أو

الدخول بواسطة حسابك بمواقع التواصل

#1

افتراضي رساله الى الملكة نفرتيتي وروويه ورهوف

اولا
فى الحرب العالمية الثانية كان هناك موقع استراتيجي لمدرسة خاصة حكم القضاء الانجليزى بعدم المساس بها وردها لصاحبها
ولكن موقع المدرسه كان استرتيجى جدا وكان من الممكن ان يؤثر على نتيجه الحرب مما اثار غضب القاده الانجليزين والذين ذهبوا لتشرشل حتى يصدر قراراً سياديا بالاستحواز على المدرسة
فقال عبارته التاريخية: «خير لإنجلترا أن تخسر الحرب، من أن يقال إن كلمة القضاء لم تُحتَرم على أرضها»






شتان شتان بين ما يفعله مرسى الان من اهدار للقانون واهدار لحقوق الدوله وسحب اليمين الذى اداه امام الشعب وما فعله تشرشل المسيحى
ثانيا انا الحمد لله مسلمه ملتزمه بحجابى وقرانى وطاعتى لربى بصلاتى ولكنى ضد الدوله الدينيه بكل المقاييس ... عارفين ليه ؟؟ لان الدوله الدينيه فى نظر العالم الان هى دولة التطرف التى يحكمها مجموعه من الارهابيين ويسكنها عالم ذئاب والدوله الدينيه لو قامت هيكون الطعم اللى هيقدر بيه اليهود ومعاهم امريكا انهم ينهوا وجود المسلمين فى العالم وبكده نبقى سهلنا عليهم المهمه
ده غير اننا فى وقتنا الحالى ماعندناش قاده فى ايمان ابو بكر وذكاء عمر وشهامة عثمان علشان يقودوا الدوله الدينيه او دولة الخلافه اللى بيتكلموا عليها
حبيبتى انا مش ضد تطبيق الشريعه بالعكس تطبيق الشريعه هو الحل الوحيد لنجدتنا من اللى فيه بس تطبيق الشريعه بيبدأ من داخلنا احنا عايزين نطبق الشريعه محدش هيمنعنا من تطبيقها سواء داخل بيوتنا او حتى فى الشارع ليه ننتظر من الحكومه او اعضاء اللجنه انهم يحطوا لنا ماده فى الدستور علشان نطبق الشريعه الشريعه فى داخلنا مش بالقوانين
وزى ماقال تولوستوى الجميع يبحث عن تغيير العالم ولا احد مستعد لتغيير نفسه
اتمنى تكون وجهة نظرى وصلت



#2

افتراضي رد: رساله الى الملكة نفرتيتي وروويه ورهوف

رأيك في منه صحيح
بس كمان اذا الدوله فرضت عالناس تطبيق الشريعه من خلال القوانين بكون الخطوة الاولى للحصول على التغيير المنشو
وخلينا نجرب خلينا نشوف شو رح يطلع معهم وهلأ الوضاع تغيرت مو متل اول يعني صار في كلمه للشعوب

إظهار التوقيع
توقيع : عابره طريق
#3

افتراضي رد: رساله الى الملكة نفرتيتي وروويه ورهوف

حبيبتي احنا أصبحنا في زمن الفتن وربنا ينجينا منها
وأكبر فتنة ستراها الأرض هي فتنة المسيخ الدجال
ممكن تقولي ايه علاقة كلامي باللي انت قلتيه؟
أنا عايزة بس أقوللك ان فيه حاجات كتير بتختلط على الناس دلوقت ولا يعلم بواطن الأمور الا الله سبحانه وتعالى ومن رحم ربي
ومن المؤكد ان المهدي المنتظر سيأتي وستعود الدولة الدينية من جديد كما كانت في عهد الخلافة باذن الله رغم أنف اليهود ومن كرهوا الاسلام والمسلمين


إظهار التوقيع
توقيع : رحيق
#4

افتراضي رد: رساله الى الملكة نفرتيتي وروويه ورهوف

عابرة الطريق كلامك سليم جدااا بس فى حاله واحده بس لو كان فى عندنا حكام زى ايام الخلفاء الراشدين قوى الله بصيرتهم ويعرفوا يطبقوا الشريعه صح يعنى مثلا الاسلام بيقول السارق يقطع يده ماااااااااشى مافيش اعتراض القانون بيقول السارق يتحبس ده كويس لأن لو شكينا مثلا ان حد سرق وقطعنا ايده واكتشفنا بعد كده انه مظلوم يبقى علينا اثم كبييير
دى حاله والحاجه التانيه هى انك تضمنى ان فى مصر يكون كل اهلها مسلمين لن مافيش مسيحى هيوافق انه يطبق عليه شريعه مش شريعته زى ماانتى ماترضيش انك لو فى امريكا وهى دوله مسيحيه لو بتطبق شريعه الدين المسيحى وغلطتى غلطه تروحى الكنيسه تولعى شمع وكده وهنبقى قدام مشكله تانيه وهى ان المسيحين هيلجأوا للدول الكبيره علشان تخلصهم من المسلمين اللى هم فى نظرهم ارهابيين وطبعا ما هتصدق امريكا والدول الاحتلال انها تيجى مصر بحجه حمايه الاقليه وهنبقى قضينا على دولة الاسلام من المهد صح ولا انا غلطانه؟؟؟

#5

افتراضي رد: رساله الى الملكة نفرتيتي وروويه ورهوف

ربنا يهدي حكامنا للصواب
إظهار التوقيع
توقيع : فلسطين


قد تكوني مهتمة بالمواضيع التالية ايضاً
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى
موسوعة اكلات حصريه من مطابخ العدولات مواضيع حصريه فى منتدى عدلات ندى ام المعجنات والفطائر
عالم آثار بريطاني: نفرتيتي مدفونة بغرفة سرية داخل مقبرة توت عنخ آمون سارة سرسور اهم الاخبار - اخبار يومية
قصة حياة أجمل ملكات مصر ...الملكة نفرتيتي... الملكة نفرتيتي شخصيات وأحداث تاريخية
منين بالتمر من مطبخي,وصفة المنين بالعجوة من مطبخ نفرتيتي الملكة نفرتيتي من مطبخي
الملكة نفرتيتي مبرووك الالفيه الثامنة ريموووو مضيفة عدلات


الساعة الآن 11:52 AM


جميع المشاركات تمثل وجهة نظر كاتبها وليس بالضرورة وجهة نظر الموقع


التسجيل بواسطة حسابك بمواقع التواصل