ٢٠١٧!!!
ام شعره: وخد معاك الزباله واقفل الباب
كرشو : ومش عوزانى احرر فلسطين بالمره وبرضو هجبلك باقى الخمسين جنيه !


ام شعره: اه صحيح انتى رايح فين يولا
كرشو:رايح اقابل صحبتى يماما
ام شعره:صحبتك !! ..هو انتى مصاحب يولا .
وشمشون كان يطير فى الغرفه كرشو:اشمعنى ابويا مصاحب
وبعديها نزلت الشبشب ام شعره :ابوك ايه ؟؟!!
كرشو: مصاحب فتحيه وسعديه وبخيته .
وفى يوم ما

كان كرشو يجلس يتصفح بهاتفه حتى دق الجرس فقالت أم شعره :"افتح الباب يا ولااا "
فتح كرشو الباب فإذا بصديقه الزنخ يقترب من وجهه ويقول بزناخه " في واي فاي "
كرشو :" اه يابنى ادخل "
أم شعره :" مين اولاااا اكرشو "
كرشو :"صاحبي يا ماما "
أم شعره :" جي يذاكر معاك يعنى؟ ماشي ربنا يوفقكوا "
جلس كرشو والزنخ يدرسان وبعد كل 5 دقائق تدخل والدة كرشو بحجه "جبتلكوا فاكهة يا ولاد " ، "الميه مفيدة خدوا اشربوا " ، "ناموس في كل حته ياسااتر "
فقال الزنخ لكرشو :" بقولك ايه انا زهقت أمك كل شويه تدخل "
كرشو :" سبها عليا ديه "
جلسا الاثنان يتشاوران بهمس حتى دخلت أم شعره الغرفه مرة أخري فأغلق كرشو الباب وانقض عليها وهو الزنخ واعطوها علقه لن تنساها
وفي النهايه كمان تدين تدان أيتها الأم

ام شعره:كرشو يا كرشوو بتعمل ايه يحبيبى ؟
حبيبى تعالى اثقفك شويه فالدين
بص يحبيبي ابو لهب مراتو اسمها ام جميل اسمها ايه ؟
كرشو:ام جميل
بعد دقيقتين ام شعره:طب ام جميل جوزها اسمو ايه ؟
كرشو:ابو جميل
امشعره: ازاى
كرشو:مش هى ام جميل يبقا جوزها ابو جميل
ام شعره:طب ابو لهب مراتو اسمها ايه؟
كرشو:ام لهب مش ابنو لهب يبقا هو ابو لهب
ام شعره مستنتش وشمشون اشتغل
وتانى يوم بعد مرجع كرشو من المدرسه وكان وراه امتحان
ام شعره:عملت ايه يحبيبى
كرشو:كل خير يماما طب ورينى الورقه كدا
ام شعره:السؤال الاول عملتو ايه
كرشو: لا حلتوش دا كاان اختيارى
ام شعره: طب والتانى
كرشو: مهو كان اختيارى برضو
صوتت ام شعره وقالت: بيقولك اختر من لسؤالين سؤال مش تسيب الاتنين
كرشو:اختار اللى يعجبنى صح؟
ام شعره: اه
كرشو: وانا مفيش حاجه عجبتنى عسان كدااخترتش
وقتيها ضغطها اترفع وكان يصاحبه شمشون مرتفع ايضا .متخافوش شمشون دابطل حكايتنا ...جرى الولا وملحقهوش شمشون لكن يعينى فضلت ستنا ام شعره فى مأسآه ومزعله نفسيها معرفش على ايه يخواتى ..بعد كدا جالهم ضيووف دخلت ست طخينه عندهم اعدت تسلم ازيك يكرشو يحبيبى مش فاكرنى ولاايه دانا كنت بشيلك وانتا فى اللفه
كرشو قال لنفسو ا يوليه هو انا فاكر كلت ايه امبارح لما افتكرك وانا فاللفه
مشيت الوليه اصدى الست الرخمه واعد كرشو وكالعاده مشكلة المزاكره
ام شعره: بتقولو ايه فايدة حليب الام؟,
فكر وفكر وبعدين قالها لا يحتاج لغلى ومتوفر ٢٤ ساعه
اتعصبت ام شعره : قوم نام

دخل كرشو للسرير وكالعاده زى معظم العيال الايام دى ياخدو الموبايل وتحت لبطانيه وينامو
دخلت ام شعره الاوضه بتقولو: هو ايه اللى منور دا يكرشو
كرشو: دا قلب المؤمن يماما منور بليل من كتر ايمانى بينور كل يوم
صحى الصبح من النوم متئخر كان يوم الجمعه بئا وكان صاحى متؤخر فابو شعره وام شعره بيقولوا :ايه داانتى صحيت؟
الواد كان هيتشل انتو شايفين ايه
كرشو:لا دا انا باخد فاصل بين الحلمين وراجع تانى !وكان هيستظرف ويدخل السرير تانى لكن امو طبعآ انتو عرفين ههه
ام شعره: قوم قامت قيامتك لو كنت مخلفه شمشون كان نفعنى اكتر منك

رد: يوميات أم شعره وابنها  كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

#7

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله تعجبكم
وحابة اشكر اسراء لانها تعبت

#8

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

متبعاكووووو

#9

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

هههههه تسلمي يااقمر
إظهار التوقيع
توقيع : نٌےـجَےـوِى ٱلجَےـزٱئريّےـة31
#10

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وغارت الحوراء
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله تعجبكم
ةحابة اشكر اسراء لانها تعبت

يحبيبتى يسمسم احنى الاتنين تعبنا مع بعض من ١١ الصبح فانا كمان بشكرك
وبعدين فى حد بيشكر نفسو داانتى توئمى يسما ...
استنى بقا نشوفهم هيعملو ايه

إظهار التوقيع
توقيع : ಇESRAAಇ
#11

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

هههههههه جميله ياام شعره منك ليها بس شمشوني منور
وقايم بالدور علي اكمل وجه ههههههه
البارت التاني امته بقي

إظهار التوقيع
توقيع : جنا حبيبة ماما
#12

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

ه
جميل يا عسلات
احلي حاجة بتاعت الامتحان والاختيار دة
منتظرة الباقي

#13

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

هههههههههه جميلة ياتحف تسلم ايديكم ياقمرات
متلازمة امنا الغولة هههههههههههه

إظهار التوقيع
توقيع : ام مالك وميرنا
#14

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

ههههههه فصلتوني ضحك بجد تحفة تحفة مستنيا باقي الأجزاء
إظهار التوقيع
توقيع : حنين الروح123
#15

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

قالها كان متجوز واحده ست ..قالتلو انتا مجنون يلا هو فى حد متجوز راجل قالها طب مخالتى متجوزه راجل

فكر كرشو طويلآ ثم طويلآ وقالها دااحنى لماالنت بيفصل بيبقا مفعول بنا منصوب بالحسره


حلووة اوي يا قمرات هههه

إظهار التوقيع
توقيع : إشرآقـــة أمل
#16

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

هههههه حلوة كتير والله يعطيكن العافية يارب
بس ياريت لو كانت الفاظ الولد لامو بطريقة مؤدبة شوي مشان مايصير الموضوع اوفر شوي يعني مبالغ في ولانو في بنات باعمار صغيرة بالمنتدى ممكن يتأثرو بهالكلام ويجاوبو امهاتهن بالبيت بهيك اجوبة
حلو كتير انو نضحك ناس بس كمان حلو انو نعلم الاشخاص شغلات منيحة من خلال الضحك

إظهار التوقيع
توقيع : دمعة سورية
#17

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بجد روعة ياقمرات
اسلوب جميل وحس فكاهي رائع
يعطيكن العافية عسولات
في انتظاكن (-:


إظهار التوقيع
توقيع : رحيق العفة
#18

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

ههههه ههههه فكرة حلوة وبحد ممتعة وزريفة
وللاسف ده اللى بيحصل فى زمنا
سلمت يداكم

إظهار التوقيع
توقيع : بياض الثلج
#19

افتراضي رد: يوميات أم شعره وابنها كرشو ....حصريآ مع سما واسراء

هههههه
فصلت ضحك
حلوة اوى
شكرا ي سمسمه انتى وسووسو
تسلمو ي رب

إظهار التوقيع
توقيع : فتاة بالحياء تجملت


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
رواية ظلمتني ولكن عشقتك كاملة بدون تقطيع \ بقلمي ربي رضاك والجنة أقلام عدلات الذهبية
روايتى الجديدة * ومازلت قدرى * بقلمى الاميرة النائمه أقلام عدلات الذهبية
شركة تنظيف فلل بالرياض ــــــ ـــــ شركة سما الخليج$$ شيرين خالد مشاريع وافكار تجاريه


الساعة الآن 09:53 PM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل